Gå til innhold

Når får vi 1 Gbit/s linjer i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til dere som ikke har bredbånd så kan det være at http://directconnect.no/ kan levere radiobasert bredbånd der dere bor. Hvis det er mange nok i nabolaget som vil ha så kan det hende de slenger opp ei mast hvis det ikke er noen der.

dette skulle kanskje blitt skrevet et annet sted, men de tilbyr dessverre ikke noen av sine muligheter her :(

så betyr det at jeg må sende inn "søknad" om utbyggelse?

Lenke til kommentar

Og så er vi inne på denne diskusjonen igjen.

1Gbit nett i Norge kan man få, om man betaler deretter, grunnen til at det er billig i Sverige (noen få steder) er statsstøtten bredbåndsleverandørene får, denne er enorm i forhold til her i Norge.

I Norge finnes det flere sambandsaktører (mørk fiber), BaneTele(ventelo), Telenor, Infiber, Pronea, TeliaSonera og mange lokale fiberaktører(kraftverk).

Vi er faktisk såpass heldige her i Norge at vi har leverandører som bruker ny teknologi og bygger ut både på kobber, fiber og mobilt.

De fleste andre land i Europa har fortsatt bruksbegrensning på nettlinjene (30gb mnd osv) og de fleste sitter nok fortsatt på en Adsl2 linje.

Sitter selv på en 40/20 linje og dette er langt over det jeg egentlig har behov for, fiber ligger i gata men er for dyrt å legge inn for min del, tar det heller når behovet kommer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

...betyr det at jeg må sende inn "søknad" om utbyggelse?

Prat med naboene* først for å "lodde stemninga" og finne ut om det er sannsynlig å få 30+ kunder innenfor dekningsområdet (ca. 10km radius fra mast, fri sikt), og fyll deretter ut skjemaet her.

*) Lapp i postkassa og/eller på oppslagstavla på nærbutikken er også lurt.

Lenke til kommentar

Til dere som ikke har bredbånd så kan det være at http://directconnect.no/ kan levere radiobasert bredbånd der dere bor. Hvis det er mange nok i nabolaget som vil ha så kan det hende de slenger opp ei mast hvis det ikke er noen der.

dette skulle kanskje blitt skrevet et annet sted, men de tilbyr dessverre ikke noen av sine muligheter her :(

DirectConnect er det selskapet regjeringen har satt til å bygge ut trådløst adsl på steder hvor det blir for dyrt med kabelbasert. Problemet er at DirectConnect har vært sørpe elendige til å reklamere for sine løsninger. Staten har strengt tatt heller ikke gjort steg for å gjøre dette kjent for den jevne mann i gata så selvfølgelig vet ingen om dette tilbudet.

Lenke til kommentar

Det er vel Japan som er best:

Japan rules in broadband speed

De har jo hatt tilbud om 1Gbps i mange år - for ca 300kr per måned... De holder nå på å teste ut 100Gbps(!) ...

Vi ligger nok litt etter her på berget, ja ...

EDIT:

En kan jo også lure på hvorfor det koster nesten 7 ganger mer per Mbps i Norge sammenlignet med Sverige

Ett ord: Prioritering :)

Fram til den dagen hønsa på Tinget trekker skallen ut av aslet og får opp øya, så kan vi se lenge etter svenske hastigheter og normale priser på bredbånd i Norge, desverre.

Det gjelder forsåvidt andre områder i Norge også, men det anngår jo ikke denne diskusjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har dagens PC-utstyr kapasitet til å takle 1 Gbit/s ? Klarer f.eks en fiberlinje fra Altibox å takle det? Hvis svaret er nei på de 2, så tror jeg det tar en stund.

Hadde vært digg med 1 Gbit/s, men kapasiteten til de fleste internettsider er såpass lav at man ikke vil kunne utnytte det inærheten av fullt ut.

