Gå til innhold

Etterlysning: behøver assistanse til mulig politianmeldelse av en eller flere mobiloperatører


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Det står ikke noe om kjøpekraft i de lovene. I alle fall sier jeg bare generelt at høy prising kan være ulovlig, til de som måtte tro noe annet.

Har du noe kilder til dette?

Da tenker jeg ikke på f.eks pris-samarbeid, for da er det samarbeidet som er ulovlig, ikke selve prisingen.

 

Ang innholdstjenester, så må man ALLTID(!!!) lese det som står med liten skrift. Det gjelder alt, ikke bare innholdstjenester.

 

F.eks på Jamba sine sider står det dette om spill:

Velg 4 spill/software per uke fra Jambas store utvalg. I tillegg kan du også sende 10 fri sms per uke fra Jambas webside. Abonnementet koster kun 50kr/uke (kun 12,50 kr per produkt!) og belastes ditt kontantkort eller din mobilregning. Evt. standard trafikkpriser tilkommer. Abonnementet er fortløpende til dess du velger å avbestille ved å ringe kundeservice eller sende stopmerspill til 2125. Minimum 18 år eller foresattes tillatelse. Ved bestilling gjelder Jambas brukerbetingelser. Ikke brukte tilgodehavende overføres til neste uke.

Der står det helt klart og tydelig at det koster 50 kr pr uke.

Om forbrukerene ikke leser avtalene de godtar burde ikke operatørene ta ansvaret for det.

 

Å kreve operatøren for pengene for dette blir det samme som å kreve banken for tv`n du kjøpte men ikke ville ha. Tross alt banken som gir pengene til butikken for noe du ikke ville ha.

 

Ett telefonabbonoment har blitt ett betalingsmiddel på lik linje med bankkort, og burde behandles på samme måte.

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noe kilder til dette?

Da tenker jeg ikke på f.eks pris-samarbeid, for da er det samarbeidet som er ulovlig, ikke selve prisingen.

Lovtekster må da være kilder gode nok?

Jepp, så ikke de i stad.

Ettersom du redigerte innlegget ditt samtidig som jeg postet regner jeg med at du kanskje la de inn da...

 

Uansett så kan jeg ikke se at er "urimelige priser og forretningsvilkår", jeg antar mye av prisen man betaler i utlandet er for leie av nettet.

 

Når det gjelder innholdstjenester må man gå på leverandøren av tjenestene, ikke operatøren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Cowi ja..... er det en analyse dere holder på med nå i forbindelse med Telenor? Siden dere tross alt deler lokaler...

 

Hehe...nei denne må du lenger ut på landet med ;)

Dette er et privat initiativ. Jeg bruker cowi-adressen min fordi den er ganske godt sikret mot spam. Og vi deler IKKE lokaler med Telenor.

Lenke til kommentar

Uansett så kan jeg ikke se at er "urimelige priser og forretningsvilkår", jeg antar mye av prisen man betaler i utlandet er for leie av nettet.

Du tar nok feil her, jeg har nevnt prisen for dataroaming tidligere i tråden, men også vanlig roaming er innbringende:

 

Nye tall fra PT viser nemlig at de norske operatørene beholdt nesten to tredjedeler av pengene for nordmenns bruk av mobil i utlandet første halvår 2011. Hvis utenlandsregningen din er på 3.000 kroner, så sitter trolig din norske operatør igjen med rundt 1.900 kroner, litt avhengig av hvilket land du har besøkt, og hvor du er kunde.

 

http://www.dagensit.no/article2284442.ece

 

Så gode marginer har de nok ikke på innenlandstjenestene ;)

Lenke til kommentar

Jepp, så ikke de i stad.

Ettersom du redigerte innlegget ditt samtidig som jeg postet regner jeg med at du kanskje la de inn da...

 

Niks, de var med i den originale posten. Alt jeg redigerte var mine egne ord. Og siste edit var vel 20 minutter før ditt innlegg. :p

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Har du noe kilder til dette?

Da tenker jeg ikke på f.eks pris-samarbeid, for da er det samarbeidet som er ulovlig, ikke selve prisingen.

Lovtekster må da være kilder gode nok?

Jepp, så ikke de i stad.

Ettersom du redigerte innlegget ditt samtidig som jeg postet regner jeg med at du kanskje la de inn da...

