Gå til innhold

Er dette AMDs nye toppskjermkort?

Anbefalte innlegg

Selvsagt mulig, men ikke ideelt med tanke på tilgangstider. Det har vært noen kort som kombinerer to minnekonfigurasjoner til og med.

Har du forresten lenker til bilder av GTX 480 ES? (kunne vært moro)

Det var det jeg trodde ;)

Har ingen linker til akkurat den jeg leste for lenge siden, men søker man på GTX 480 512 core får man mange resultater ;)

http://en.expreview....x-480/9070.html

Ytelsen per MHz lignet veldig på GTX 580, men strømforbruket var av en annen verden. Imponerende at man klarte å lage kjøling til et slikt monster.

Ja jeg husker den testen der, trolig et eksemplar av A1- eller A2-revisjonen(mest sannsynlig), de var beryktet for høyt effektforbruk.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2048 shadere var vel forventet hele tiden? Det samme gjelder vel kjernestørrelsen og transistortallet. Ved "krymping" fra 40 til 28 nm så gjør de sjelden brikken fysisk mindre. Den får bare flere transistorer. Transistortallet henger passe godt sammen med hva man kan forvente av en sånn krymping, 74% flere transistorer per arealenhet. Minnebussen var lenge en gåte, men de siste ryktene om 384 bit GDDR5 har vært ganske sikre i noen uker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

arni90:

Jeg må si du setter lommeboken min i alvorlig fare når du kommer med slike godsaker. Oppimot 100% ytelse av HD6990 virker helt utrolig. Ant. blir det reelle tallet høyere eller opplevelsen bedre siden CFX så og si aldri er optimat.

Vanskelig å motstå fristelsen av å hive 3xHD6950 på bruktmarkedet nå, i bytte mot 1 stk 7950.

EDIT:

Leste feil og rettet innlegg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

arni90:

Jeg må si du setter lommeboken min i alvorlig fare når du kommer med slike godsaker. Oppimot 100% ytelse av HD6990 virker helt utrolig. Ant. blir det reelle tallet høyere eller opplevelsen bedre siden CFX så og si aldri er optimat.

Vanskelig å motstå fristelsen av å hive 3xHD6950 på bruktmarkedet nå, i bytte mot 1 stk 7950.

EDIT:

Leste feil og rettet innlegg.

Samme her, du er ikke interessert i quadfire da ;)

Lenke til kommentar

Haha, nei det er nok ny generasjon som gjelder om jeg skal bruke penger på grafikkort nå. Det er jo som du sier ang. Skyrim (som nok er et dårlig eksempel), man trenger ikke GPU kraften lenger og for meg blir formålet å downsize.

Så inntill spillindustrien lærer seg god cpu parallellisering over hele fjøla blir det 1 kort på meg heretter. Riktig nok har jeg ikke kjørt triFire men fordelt kortene over flere maskiner.

Jeg tipper neste konsollgenerasjon vil dytte industrien noen hakk fremover men jeg har nok mistet interessen for spill i stor grad også ift. tidligere.

Muligens går jeg helt ned til det kortet som gir tilsvarende GTX580 ytelse. Noen ide om hvilket AMD kort det kunne være Arni?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

2048 shadere var vel forventet hele tiden?

"shadere" er et begrep som bør forsvinne.

2048 32-bit FP ALU'er (regneenheter) blir riktigere.

Disse regneenhetene er heller ikke uavhengige, det vil si at du ikke kan utføre 2048 forskjellige instruksjoner parallelt.

I tilfellet med GCN så er 16x ALU'er organisert i en SIMD-enhet (SIMD = Single Instruction Multiple Data). Altså 128 SIMD prosessorer.

Lenke til kommentar

2048 shadere var vel forventet hele tiden? Det samme gjelder vel kjernestørrelsen og transistortallet. Ved "krymping" fra 40 til 28 nm så gjør de sjelden brikken fysisk mindre. Den får bare flere transistorer. Transistortallet henger passe godt sammen med hva man kan forvente av en sånn krymping, 74% flere transistorer per arealenhet. Minnebussen var lenge en gåte, men de siste ryktene om 384 bit GDDR5 har vært ganske sikre i noen uker.

Ja antallet er det samme, det som jeg var spent på var transistortallet per kjerne, og siden dette øker en del vil jeg anta at den nye strukturen yter en del bedre per kjerne (som er veldig interessant).

Jeg er fullstendig klar over hvordan krympingen går, det er det arkitekturmessige som jeg er ute etter.

Haha, nei det er nok ny generasjon som gjelder om jeg skal bruke penger på grafikkort nå. Det er jo som du sier ang. Skyrim (som nok er et dårlig eksempel), man trenger ikke GPU kraften lenger og for meg blir formålet å downsize.

Så inntill spillindustrien lærer seg god cpu parallellisering over hele fjøla blir det 1 kort på meg heretter. Riktig nok har jeg ikke kjørt triFire men fordelt kortene over flere maskiner.

Jeg tipper neste konsollgenerasjon vil dytte industrien noen hakk fremover men jeg har nok mistet interessen for spill i stor grad også ift. tidligere.

Muligens går jeg helt ned til det kortet som gir tilsvarende GTX580 ytelse. Noen ide om hvilket AMD kort det kunne være Arni?

Det spørs dine målsetninger og "behov" det, men vi har definitivt ikke kommet dit at et kraftigere skjermkort har ingen hensikt, men om det er verdt prisen er en annen sak.

Jeg ser ikke hva CPU-parallellisering har med saken å gjøre, for det vil ikke gi bedre grafikk, så jeg regner med du mener SLI/CrossFire. Men jeg ser ikke hva du skal med dette hvis du ikke trenger mer GPU-kraft.:hmm:

Hvis neste generasjon spillkonsoller får fornuftig maskinvare så vil de helt sikkert legge press på utviklingen av spill.

Raptor' timestamp='1323703513' post='18706374']

Disse regneenhetene er heller ikke uavhengige, det vil si at du ikke kan utføre 2048 forskjellige instruksjoner parallelt.

I tilfellet med GCN så er 16x ALU'er organisert i en SIMD-enhet (SIMD = Single Instruction Multiple Data). Altså 128 SIMD prosessorer.

Sikker på at de ikke er 64-bit FP? (selv om det er ganske unødvendig for konsumentmarkedet etter min mening)

Men jeg er helt enig i at begrepet "shadere" er misvisende, dagens GPUer kan så mye mer enn det.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1323703513' post='18706374']

Sikker på at de ikke er 64-bit FP? (selv om det er ganske unødvendig for konsumentmarkedet etter min mening)

Men jeg er helt enig i at begrepet "shadere" er misvisende, dagens GPUer kan så mye mer enn det.

De er 32-bit. 64-bit støttes på "halv hastighet" (bruker to FP32 ALU'er en FP64 operasjon) på samme måte som på Nvidia sin Fermi-arkitektur

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...