Gå til innhold

Skel jeg velge Google (Samsung) Galaxy nexus eller Samsung Galaxy SII?

Beatnut

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så står jeg mellom Samsung Galaxy SII eller Samsung sin lisens-telefon for Google, nemlig Galaxy Nexus.

Galaxy Note er for stor for meg sånn som jeg ser det så den er ikke med i vurderingen.

Det økonomiske er ikke en avgjørende faktor i dette tilfellet. Begge telefonene har fordeler og ulemper, jeg klarer bare ikke helt å bestemme meg hva som er viktigst. Kan dessverre ikke se helt hvem som har best batterikapasitet ut i fra de specs jeg har fuinnet hos Tele2 som har begge.

Fordelene og ulempene med Galaxy SII, sånn som jeg ser de er følgende:

+ Har vært på markedet en stund (Dette er jo både bra og dårlig)

+ Har større opplsning på kamera (8Mp)

+ Er litt tynnere og lettere

+ Har støtte for minnekort (MicroSD) inntil 32Gb

- Har vært på markedet en stund (Dette er jo både bra og dårlig)

- Har per nå ikke siste Android-versjon

- Mindre skjerm

- (Noe usikker på denne) Har ikke talestyrte menyer og oppringing.

Fordeler og ulemper med Galaxy nexus sammenlignet med SII er som jeg ser det følgende:

+ Større oppløsning og skjerm

+ Nyere modell (Dette er jo både bra og dårlig)

+ Siste android-versjon

+ Oppdateringer kommer rett fra Google

- Mindre oppløsing på kamera (5Mp)

- Har ikke støtte for minnekort (Kun internminne på 16Gb)

- Nyere telefon (Dette er jo både bra og dårlig)

- Er større og tyngre (Dette er jo både bra og dårlig)

Så saklige argumenter tas i mot med takk. Det med minne feks er jo ikke sikekrt det egentlig er en utfordring. Noen som har erfaringer/meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis økonomi ikke er en avgjørende faktor ville jeg ha valgt nexus. 1280x720 versus 800x480 er faktisk en del, kameraet ser ut til å duge helt fint.

Jeg synes det også at hyppige oppdateringer er et godt argument. Det er svært irriterende å vente, vente, samt vente litt på oppdateringer som først kommer når telefonen er utdatert :)

Lenke til kommentar

Fordelene og ulempene med Galaxy SII, sånn som jeg ser de er følgende:

+ Har større opplsning på kamera (8Mp)

+ Er litt tynnere og lettere

+ Har støtte for minnekort (MicroSD) inntil 32Gb

- Har per nå ikke siste Android-versjon

- (Noe usikker på denne) Har ikke talestyrte menyer og oppringing.

Ok, skal rette på noe av det som blir sagt her.

1. Oppløsningen på kameraet har lite å si på hvordan kvaliteten på kameraet er. Det er optikken som bestemmer det.

Bildene i fra Galaxy Nexus er helt greie dem til å være 5 mpix. Men bildene i fra Galaxy S II er mye bedre selv etter å ha en del større oppløsning på bildene. Så det kommer ann på hvilken størrelse man vil ha på bildene eller på hvilken kvalitet man vil ha.

2. Ja, Galaxy S II er lettere enn Galaxy Nexus. Så det vil si at en Galaxy S II vil tåle fall i bakken noe bedre enn en Galaxy Nexus. Så jeg vil jo si at dette bare er en fordel over Galaxy Nexus da.

3. Nei, Galaxy S II har støtte for microSDXC minnekort opp til 64 GB faktisk. Det er testet og bekreftet at den støtter det. Så i Januar skal jeg bestille meg dette kortet her.

Så over til de negative sidene.

1. Stemmer det at Galaxy S II ikke har Android 4.0 nå. Men i første kvartal neste år vil den få Android 4.0. Og da vet jo alle at telefonen blir yttligere bedre enn det den er nå.

2. Joda, Galaxy S II har talestyring via Vlingo som du aktiverer med å trykke på hjem knappen 2 ganger fort. Også har den jo Google Voice som du kan utnytte deg av. Den kan finne nermeste dagligvarebutikk for deg om du spør om det. Eller nermeste sjukehus bare for å ta noen eksempler på det.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor du setter opp at SGS2 er en "gammel" telefon. Det har ikke skjedd så mye med brikkesettene (CPU og GPU) siden Cortex A9 kom ut på nyåret, og SGS2 er fortsatt bra her, det er jo f.eks. bare noen måneder siden den kom ut i USA. Det er først når Cortex A15 kommer ut til neste år at det vil ha noe for seg å skille mellom nye og gamle telefoner.

Lenke til kommentar

SGS2 har vel bedre... alt enn Nexus, annet enn skjermoppløsning?

Tar minnekort, bedre prosessor, bedre skjerm (?), ser bedre ut (IMO)...

ICS får du sikkert lagt inn på SGS2 om ikke lenge, porting skjer relativt raskt i ROMcommuitiet såvidt jeg husker fra mine SGS2days.

Jeg ser ikke noe poeng med å velge nexus over SGS2 selv.

Lenke til kommentar

SGS2 har vel bedre... alt enn Nexus, annet enn skjermoppløsning?

Tar minnekort, bedre prosessor, bedre skjerm (?), ser bedre ut (IMO)...

ICS får du sikkert lagt inn på SGS2 om ikke lenge, porting skjer relativt raskt i ROMcommuitiet såvidt jeg husker fra mine SGS2days.

Jeg ser ikke noe poeng med å velge nexus over SGS2 selv.

Tar minnekort - Ok, men når jeg hadde SGS2 så klarte jeg aldri å fylle minnekortet jeg kjøpte til. Musikk osv. spiller jeg rett fra Spotify,

Bedre prosessor/Bedre skjerm - Etter å ha brukt Galaxy Nexus litt merket jeg at den både reagerte raskere, surfet på nettet raskere, åpnet programmer raskere osv. Det er også en mer lyssterk skjerm som gir bedre bilde enn SGS2.

Om den ser bedre ut er opp til hver enkelt. Jeg personlig liker utseende bedre på Galaxy Nexus enn SGS2. Dne har mindre "ramme" rundt skjermen som nesten dekker hele forsiden. Ingen fysiske knapper på fremsiden. Ligger bedre i hånden, og føles ikke like plasticfantastic som SGS2.

Valget mitt er hvertfall enkelt! SGS2 kommer til å bli liggende i skuffen, og Nexus´en kommer til å bli førstevalget.

Lenke til kommentar

Hardwaren i SGS2 er kraftigere enn nexusen, men en får vel vente og se til ICS kommer til SGS2 for å se om det fortsatt er noen forskjell.

Super Amoled Plus er en bedre teknologi enn Super Amoled. Men sistnevnte gir flere pixler, dog i pentile matrix som pratisk gir færre piksler enn spesifikasjonene tilsier da den har færre subpixler. En annen ting er at Super Amoled bruker mer strøm, og når den i tillegg har fler piksler vil det gi utslag på batterilevetid.

Men til syvende og sist så er det personlig smak som vil utgjøre forskjellen mellom telefonene. Det vil ikke være stor forskjell på de pratisk sett. Så lenge du klarer deg med 16GB.

Endret av Looptop
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sliter med samme valget selv i grunn. Prisforskjellen er irrelevant da jobben betaler :p

Kult at Nexus er en helt ny telefon med ICS og at den er ren android. Mens SG2 har bedre hardware, men mindre skjerm.

Per nå har jeg Nexus One så blir uansett en oppgradering for min del.

Eventuelt kan jeg jo vente på SG3 som kommer i mars (?)

Lenke til kommentar

Sitter med samme vurderinga her også, spesielt nå som ICS kommer til SII i begynnelsen av 2012.

Sitter med inntrykk av at Galaxy Nexus har bedre skjerm (og bedre utseende, smaksak tho) og der stopper det, mens SII har bedre levetid på batteriet, bedre kamera (samt filmer i full HD), slot for minnekort.

Så gitt ICS på SII ganske snart, hva sitter man igjen med ved å velge Galaxy Nexus foran SII selv om SII er en eldre modell.

EDIT:

"Samsung har ikke lagt sitt Touchwiz-grensesnitt på toppen, noe de etter all sannsynlighet vil gjøre med sine "egne" telefoner som skal oppgraderes til den siste Android-versjonen, som for eksempel Galaxy S II." (fra GN testen på Dinside.no)

- fordeler/ulemper hvis dette stemmer?

Endret av another_visitor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...