Lenke til kommentar

DirectConnect er det selskapet regjeringen har satt til å bygge ut trådløst adsl på steder hvor det blir for dyrt med kabelbasert. Problemet er at DirectConnect har vært sørpe elendige til å reklamere for sine løsninger. Staten har strengt tatt heller ikke gjort steg for å gjøre dette kjent for den jevne mann i gata så selvfølgelig vet ingen om dette tilbudet.

Følgende står på regjeringens hjemmeside:

"Regjeringen vil fortsette arbeidet for å tilrettelegge for bredbånd med tilstrekkelig kapasitet til å møte fremtidige behov innen skole, helse, næringsliv og husholdninger i hele landet.

Bredbåndspolitikken er basert på at det er markedsaktørene som skal stå for bygging av infrastruktur mens myndighetenes oppgave er å legge til rette for kostnadseffektiv utbygging, virksom konkurranse og å stimulere etterspørselen ved å være en krevende etterspørrer av bredbånd. I tillegg vurderer myndighetene særskilte tiltak innrettet mot områder hvor man helt klart ser at det ikke vil komme noe markedsbasert bredbåndstilbud."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/tema/ikt-politikk/bredband.html?id=1372

Så det er til å forstå at ikke staten gjør så mye for å reklamere da det er tilbyderne som er ansvarlige for utbyggingen. Her burde DirectConnect reklamere via VG, TV 2 o.l. kanaler.

Lenke til kommentar

Fiberlinjene klarer det helt fint. Flaskehalsen er hjemmesentralen, router og nettverkskort. Jeg har 40/40 mbit. Skulle gjerne hatt det tredobbelte av den hastigheten :)

Ja et vanlig nettverkskort takler vel ikke særlig mer enn 300 Mbps. Dog er det vel nesten bare SSD disker som klarer hastigheter på 1 Gbit.

Det er nok neppe det største behovet i dag, men når 8k filmene begynner å komme så holder det nok neppe med selv en god ADSL linje nei..

De kan, de har råd, men de GIDDER IKKE.

De vil jo selvfølgelig ikke gidde å gjøre det før det er økonomisk lønnsomt, eller så lenge folk er fornøyd med ADSL. Dog kan jeg tenke meg at Telenor må tape enormt mye penger på å ikke satse mer på fiber også, flere store deler av nabolag(deriblant mitt eget) går jo over til fiber fra andre leverandører som gidder å bygge ut. Bedre, og billigere/mer value for penga.

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fiberlinjene klarer det helt fint. Flaskehalsen er hjemmesentralen, router og nettverkskort. Jeg har 40/40 mbit. Skulle gjerne hatt det tredobbelte av den hastigheten :)

Ja et vanlig nettverkskort takler vel ikke særlig mer enn 300 Mbps. Dog er det vel nesten bare SSD disker som klarer hastigheter på 1 Gbit.

Det er nok neppe det største behovet i dag, men når 8k filmene begynner å komme så holder det nok neppe med selv en god ADSL linje nei..

Et vanlig nettverkskort pr. dags dato taker omtrent det de reklamerer med (oftest 1Gb/s), dette er enkelt å teste om du har Gb-switch, koble to PC-er sammen. Det skal ikke være vanskelig med en cat5 kabel å få til 6-700Mb/s. Cat6-kabel må til for å yte topp-hastighet.

En vanlig (S-ATA 2) harddisk skriver mellom 80-150MB/s, dette vil si at de yter ca en gbps. Så hastigheten er ikke overlegen i forhold til harddisken, bare akkurat der. En eldre sata-disk vil vanligivs yte under dette. Men, harddisker er billige, så du er fri til å kjøpe ny tenker jeg.

Så må det også bli tatt i betrakning at det gjerne er flere som deler på en internett-forbindele pr. husstand. Og ofte flere enheter pr. person.

