Gå til innhold

På jakt etter stasjonær pc - ~20k budget

Anbefalte innlegg

Bare for å få gjort dette klart med en eneste gang: Jeg vil ikke bygge pc, jeg vil ikke noengang åpne kabinettet på en PC igjen, ettersom problemer med PC har minket min life-expectancy med 30 år allerede.

Jeg er ute etter stabilitet, muligheten til å spille ting med maksimal ytelse når jeg vil, og korte ned loading på alt til det minimale. Potensiale til å kjøre 4x screens skader heller ikke.

Jeg håper på å finne en komplett-pc (potensielt adjusted), siden jeg stoler på komplett. Hard drive capacity er ikke viktig, men ellers er høyt nivå på alt ideelt.

Jeg kjøpte våren 2010 en komplett something something dragon something for 8k, som jeg klarer meg med, men har noen penger jeg vil brenne opp før de selvantenner, og awesome hardware har en tendens til å slippe ut store menger endorphins hos meg. Men det hadde vært ideelt å få meg noe som er så bra at jeg ikke føler presset til å oppgradere om 1,5 år. Pristaket er på 30k, ideelt beløp er >20k. Screens, keyboard og mouse trengs ikke.

Cliffs:

*Relativt idiotsikkert

*Good shit

*Hadde ikke så mange punkt som tiltenkt.

Skal legge meg, så blir ikke mer utfyllende enn dette for øyeblikket, men om noen har tid til overs setter jeg pris på forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier harddiskkapasitet ikke er viktig, og det er bra, for harddisk er virkelig dyrt om dagen som følge av flommen i Thailand.

Spør du meg bør du gå for denne maskinen, med følgende endringer:

DDR3 minne: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB Kit

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 580 1536MB

Harddisk SSD: Kingston HyperX SSD 120GB (eller 240 GB hvis du virkelig vil slå på stortromma)

Det følger da med en harddisk på 1 TB du ikke kan velge bort. Skjermkortet støtter ikke fire skjermer, da må du evt. over på AMD. Totalt ender du på en 13-14k, altså betydelig under budsjett.

Det har lite for seg å putte mer penger i maskinen. i7-prosessor vil ikke hjelpe stort i spill. Du kan kline til med et GTX 590, men GTX 580 er nok langt mer for pengene.

Selv bruker jeg nå 44 GB av de 119 GB Windows får ut av min 128 GB SSD-disk. Dette er kun til OS og programvare; spill ligger på en egen (tregere) mekanisk disk. Steam-mappen min alene tar opp 85 GB plass, mens de resterende spillene tar til sammen 47 GB. Om jeg ønsket å ha alt dette på en SSD-disk måtte jeg altså hatt 44+85+47 = 176 GB tilgjengelig på SSD.

Jeg bryr meg ikke så veldig - en SSD bidrar til raskere lasting, men spillene jeg spiller er stort sett onlinespill der jeg titt og ofte er nødt til å vente på at de andre spillerne skal bli ferdige å laste uansett.

Om kort lastetid i spill er viktig for deg, og du har mange spill, kan du vurdere å gå opp til 240 GB SSD (+ 2000 kr). Husk at bl.a. Steam-spill kan kun installeres i Steam-mappen, og altså ikke fordeles på ulike disker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil ha en relativt idiotsikker PC som kan kjøre alt på full guffe? No can do. For å kjøre de tyngste spillene på sine beste innstillingere må du kjøre SLI/CFX, og det er så langt fra en idiotsikker og stabil løsning som du kommer. Altså er GTX 580 det beste skjermkortet du kan velge.

Da klarer du helt enkelt ikke å havne på ideelt beløp over 20K (det var det du skrev ;) ). Srbz' forslag var bra, jeg mener du burde gå for dette.

Lenke til kommentar

Det jeg egentlig først og fremst lurer på er hva TS skal med 4 skjermer? Er det til spill eller arbeid?

AMD HD 6970 støtter vel opptil fire skjermer i Eyefinity med et enkelt kort, og såvidt jeg har forstått fungerer Eyefinity nå etterhvert også i Crossfire?

GTX 580 på sin side støtter vel ikke mer enn to skjermer per kort. Dette skal kunne løses ved å bruke to kort, men hvorvidt spill kan spilles over fire skjermer med en slik løsning eller ei vet jeg ikke. Man vil heller ikke kunne bruke SLI med en slik løsning, men dersom hvert skjermkort genererer grafikk til to skjermer hver spiller det kanskje ingen rolle?

Som arni90 er inne på, så er ikke Crossfire/SLI helt optimalt til enhver setting. Det er nok i bunn og grunn ment som en rimelig oppgraderingsmulighet når man allerede har et mid-/low-range-skjermkort fra før, og ønsker å oppgradere til noe råere uten å blakke seg helt (= legge til et ekstra av samme type).

På grunn av barnesykdommer arni90 nevner i tråden du finner i signaturen hans, bør fordelen av å ha ett enkelt skjermkort veie noe tyngre enn "FPS per krone" når man skal kjøpe hardware.

Med det sagt: skal du spille over fire skjermer er det kanskje nødvendig med et oppsett i den gaten. De kraftigste enkeltkjernede skjermkortene du finner i dag fra AMD og Nvidia er hhv. HD 6970 og GTX 580.

HD 6990 og GTX 590 er på sin side flerkjernede, og kjører hhv. Crossfire og SLI internt. Hver av disse er altså basert på to kjerner av hhv. HD 6970 og GTX 580, som i tillegg vel er noe underklokket.

Dersom quad-monitors er beregnet kun på arbeid (herunder ikke-grafikkintensive prosesser så som nettleser, teksteditor etc.) så skal det kunne gå an å kjøre to skjermkort i maskinen uten CF/SLI: ett kraftig kort som du bruker til spilling (+ en ekstra monitor) og ett kjipt kort som de resterende to monitorene kobles til.

Merk: jeg er ikke 100% sikker på alle påstandene jeg lirer av meg her. Om noen har innvendinger, kom med dem!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor er så negative til SLi/CF, merker ingen problemer jeg :p

Nå har jeg kun spilt Crysis Warhead, Crysis 2, BF3 & CS:S da men alikevel.

Uansett ville jeg ventet til de nye AMD/ATI kortene kommer og kjøpt CF 7970! Du må uansett ha 3GB versjoner av GTX580 om du ønsker flere skjermer. Og da regner jeg med 7970 vil ligge på samme pris som dem, eller mindre. Faktisk så bør man nesten ha det selv med 1 skjerm.

Lenke til kommentar

Takker for forslag, skal ta en titt når jeg har mer tid.

"Det jeg egentlig først og fremst lurer på er hva TS skal med 4 skjermer?" - Skal bruke 4x skjermer til pokerspilling, så det er ikke relatert til krevende spillaktivitet, som mest sannsynlig vil foregå på kun 1 av skjermene. Har riktignok aldri prøvd dette før, så det er først og fremst for å teste det ut, og klarer meg fint med 2x skjermer for øyeblikket, så er bare nysgjerrig. :)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor er så negative til SLi/CF, merker ingen problemer jeg :p

Nå har jeg kun spilt Crysis Warhead, Crysis 2, BF3 & CS:S da men alikevel.

Uansett ville jeg ventet til de nye AMD/ATI kortene kommer og kjøpt CF 7970! Du må uansett ha 3GB versjoner av GTX580 om du ønsker flere skjermer. Og da regner jeg med 7970 vil ligge på samme pris som dem, eller mindre. Faktisk så bør man nesten ha det selv med 1 skjerm.

At du ikke merker problemer betyr ikke at SLI/CFX ikke har problemer. Det er på ingen måte en stabil løsning. Halvparten av problemene folk har med skjermkort har med CFX/SLI å gjøre, og med tanke på hvor få som faktisk kjører dette er det alarmerende mye. Videre har du oftest manglende støtte for CFX/SLI ved lansering, microstuttering, ytelsesproblemer på andre måter, skaleringsproblemer, støy- og varmeproblemer og andre "barndomssykdommer" som har vært til stede i over 5 år.

Man må da ikke ha 3GB på et 580 selv om man skal kjøre fire skjermer, dessuten støtter ikke SLI flere enn tre skjermer på de aktuelle kortene så lenge man faktisk kjører SLI. 1.5GB VRAM er mer enn nok for alle spill ute i dag så lenge du ikke spiller på 2560x1600 med vanvittige mengder AA (og da er det ingen skjermkortløsninger som faktisk er kraftige nok til å kjøre spillet uansett.)

AMD-kort er uansett å anbefale: Nvidia-kort støtter nemlig maks to skjermer. Med et AMD-kort kan du sette opp tre skjermer nede og en skjerm ovenfor om du er interessert i å kjøre eyefinity, anbefaler derimot ikke å kjøre fire skjermer ved siden av hverandre da Crosshair og Interface vil splittes mellom to skjermer.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jeg skrev kanskje ikke i dette i første innlegg, men det viktigeste med denne PCen er stabilitet og ekstrem god flyt på vanlige prosesser i systemet. Samtidig vil jeg ha muligheten til å kunne spille omtrent hva jeg vil med tilnærmet maksimal ytelse, gjerne mens jeg samtidig ser på film i 1080p kvalitet på 2nd monitor.

Har allerede lagt til side tanken om 4x screens pga. plass, og frykt for arbeidet med å mounte og lære meg å få kontroll på kaoset, så det kan taes bort fra regnestykket.

Om dette kan ordnes for 13-15k er jo det supert. Tenkte å sette toppen litt høyt, for å se om noen ville reach for the stars. :)

Med det oppsettet ditt, srbz, kan dette greit oppnåes, og er det de sender til meg i posten noe jeg slipper å fikse på i nærmeste fremtid pga weak spots? Holder strømforsyning etc. mål til tross for oppgraderingene som er gjort? ... Og hva er forskjellen på Win7 home premium og ultimate? Tenker å dekke alle baser, siden jeg strengt talt ikke aner hva jeg snakker om.

... Og er det mulig å velge ingen av "de feteste spillene", eller er jeg stuck med et av de? :)

Takk.

Lenke til kommentar

Strømforsyningen holder til oppgraderingen som er gjort. Det vil ikke holde til f.eks. et ekstra skjermkort, men så lenge du uansett ikke kommer til å røre innsiden av kabinettet ser jeg ikke det som noe problem.

Forskjellene mellom de ulike Windows 7-versjonene finner du her.

Du vil nok fint klare å kjøre opptil tre skjermer på et enkelt skjermkort uansett om det er AMD eller Nvidia. Hvorvidt det funker bra å se video i full-HD samtidig som du spiller vet jeg ikke om jeg tør å uttale meg om. Ærlig talt ser jeg ikke helt vitsen, men det er kanskje bare meg :p

Såvidt jeg ser kan du ikke velge helt bort spill fra den PC-byggeren, akkurat som du ikke kan velge helt bort mekanisk harddisk. Du får velge WoW Battlechest hvis du virkelig ikke vil ha noen av disse spillene, så sparer du noen hundrelapper ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...