HalogenpæreUtenLys Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 På en side, jeg har hvert så heldig å fått meg et flunkende nytt linux mint som jeg er fornøyd med og ser på som en fremtidig erstatter fra masete Windows. Times vis med installering og småfiksing ga resultat. På den andre siden. Jeg fant ut at jeg burde forsterke mitt noen lunde enkle brukerpassord som var qwe123. Det var ikke så lurt.. Nå får jeg noen rettigheter på maskinen når jeg skal gjøre ting som krever passord. Godt jeg har automatisk innlogging.. Har jeg noen (helst ukompliserte) muligheter for å fjerne eller endre passordet til brukeren min, uten å måtte gå den tungvindte måten å formatere og installere alt på nytt? Kan forresten nevne at ApptOnCd ikke fungerte for min del. Takker til tusen om noen kan gi meg gode svar, så jeg kan spare verdifull tid rett før jul Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Du kan starte her: http://www.thegeekstuff.com/2009/12/how-to-change-password-on-ubuntu/ Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Når du starter opp Linux Mint mener jeg å tro at du får valget om du vil gå i reovery mode (hvis ikke har den en tre sekunder nedtelling der man må trykke en hvilken som helst knapp på tastaturet). I recovery mode skal det være en mulighet for å sette nytt passord på administrator brukeren (root). Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 9. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2011 Når du starter opp Linux Mint mener jeg å tro at du får valget om du vil gå i reovery mode (hvis ikke har den en tre sekunder nedtelling der man må trykke en hvilken som helst knapp på tastaturet). I recovery mode skal det være en mulighet for å sette nytt passord på administrator brukeren (root). Takk Prøvde dette nå, men så ingen vei videre. Har ikke så veldig lyst å bruke så mye tid på dette, hvis partisjonering og reinstallering er den raskeste veien å gå. Jeg finner mange veier via Google, men google gi ikke det perfekte svar. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Uten at jeg har testet dette: Gå inn i recovery mode. Tast "passwd brukernavnetpåbrukerenduharglemtpassordetpå". Profit. ("shutdown -h now" for å skru av maskinen) 1 Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Reinstallere for å endre passord? Start opp en terminal og tast 'passwd brukernavn'. Dersom du vil endre root-passord endrer du bruker til root ved å først kjøre kommandoen 'su' før du kjører 'passwd root'. Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 12. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2011 Reinstallere for å endre passord? Start opp en terminal og tast 'passwd brukernavn'. Dersom du vil endre root-passord endrer du bruker til root ved å først kjøre kommandoen 'su' før du kjører 'passwd root'. Problemet er at jeg ikke vet hva passordet mitt er For å være tydelig: 1. Forandret passordet på brukeren min 2. Tok en tur ut og på kvelden kom jeg ikke gjennom når skjærmen var låst 3. Jeg har full tilgang til linux mint, siden jeg fra før hadde aktivert automatisk pålogging (heldigvis) Dette skjer når jeg taster inn "passwd" hakon@hakon-System-Product-Name ~ $ passwd Changing password for hakon. (current) UNIX password: passwd: Authentication token manipulation error passwd: password unchanged Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Gjør som Kagee skriver. Du må inn i recovery mode (hold inne shift ved oppstart for GRUB meny), videre inn i root console og så skrive: passwd hakon 1 Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 7. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2012 Gjør som Kagee skriver. Du må inn i recovery mode (hold inne shift ved oppstart for GRUB meny), videre inn i root console og så skrive: passwd hakon Da var det en stund siden jeg hadde prøvd løsningen, da jeg har merket at linux klarer seg ganske stabilt og bra i motsetning til Windows.. . Hvordan kommer jeg inn i console? Trykker jeg på den nederste "root" får jeg spørsmål om brukernavn og passord Bør jeg heller bruke linuxlivecd for å gjøre dette? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Så litt på det, og det ser ut som Mint håndterer det litt annerledes enn Ubuntu. Vet ikke om du finner noen løsninger ved å søke på nettet...? Hvis ikke kan du bruke en live-CD og ta ut eventuelle filer og reinstallere. Reinstallering tar veldig kort tid med Mint :-). Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 Takk i hvertfall for forsøket. Ja, du har et poeng, kanskje jeg faktisk skulle eller må gjøre det jeg fryktet å bruke livet mitt på; reinstallere. Tessuten ligger home på en egen partisjon, så jeg forhåpentligvis slipper den store flyttingen. Jeg er derimot redd for at windows blir med i sluket til mint, eller ikke vil sammarbeide med windows. Off-topic om linux i 2 mnd uten brukerpassord: alt går ganske fint i linux har jeg oppdaget, så lenge alt er riktig innstilt. Bare for å understreke, jeg har full tilgang til desktopen og alt annet innhold (auto-innlogging), alle programmer jeg bruker var installert før passord-problemet. Oppdateringer går også fint å gjøre uten passord. Jeg kan si at det meste er på stell bortsett fra de få gangene jeg ønsker å gjøre noe ekstra. Har noen andre forslag, eller må jeg gå for en "RattleBattle" - løsning? Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Er det ikkje mogleg å starte ein live-cd og bruke chroot for å komme inn som root i det installerte systemet? $ sudo mount /dev/sdaX /mnt/myroot (der sdaX er root-partisjonen) $ sudo mount ‐‐bind /dev /mnt/myroot/dev $ sudo mount ‐‐bind /proc /mnt/myroot/proc $ sudo mount ‐‐bind /sys /mnt/myroot/sys $ sudo chroot /mnt/myroot /bin/bash $ sudo passwd brukernavn Og for å komme ut igjen: $ exit $ sudo umount /mnt/myroot/dev /mnt/myroot/proc /mnt/myroot/sys /mnt/myroot Eg køyrer gentoo, så er ikkje heilt sikker på korleis det verkar i Mint. Les meir her: http://karuppuswamy....-rescue-prompt/ og her: http://en.gentoo-wik...t_from_a_livecd og her: http://forums.linuxm...p?f=141&t=71374 Edit: Endra frå /media til /mnt Endret 10. februar 2012 av Strange_quark Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Blander du /mnt og /media et par plasser? Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 (endret) Blander du /mnt og /media et par plasser? Ja, eg gjer visst det. Bruk enten /mnt eller /media. /mnt er vel det eg ville ha valgt. Edit: Då skal det vere fiksa. Endret 10. februar 2012 av Strange_quark Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Hva med å bare endre kernel linja til "single" på slutten? Burde jo gjøre susen. 1 Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 Hvis dette skal gjøres i Terminal, har jeg ingen rettigheter (må skrive inn sudo-passord). Jeg kan derimot prøve via livecd, men jeg har enda ikke fått anledning til å gjøre dette. Denne kan være hjelp for andre, men jeg måtte gi opp etter punkt 5. :Reset forgotten/lost main user password in Linux Mint Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Hvor er det du får problemer med punkt 6? Lenke til kommentar
HalogenpæreUtenLys Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 Hos meg er det ingenting som står "kernel". Lenke til kommentar
quantum Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Hva står det da? Det står "linux" istedenfor "kernel" tenker jeg. http://tuxcrux.com/wp-content/uploads/2011/04/grub2.menu.edit.png Resten av oppskriften burde funke, vet ikke om noen enklere måte å gjøre det på. Og så kan det jo være verdt å merke seg at Grub kanskje også burde ha et passord hvis man er litt paranoid, som da igjen nesten like lett kan bypasses med en live-cd ... Enden på visa er vel at man må til med kryptering av et eller annet slag, og da er man royally fucked hvis passordet glemmes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå