Gå til innhold

hvordan få os inn på en hdd

Anbefalte innlegg

hei, en venn av meg har ødelagt hdden i sin bærebare pc, og jeg har en gammel bærebar pc stående som starter, men kortslutter. jeg tenkte at han kunne få den hdden så han får en pc som funker utenom skole pcen.

hdden i min gamle pc er full av alle mulige spill osv. og jeg vet ikke hvordan jeg skal få renset den. windows xp, som er på den vil vel heller ikke funke om jeg bytter hardware/pc?

jeg vil altså ha tilgang til 2 ubrukelige pcer (med vær sin feil) og en annen bærebar.

er det en måte jeg kan få et os inn på min hdd og få hans pc til å funke?

vil en 2.5" passe i en 3.5" casing? (tilkoblingen er jo den samme, så det bør vel gå) men vil gjerne ha flere alternativer. vet om det er warranty void om du åpner den.

PS: vet ikke hvor mye plass det er igjen på min hdd (er en 64 gb, så jeg tviler på at det er veldig mye)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, en venn av meg har ødelagt hdden i sin bærebare pc, og jeg har en gammel bærebar pc stående som starter, men kortslutter. jeg tenkte at han kunne få den hdden så han får en pc som funker utenom skole pcen.

hdden i min gamle pc er full av alle mulige spill osv. og jeg vet ikke hvordan jeg skal få renset den. windows xp, som er på den vil vel heller ikke funke om jeg bytter hardware/pc?

jeg vil altså ha tilgang til 2 ubrukelige pcer (med vær sin feil) og en annen bærebar.

er det en måte jeg kan få et os inn på min hdd og få hans pc til å funke?

vil en 2.5" passe i en 3.5" casing? (tilkoblingen er jo den samme, så det bør vel gå) men vil gjerne ha flere alternativer. vet om det er warranty void om du åpner den.

PS: vet ikke hvor mye plass det er igjen på min hdd (er en 64 gb, så jeg tviler på at det er veldig mye)

Hvis harddisken har samme datainterface som hans maskin bruker så er det bare å sku den ut av din gamle og skru den inn i hans. Gamle maskiner brukte IDE, nyere maskiner bruker S-ATA. Du ser det ganske fort om du skrur ut diskene og sammenligner.

S-ATA kontakt:

http://www.wii-chip.co.uk/product_images/b/926/hd_seagatenb-sata__31580_zoom.jpg

IDE kontakt:

http://www.bixmart.com/assets/images/laptopparts/HD25IDEConnector.jpg

Noen få produsenter bruker også sine egne propritære kontakter - hvilket i så fall gjør at det blir et rent mareritt å erstatte disken siden den ikke vil akseptere standard disker. heldigivs er det relativt få som gjør dette.

Hvis alt dette passer, så er det bare å installere OSet normalt fra. f.eks. CD/DVD. Slettingen av disken kan du gjøre under installasjonen - du bare sletter partisjonen og oppretter en ny (eller formaterer den eksisterende) før installasjonen. Du blir tilbudt å gjøre dette under normal installasjon. Videre følger du bare normal installasjon - og det skal være alt du trenger.

Har maskinen ikke CD/DVD drev så kan du også isntallere windows fra USB-pinne, og du kan i så fall bruke dette verktøyet fra microsoft for den jobben:

http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool

Installerer du et eldre OS må du gjerne bruke et annet alternativt program vel og merke, men det finnes muligheter for alle OS som du kan finne rimelig enkelt via google.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...