 

Uansett så kan jeg ikke se at er "urimelige priser og forretningsvilkår", jeg antar mye av prisen man betaler i utlandet er for leie av nettet.

 

Når det gjelder innholdstjenester må man gå på leverandøren av tjenestene, ikke operatøren.

 

De norske leverandørene har jo ingenting mot å kreve ågerpriser for utlendinger som roamer her heller, hele bransjen er like råtten på denne fronten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er virkelig herlig å se hvor mange som er villige til å finne seg i mafiametoder og annen uren forretningsskikk.

 

Jeg er glad trådstarter gjør et forsøk!

 

Skjønner jo at trådstarter synes det er urimelig dyrt med dataroaming - der er vel alle enige. Men - å anmelde operatører? Litt drøyt muligens? Dersom man ikke ønsker / ikke har råd til å bruke kostbare tjenester i utlandet, så kan man strengt tatt la være(?)- eventuelt bruke med måtehold.

 

Personlig synes jeg også det er dyrt med vin på polet, kaffe på cafe, nettleien på strømmen, mat i butikk, bensin, klær, å kjøre taxi, et bedre måltid på resturant osv osv...men det blir litt for mange å anmelde om jeg går dette i sømmene. Selvsagt betaler man langt mer enn kostpris for varer og tjenester - hvis ikke hadde vel ingen levert varer og tjenester til oss.

oi - Dette ble kanskje litt på siden.

 

Poster en Link som i denne sammenhengen er litt mer saklig :)

 

http://www.aftenposten.no/digital/nyheter/NetCom-kutter-surfeprisene-i-Europa-6711725.html

 

Ps: jobber i NetCom (men har nok ingen innflytelse på roamingprisene ;)

Endret av Lorimar
Lenke til kommentar

Litt over kostpris? Hva er kostprisen på en megabyte med mobildata i utlandet? Den går til nærmeste antenne og sendes så over internett som vanlig. 10 øre, maks?

 

AtW

 

Hva er kostpris for en kopp kaffe på cafe?

 

Noen skal jo sette opp sendere, drifte dem, drifte systemer, produktutvikling, betale lønn til ansatte, betale linjeleie for internett osv osv - reell kostpris blir nok noe mere enn 10 øre...

 

men at det er dyrt er fremdeles alle enige i - anmeldelse er likevel litt drøyt (det var vel poenget)?

 

Siden jeg holder til i NetCom: 39 kr for 20 mb (per dag) er likevel en ganske god start i reduksjon av datapriser i utlandet (Netcoms nye eu-priser som trer i kraft i disse dager - opprinnelig kostet det 20-30 kr per mb). Det er faktisk billigere surfing enn det er på mange norske mobilabonnement for surfing i Norge.

 

edit: ps - har ingen anelse hva som egentlig er kostpris for en mb i utlandet, om det er 10 øre, mer eller mindre. Selvsagt betaler sluttkunde langt mer enn kostprisen - uansett hvilket produkt man kjøper.

Endret av Lorimar
Lenke til kommentar

Litt over kostpris? Hva er kostprisen på en megabyte med mobildata i utlandet? Den går til nærmeste antenne og sendes så over internett som vanlig. 10 øre, maks?

 

AtW

 

Hva er kostpris for en kopp kaffe på cafe?

 

Noen skal jo sette opp sendere, drifte dem, drifte systemer, produktutvikling, betale lønn til ansatte, betale linjeleie for internett osv osv - reell kostpris blir nok noe mere enn 10 øre...

 

men at det er dyrt er fremdeles alle enige i - anmeldelse er likevel litt drøyt (det var vel poenget)?

 

Siden jeg holder til i NetCom: 39 kr for 20 mb (per dag) er likevel en ganske god start i reduksjon av datapriser i utlandet (Netcoms nye eu-priser som trer i kraft i disse dager - opprinnelig kostet det 20-30 kr per mb). Det er faktisk billigere surfing enn det er på mange norske mobilabonnement for surfing i Norge.

 

edit: ps - har ingen anelse hva som egentlig er kostpris for en mb i utlandet, om det er 10 øre, mer eller mindre. Selvsagt betaler sluttkunde langt mer enn kostprisen - uansett hvilket produkt man kjøper.

 

Jeg har tatt med arbeid og vedlikehold i mine utgiftsestimater. Jeg prøvde å søke på saken, og det viser seg at mitt estimat er ett grovt overestimat. En rapport viser at reell kostnad er ca 10-30 øre per gigabyte for leverandørene når det er mobilt bredbånd. Mao snakker med vanlig utenlandspris (100 kr per mb) om et påslag på omlag 100000000% i forhold til kostpris. Hva det koster å produsere en kopp kaffe inkludert leie, arbeid og vedlikehold? 5-10 kr kanskje? La oss si en avanse på 300% omtrent.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det kostet jo rundt 6 kroner minuttet og ringe fra mobil før i tiden også, uten at noen hylte og skrek om anmeldelse.

 

Det blir nok billigere med datatrafikk etter hvert skal dere se. I mellomtiden får dere finne dere et wlan til facebook-statusene deres

 

Kostnadene representerer ikke utgiftene på noe som helst slags nivå i da, leverandørene ahr hatt mange år på å rydde opp, de har vist seg å ikke være tilliten verdig. Om en anmeldelse er rikitg å vei å gå kan vel diskuteres, at statene må ta enn opprydning mener jeg dog er tilfellet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Takk for innspill!

 

Det er på tide med en korrigering. Ordet "anmeldelse" er en teaser. Det jeg vil frem til er at det er en del vel dokumenterte cowboy/mafiaaktige tilstander i mobilbransjen. Jeg mener at det er viktig og riktig at myndighetene får en formell henvendelse om disse tilstandene, skrevet av undertegnede som har ca 20 års erfaring med utredning av ting og tang for myndighetene. Om brevet skal kallles en ameldelse er en smakssak, det kan like gjerne formuleres om en tilstandsrapport, stilet til Økokrim, Forbrukerrådet og Konkurransetilynet, med en oppfordring helt til slutt om å vurdere om det har blitt begått straffbare forhold.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt med arbeid og vedlikehold i mine utgiftsestimater. Jeg prøvde å søke på saken, og det viser seg at mitt estimat er ett grovt overestimat. En rapport viser at reell kostnad er ca 10-30 øre per gigabyte for leverandørene når det er mobilt bredbånd. Mao snakker med vanlig utenlandspris (100 kr per mb) om et påslag på omlag 100000000% i forhold til kostpris. Hva det koster å produsere en kopp kaffe inkludert leie, arbeid og vedlikehold? 5-10 kr kanskje? La oss si en avanse på 300% omtrent.

 

AtW

Link? Er det her snakk om marginalkostnad så kan jeg tro det, men da glemmer man at man faktisk må bygge nettet, og ha en supportorganisasjon for kundene. Hvis den reelle kostnaden hadde vært så lav, så ville Telenor og Netcom virkelig hatt superprofitt, abonnementer med data er ganske så vanlig i dag.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt med arbeid og vedlikehold i mine utgiftsestimater. Jeg prøvde å søke på saken, og det viser seg at mitt estimat er ett grovt overestimat. En rapport viser at reell kostnad er ca 10-30 øre per gigabyte for leverandørene når det er mobilt bredbånd. Mao snakker med vanlig utenlandspris (100 kr per mb) om et påslag på omlag 100000000% i forhold til kostpris. Hva det koster å produsere en kopp kaffe inkludert leie, arbeid og vedlikehold? 5-10 kr kanskje? La oss si en avanse på 300% omtrent.

 

AtW

Link? Er det her snakk om marginalkostnad så kan jeg tro det, men da glemmer man at man faktisk må bygge nettet, og ha en supportorganisasjon for kundene. Hvis den reelle kostnaden hadde vært så lav, så ville Telenor og Netcom virkelig hatt superprofitt, abonnementer med data er ganske så vanlig i dag.

 

Stemmer, det er marginalkostnad http://hardware.slashdot.org/story/11/10/08/054237/isps-exaggerate-the-cost-of-data

 

Selv om kostnadene er tusen ganger høyere dog, så er prisene ren svindel. Det er omtrent akkurat samme totalkostnad uansett om man er i utlandet eller ikke mtp på reell drift. At det koster 100 ganger mer (og ofte mye mer) representerer ingen realitet kostnadsmessig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...