Private routere vil kansje slite med trafikken (WAN til LAN), men er vel heller tvilsomt om en har betalt mer en noen få hundrelapper for produktet. Det finnes tester av privat- og bedriftsroutere. De baste privat-routerne har en hastighet mellom 700-1000Mbps WAN- til LAN. Mens en billig router vil slite med en hastighet mellom 60-100mbps. Mange routere har tross alt Gb-LAN og Gb-WAN, men hastigheten mellom WAN- og LAN-portene er kjelden tilsvarende.

Endret av warpie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et vanelig nettverkskort pr. dags dato taker det de reklamerer med (oftest 1Gb/s), dette er enkelt å teste om du har Gb-switch, og kobøe to PC-er sammen. Så skal det ikke være vanskelig med en cat-6 kabel å få til 7-800Mb/s, mye av det resternde er ikke tilgjengelig (de siste par hundre mbps).

En vanlig (S-ATA 2) harddisk skriver mellom 80-150MB/s, dette vil si at de yter ca en gbps. Så hastigheten er ikke overlegen i forhold til harddisken, bare akkurat der.

- En eldre sata HDD vil yte under dette. Men, de er billige, oppgrader gjerne.

Så må det også bli tatt i betrakning at det gjerne er flere som deler på en internett-forbindele pr. husstand. Og ofte flere enheter pr. person.

Private routere vil kansje slite med trafikken, men er vel heller tvilsomt om en har betalt mer en noen få hundrelapper for produktet.

Stemmer gi for seg det, men trådløst utstyr støtter som regel ikke mer enn 300. Rart, jeg klarer ikke å få en tidel av den hastigheten engang mellom 2 PCer. Men innen 1gbit er vanlig tenker jeg nok det fleste av oss har oppgradert utstyret.

Haha man får 250mbit for 249/mnd første 12mnd, og 499/mnd etter det. 18mnd bindingstid. Det koster 479/mnd for 20/2 fra Get, fra første måned. Det går da ikke an, i verdens rikeste land! :p

jeg får 70/10 for 177 i mnd. ikke så ille syns nå jeg :)

Grei pris det. Betaler selv 549 kr for 60/60. Betaler gledelig 200 kr mer i måneden enn det maksimale vi kunne få av telenor, 2000/200kbps..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Haha man får 250mbit for 249/mnd første 12mnd, og 499/mnd etter det. 18mnd bindingstid. Det koster 479/mnd for 20/2 fra Get, fra første måned. Det går da ikke an, i verdens rikeste land! :p

jeg får 70/10 for 177 i mnd. ikke så ille syns nå jeg :)

Da er du etter norsk standard veldig heldig.

Lenke til kommentar

Og så er vi inne på denne diskusjonen igjen.

1Gbit nett i Norge kan man få, om man betaler deretter, grunnen til at det er billig i Sverige (noen få steder) er statsstøtten bredbåndsleverandørene får, denne er enorm i forhold til her i Norge.

I Norge finnes det flere sambandsaktører (mørk fiber), BaneTele(ventelo), Telenor, Infiber, Pronea, TeliaSonera og mange lokale fiberaktører(kraftverk).

Vi er faktisk såpass heldige her i Norge at vi har leverandører som bruker ny teknologi og bygger ut både på kobber, fiber og mobilt.

De fleste andre land i Europa har fortsatt bruksbegrensning på nettlinjene (30gb mnd osv) og de fleste sitter nok fortsatt på en Adsl2 linje.

Sitter selv på en 40/20 linje og dette er langt over det jeg egentlig har behov for, fiber ligger i gata men er for dyrt å legge inn for min del, tar det heller når behovet kommer.

Heldig mæ i ræva, verdens rikeste land og store deler av nettet går fortsatt via kobber og med en treg fiberutbygging om du bor et par min utfor byen (takk kloke staten som solgte seg ut fra televerket).

Kan ikke forstå at det skal være så sinnsykt viktig å ha alle pengene på bok mens infrastrukturen skal råtne bort og ligge langt etter naboen vår som har mye mindre inntekt enn landet vårt.

Litt spennende lesestoff: http://www.vvs-forum.no/?id=4901448&cat=164993

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...