NoFatChicks Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 jeg går vg3 dataelektroniker, og som avsluttning på dette semesteret hadde vi en prøve. vi fikk spørsmål om hva et image var. jeg mener at jeg har svart ganske bra og korrekt på dette, men læreren mener jeg er på bærtur. jeg ønsker feedback fra dere før jeg tar det opp med ham. "1.Hva er et image? Et image er en form for speiling av et medium. Dersom du f.eks skal boote fra en win7 dvd plate så må du ha med mer enn bare selve filene som ligger på platen for at maskinen skal skjønne hvordan den skal oppføre seg når den får beskjed om å starte fra platen. Man trenger bootrecord osv i tillegg til alle filene som ligger på platen som gjør at platen blir bootbar. Dersom man skal få dette til å fungere så må man ha et image av en installasjonsplate. Et image kan lages vha programmer som f.eks daemon tools. Det dette programmet gjør er å speile/clone f.eks en dvd plate slik at den tar med alt av informasjon som ligger på platen/mediumet og overfører dette til det vi kaller for en image fil. Denne filen kan man enten velge å brenne ut på en ny plate, for så å boote fra den (dersom man ønsker å kopiere f.eks en win7 plate så kan man velge en clone-funksjon slik at man slipper dette steget, men det er samme operasjonen som skjer), eller så kan man ha platen liggende på maskinen. Fordelen med dette er at man da kan lagre bootbare plater lokalt på maskinen istedet for å måtte drasse med seg en hel stabel med plater. En annen stor fordel er dersom man kjører virtuelle maskiner. Det er flere av virtualiseringsvertøyene som lar deg mounte images rett i en virtuell dvd-rom i den virtuelle clienten. Dette lar f.eks vmware deg gjøre. Dette betyr at dersom du har et win7 image liggende på maskinen så kan du si til programmet «greit, jeg skal installere windows 7 nå, og jeg har et installasjons image liggende. Mount dette i sånn og sånn virtuell dvd spiller og boot direkte fra denne». Images kan også brukes til annet enn operativsystemer. Det gjelder alt som heter dvd/cder. Også harddisker kan lages images av. Et annet eksempel er dersom du har en office2010 iso-fil. Du har allerede installert word, excel osv. Men en dag trenger du access. Istedet for å måtte rote frem platen for å få installert dette så kan du bare mounte iso filen du har liggende på maskinen i f.eks daemon tools. Du får den da opp som en virtuell dvd stasjon, og den fungerer på akkurat samme måten som om du hadde hatt platen fysisk i dvd spilleren. Et image kan komme i mange format, men det vanligste er .iso filer. Men du har også filer som .cue/.bin osv." kommentaren jeg fikk til slutt var som følger: "Her blander du ISO filer med "image"" jeg mener, og har alltid ment at en iso fil ER et image, og at et image kan komme i mange format. er jeg helt ute og sykler? trenger inputs her. dersom jeg har vært ute og sykle her så er det greit nok, men dersom det faktisk er læreren som tuller her så ryker 6eren min, og det irriterer meg grenseløst. kjør debatt Lenke til kommentar
VD Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Læreren din har helt rett. Finnes mange former for image ikke bare ISO. Ett ghost image feks kan du ikke bare brenne på en cd... da kilden har vært en harddisk (som regel) og du trenger ghost for å kunne bruke det. Tenk en parallell til komprimering. Oppgaven er hva er en komprimert fil og du svarer hva en RAR fil er med at det er en komprimert fil. Lenke til kommentar
NoFatChicks Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 jo, jeg ser den. men en iso-fil er da et image det også? Lenke til kommentar
VD Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Ja det er det. Men fremdeles så har du desverre ikke lest oppgaven riktig. Dvs hadde det blitt spurt hva en ISO fil er så hadde svaret holdt til en 4 kansje.. du mangler litt om standarden. Beklager kjære forumvenn.. ikke la deg ødelegge av kun denne oppgaven. Kommer mange flere. Lenke til kommentar
