Gå til innhold

Netgear ReadyNas Duo 2110

hhs

Anbefalte innlegg

Hvordan komme inn på Netgear Ready Nas Duo enhet via Multimodem fra Telenor Zyxel P-2812HNU-F3. Er det noen som erfaring for å åpne en port for at f.eks en venn kan få tilgang til en spesiell mappe i nettverksdisken.

Endret av hhs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noen noen link og tips for å løse dette enkelt. Finnes det neon bruksanvisning for nettverksdisken på svens eller norsk ?

Du har flere muligheter til dette på Netgear, Ftpserver eller Webserver + en addon som lar deg dele mapper via en egen teknologi fra Leaf Networks. Sjekk Netgears supportsider for veiledninger for å sette opp dette.

Har du noen link og tips for å løse dette enkelt. Finnes det neon bruksanvisning for nettverksdisken på svens eller norsk ? Iflg Telenor må jeg åpne en port i multimodemet i hjemmenettverket. Hva er en addon.

Lenke til kommentar

Dette hadde du vel klart å google sjøl eller??

FTP http://www.readynas.com/?p=1682

REMOTE http://www.readynas.com/?cat=52

Tusen takk for tips. Finnes det noen bruksanvisning. Har du noen tips på hvordan komme seg igjennom multimodem Zyxel fra Telenor. Hva vil adressen være til nettverksdisk hvis jeg f.eks skal koble meg til fra jobb. Intern ip til min nettverksdisk er nå 10.0.0.135. Regner med at jeg må bruke min ip adresse inn til hiset som kan leses ut fra multimodem. ??

Endret av hhs
Lenke til kommentar

Alt står i linkene. FTPserveren fungerer som en helt vanlig ftpserver, remote aksess er litt spesiell og krever at du innstallerer et lite program på hver maskin som skal ha tilgang, naset vil da komme opp som en helt standard filbehandler i windows.

Jeg husker ikke alt i hodet så du får nok bare google det.

Lenke til kommentar

Alt står i linkene. FTPserveren fungerer som en helt vanlig ftpserver, remote aksess er litt spesiell og krever at du innstallerer et lite program på hver maskin som skal ha tilgang, naset vil da komme opp som en helt standard filbehandler i windows.

Jeg husker ikke alt i hodet så du får nok bare google det.

Hva er en ftp server. hva skal jeg skrive inn adr. linja for å få opp nettverksdis når den er ferdig config.

Lenke til kommentar

Det du må huske på er at NASet ditt er en egen datamaskin. Det er derfor ikke helt rett frem å sette de opp hvis du aldri har jobbet med brukere/grupper og generell filbehandling.

Det som er smart er å lage en bruker med brukernavn og passord på NASet, denne brukeren må du gi tilgang til det området du vil ha tilgang til f.eks media og backup områdene som er default på boksen.

Du kan så gå på din datamaskin og mappe opp disse katalogene fra NASet. Det er litt forskjell i hvordan du gjør dette avhengig av hva slags OS du kjører på maskinen. Under XP så må du åpne Utforsker og gå på Verktøy->Legg til nettverksdisk. Der velger du en stasjonsbokstav, legger inn adressen til NASet(f.eks. \\192.168.1.10\media\), velg logg på med annen bruker og skriv inn navn og passord på den brukeren du lagde på NASet.

Lenke til kommentar

Tror jeg nå har en ftp tilgang med passord. er det mulighet å få til samme bare med http/s eller krever det andre løsninger ? Hva er forskjell på ftp og http/s

Hva er forskjell på ftp og http/s . Når jeg fikk til FTP tilgangen nå får "gjest" kun lesetilgang, ikke mulighet å legge til noe selv om nas'en står instilt med read og write.?

Lenke til kommentar

Det er samme oppsett der med brukere og grupper.

Hei igjen! Siden du har en slik. Jeg er litt usiker på om det må andre instillinger itl. Prøvde å komme inn via et annet nettverk, uten hell. Kommer inn på f.eks ftp:// via nettverket hjemme, men ikke på annet nettverk. Noe annet en det som står som må til. FInt med noen tips. bruker med tilgang er opprettet.

Lenke til kommentar

Så du har satt opp ftp tjenesten på boksen slik at du kan koble deg til på lokalnettet, men du må også videresende portene i routeren din så du når den utenfra.

Det kalles Port forwarding. Du må da forwarde tilkoblingsporten du satt, jeg bruker port 21, og den må forwardes til NASets interne ipadresse, altså 192.xxx.xxx.xxx adressen. Du må også forwarde den passive portrangen din til samme adresse, jeg bruker range 5000-5020.

Det står bruksanvisninger på nett med bilder og hele sulamitten hvis du googler det.

Lenke til kommentar

Så du har satt opp ftp tjenesten på boksen slik at du kan koble deg til på lokalnettet, men du må også videresende portene i routeren din så du når den utenfra.

Det kalles Port forwarding. Du må da forwarde tilkoblingsporten du satt, jeg bruker port 21, og den må forwardes til NASets interne ipadresse, altså 192.xxx.xxx.xxx adressen. Du må også forwarde den passive portrangen din til samme adresse, jeg bruker range 5000-5020.

Det står bruksanvisninger på nett med bilder og hele sulamitten hvis du googler det.

Her er vindu i routeren.

IP adressen du nevner hvor står den ?

Sender også med flere bilder.

Når en skal bruke FTP:// , hvordan kan jeg gjøre slik at brukere kan legge til dokumenter og endre dokumenter ?

Evnt. har du noen sider hvor det står om dette enkelt forklart. Mangler kun port forwardinga nå. Har googla for mye.. blir helt forrvira :)

post-265008-0-31396900-1323462094_thumb.jpg

post-265008-0-44163100-1323462295_thumb.jpg

post-265008-0-06965600-1323462448_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du må legge inn ipadressen til NASet ditt i port forward regelene, en regel for port 21 og en for 5000-5020.

Nb, du må sette fast ip på NASet ditt i routeren, f.eks 192.168.1.20. Jeg kjenner ikke routeren du har så jeg aner ikke hvor du finner denne settingen, men du skal da bruke MAC adressen til NASet og sette en regel som sier at denne MAC adressen alltid skal få ipadresse f.eks 192.168.1.20.

Så lager du forward regler som forwarder all innkommende trafikk på port 21 til denne ipadressen og all innkommende trafikk på portrange 5000-5020 til samme ip.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...