Mephisto- Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Vennegjengen min hadde en diskusjon nå nylig, vi ble alle enig om at -10 i oslo føles mye verre ut enn -20 på innlandet. Vi konkluderte fort med at dette har med luftfuktigheten å gjøre. Altså, jo høyere luftfuktighet jo bedre emne til å overføre kulden til huden. Men når jeg gikk inn på www.storm.no ser jeg at luftfuktigheten de oppgir for innlandsplasser og kystområder er mer eller mindre det samme. Så kan noen gi meg en god forklaring på hvorfor -10 er kaldere enn -20 på kysten og innlandet? Lenke til kommentar
Stappi Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Oslo ligger jo egentlig ved kysten så det er naturlig at det er en såkalt "sno" som kommer fra havet. Derfor føles det kaldere ut og alt metallet og asfalten og betongen gjør at det føles enda kaldere ut enn der det er snø og lunere. Det er også store klimatiske forskjeller bare i Oslo. Nede i sentrumsområdet så er det alltid varmere men litt høyere opp i gryta så er det alltid mye kaldere og forskjeller på ca 10 grader bare i Oslo. Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 3. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2012 Oslo ligger jo egentlig ved kysten så det er naturlig at det er en såkalt "sno" som kommer fra havet. Derfor føles det kaldere ut og alt metallet og asfalten og betongen gjør at det føles enda kaldere ut enn der det er snø og lunere. Det er også store klimatiske forskjeller bare i Oslo. Nede i sentrumsområdet så er det alltid varmere men litt høyere opp i gryta så er det alltid mye kaldere og forskjeller på ca 10 grader bare i Oslo. Vet ikke helt om jeg forsto det med "sno". Men det er jo ikke bygg materialet som har noe å si, har vært langs andre plasser uten mye bebyggelse å opplevd det samme Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå