Gå til innhold

Er dette AMDs nye toppskjermkort?

Anbefalte innlegg

Pussig at det bare er markert elve minnebrikker på bildet. Hvor er den tolvte?

Kan du være så snill å forklare den biten nærmere, for der datt jeg fullstendig av.. Altså hvor mye har temperatur å si for wattforbruk på en pc..

Fint lite. Det er er omvendt: Hvor mye wattforbruk har å si for temperaturen i PCen. Generelt kan man si at jo flere watt jo høyere temperatur forutsatt samme kjøling. Men i praksis skalerer man opp kjølingen i takt med wattforbruket slik at temperaturen blir levelig i alle tilfeller.

heftig vannkjøling drar somregel litt mer strøm en "normal" kjøling ;)

En normal prosessorkjøler med en vifte drar 1-4 Watt. Et heftig vannkjølingsanlegg drar gjerne 10-20 Watt til pumpa og 1-2 Watt til hver av viftene. Wattforbruket til kjøleanlegget er i begge tilfellet bagatellmessige sammenlignet med resten av PCen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UNSCCapone: Takk, nå ser jeg. :blush:

Flere bilder av 7970, pluss noen høyst tvilsomme testresultater.

Crysis 2 får meg til å lure litt, skulle ikke GCN tilby tesselering etter behov, med shadere som gjør jobben i stedet for fixed-function enheter?

Ellers kan det jo godt hende ytelsen ender opp omtrent slik.

AMD-kortene er faktisk penere uten "murstein"-innpakningen og den forferdelige kommunegrå østblokkfargen.

BTW Arni , er en 950W god psu sunt nok til en overklokket I7 950 og flerkjerne gpu-løsning 24/7 ? 570 gtx

http://psucalc.net/

12 minnebrikker burde tilsi 384-bits minnebuss.

Det er vel heller ikke uvanlig på ES-kort med høyt effektforbruk og klokkefrekvenser som ikke nødvendigvis stemmer med de endelige produktene.

I prinsippet kan man vel legge opp 3x brikker per 64-bit kanal og få det til slik?

Absolutt, har sett flere eksempler der ES-kort har dratt langt mer enn retail-variantene. GTX 480 512 Core ES var den siste jeg så, strømforbruk over 350W og 5% bedre ytelse sammenlignet mot 480.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Kjøleren ligner ikke på HD 5000-kjøleren dessverre. Jeg likte The Batmobile

:thumbup:

Tviler sterkt på at TDP stiger over 230W, og selv om den går opp til 250W og du justerer powertune til +20% vil du være fint dekket på en 750W av god kvalitet.

Det er utrolig hvor mange som tror at 650W ikke holder for de fleste ikke-overklokkede oppsett og 750W ikke er nok heller.

Helt enig. Er også spent på hvordan ytelse/watt blir på denne generasjonen, kanskje jeg ikke klarer å motstå kjøp alikevel. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

ser kortet kan kreve 2 stk 8pin, kan man bruke 6pin og overgang til 8pin? tenker da på 2 kort i CF, jeg har kun 2 stk 8 pin og 2 stk 6 pin på PSU'n

Å trekke konklusjoner eller fakta ut fra disse bildene er meningsløst, du kan likegodt spørre to 3-åringer om hvem som er tøffest av pikachu og charmander.

Lenke til kommentar

En normal prosessorkjøler med en vifte drar 1-4 Watt. Et heftig vannkjølingsanlegg drar gjerne 10-20 Watt til pumpa og 1-2 Watt til hver av viftene. Wattforbruket til kjøleanlegget er i begge tilfellet bagatellmessige sammenlignet med resten av PCen.

Du glemmer av TEC'n Simen1, dem peltier elementa stikker jo fort av med 2-300W :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utifra de ryktene som har blitt sluppet hittil var det i alle fall snakk om en forbedring på både ytelsen og effektforbruket kontra forrige generasjon med opp til 50-60% om jeg ikke husker helt feil.

Siden dette er en såkalt "engineering sample" så tipper jeg at selve brikken kan være til og med laget på høyere nm eller rett og slett være tilpasset for å få ekstra mye strøm for å kunne testes ordentlig.

Lenke til kommentar

Det er vel heller ikke uvanlig på ES-kort med høyt effektforbruk og klokkefrekvenser som ikke nødvendigvis stemmer med de endelige produktene.

I prinsippet kan man vel legge opp 3x brikker per 64-bit kanal og få det til slik?

Absolutt, har sett flere eksempler der ES-kort har dratt langt mer enn retail-variantene. GTX 480 512 Core ES var den siste jeg så, strømforbruk over 350W og 5% bedre ytelse sammenlignet mot 480.

Selvsagt mulig, men ikke ideelt med tanke på tilgangstider. Det har vært noen kort som kombinerer to minnekonfigurasjoner til og med.

Har du forresten lenker til bilder av GTX 480 ES? (kunne vært moro)

jeg skrev KAN, det betyr att jeg ikke trekker noen som helst konklusjoner, jeg bare spør sånn i tilfelle det kan komme til å bli 2 stk 8 pin på kortet.

Sånn generelt, hvis PSUen din klarer å håndtere lasten på riktig 12V-rail og hvert skjermkort holder seg godt under 375W så kan det gå bra, men jeg ville ikke overklokket på det.
Lenke til kommentar

Utifra de ryktene som har blitt sluppet hittil var det i alle fall snakk om en forbedring på både ytelsen og effektforbruket kontra forrige generasjon med opp til 50-60% om jeg ikke husker helt feil.

Siden dette er en såkalt "engineering sample" så tipper jeg at selve brikken kan være til og med laget på høyere nm eller rett og slett være tilpasset for å få ekstra mye strøm for å kunne testes ordentlig.

Det er også mulig de bruker dette kortet til å finjustere powertune.

Selvsagt mulig, men ikke ideelt med tanke på tilgangstider. Det har vært noen kort som kombinerer to minnekonfigurasjoner til og med.

Det var det jeg trodde ;)

Har ingen linker til akkurat den jeg leste for lenge siden, men søker man på GTX 480 512 core får man mange resultater ;)

http://en.expreview.com/2010/08/09/world-exclusive-review-512sp-geforce-gtx-480/9070.html

Ytelsen per MHz lignet veldig på GTX 580, men strømforbruket var av en annen verden. Imponerende at man klarte å lage kjøling til et slikt monster.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

jeg skrev KAN, det betyr att jeg ikke trekker noen som helst konklusjoner, jeg bare spør sånn i tilfelle det kan komme til å bli 2 stk 8 pin på kortet.

Sånn generelt, hvis PSUen din klarer å håndtere lasten på riktig 12V-rail og hvert skjermkort holder seg godt under 375W så kan det gå bra, men jeg ville ikke overklokket på det.

PSU'en er værtfall en ThermalTake ToughPower 850W, den bør vel klare å dra to slike, overklokking av skjermkort har jeg aldri gjort faktisk, så det skjer nok heller ikke med 7970 =)

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Q6600 blodklokket vil vel dra ~200W med mindre du har heftig vannkjølingHD 4870x3 vil sikkert klare 220-250W hver.Da vil selvfølgelig 850W være i minste laget for 24/7-bruk, men de fleste gode 850W klarer fint 20-30% overload (altså 1000W eller mer) før de skrur seg av. Du hadde altså klart å drive dette på en god 850W som HX 850 ;)
Kan du være så snill å forklare den biten nærmere, for der datt jeg fullstendig av.. Altså hvor mye har temperatur å si for wattforbruk på en pc..

Det er en av faktorene i den onde sirkelen. Når temperaturene stiger, f.eks. ved overklokking, så trengs høyere spenninger for å beholde stabilitet. Med høyere spenninger kommer igjen høyere effektforbruk og temperaturer, og dermed er vi i gang.

Med heftig kjøling kan temperaturene holdes lavere, dermed trenger en ikke å øke spenningen like mye for å beholde stabiliteten. Har en nok strøm å ta av kan naturligvis den ekstra kjølingen brukes til å klokke litt videre, med tilhørende økning i spenninger, effektforbruk og varmeutvikling.

Så med god kjøling kan du oppnå høyere ytelse på noe lavere effektforbruk, eller litt redusert effektforbruk ved normale frekvenser fordi et kaldere kort kan holdes stabilt ved litt reduserte spenninger.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...