johome Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Ett ghost image feks kan du ikke bare brenne på en cd... da kilden har vært en harddisk (som regel) og du trenger ghost for å kunne bruke det. Er du så sikker på det ? Kjenner ikke til Norton Ghost , men Paragon Backup&Recovery kan gjøre det. Les hva DinSide skriver om Programmet : Du kan også beskytte systemavbildninger med passord, du kan bestemme hvor mye systemavbildningen skal komprimeres, du kan lage oppstartbare gjenopprettingsplater (CD og DVD) med systemavbildningen på , og du kan lage såkalte differensielle systemevbildninger som kun inneholder endringene fra forrige systemavbildning. Du lager deg en egen oppstarts CD. Booter opp ifra den. Velger hvor du skal restore imaget ifra (det vanlige er fra hdd) Velger du fra CD/DVD , får du beskjed om å fjerne oppstarts CD'en Putter så inn DVD'en med systemavbildingen , og la den få jobbe seg ferdig. Når det er gjort , vil OS'et bli nøyaktig slik den var , som når du brente systemavbildingen på DVD'en. Lenke til kommentar
VD Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Selvfølgelig kan du brenne ett ghost image på cd eller ha det på en minnepenn med PE og kjøre ghost og legge inn imaget for den slags skyld det var ikke poenget.. beklager dårlig formuleringsevne... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) en iso er et eksempel på en image fil, så det er ikke feil. Du snakker dog nesten eksklusivt om cd-images, så kanskje det er der han mener at du ikke har dekket svaret generellt nok. I så fall ville jeg påpekt at du faktisk nevner (i en kort setning) at harddisker også kan lages image filer av. Dette burde indikere at du forstår konseptet av hva et image er (som nok er poenget med oppgaven) og ikke bare blander det sammen med .iso filer slik som kritikken mot deg er. .iso filer brukes kun med (eller er ihvertfall bare orignal designet for bruk med) optiske disker av diverse slag (CD/DVD/bluray osv.). Jeg tror svaret kunne vært bedre uttrykkt i mer generelle termer (da et image er et ganske generellt konsept) fremfor å ramse opp så mange konkrete eksempler og bruksområder, men det er ingenting av dette som slår meg som direkte feil så det er et prinsippiellt rett svar selv om det sikkert kunne vært skrevet bedre. Jeg er ingen lærer, men om jeg var så hadde fallt meg naturlig å vurdere dette som en "riktig svar med litt trekk i poeng" eller noe i den dur. Poengter det jeg nevner og over og se om det hjelper - og hvis ikke så spør om du kan få en ekstra vurdering av en annen lærer med kompetanse på området. Lærere kan gjøre feil også, men ofte er det svikt i kommunikasjonen (tolkningen av det som er skrevet) mer enn en uenighet om den tekniske definisjonen. -Stigma Endret 8. desember 2011 av Stigma Lenke til kommentar
hernil Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Jeg ville spurt om en fasitt på svaret. Selv om mye av de du skriver om images stemmer så vil jeg tro selve definisjonen på det ville fått plass på en setning eller to Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Skal man kverulere, så kan man bruke wikipedias definisjon: http://no.wikipedia.org/wiki/Image Image betyr bilde. I norsk språk er ordet overtatt fra engelsk som igjen har fått det fra det latinske imago. I norsk brukes image medi flere betydninger, særlig om bilder som blir skapt eller danner seg omkring kjente personer og firmaer. Siden det er datarelatert, så var det nok ikke det svaret man var ute etter, men det er egentlig ikke feil. http://en.wikipedia.org/wiki/Iso_image An ISO image (International Organization for Standardization) is an archive file (also known as a disc image) of an optical disc, composed of the data contents of every written sector of an optical disc, including the optical disc file system[1]. ISO images can be created from optical discs or from a collection of files by image creation software; images can be used to write optical discs. Software distributed on bootable discs is often available for download in ISO image format, and used to write a CD or DVD. ISO image files often have a file extension of .iso. The name ISO is taken from the ISO 9660 file system used with CD-ROM media, but what is known as an ISO image might also contain a UDF (ISO/IEC 13346) file system or a DVD or Blu-ray Disc (BD) image. Første setning der burde vel holdt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå