Gå til innhold

Dårlig hastighet på router, bra på kabel?

Anbefalte innlegg

Da har jeg flashed DIR-825 med ny firmware, og tatt en factory reset. Fremdeles ikke i nærheten av 70 Mb/s ned, jeg får nå 6 Mb/s ned, men ca 10 Mb/s opp. Med det forrige modemet fra Thomson fikk jeg 25 Mb/s ned, så jeg vet at DIR-825 med eksisterende konfigurasjon/kabling klarer minst 25 Mb/s ned.

Har også deaktivert all wifi på router for å se, men det hadde ingen innvirkning.

Noen råd?

Koble PC-en din dirkete til modemet og se hvilken duplex hastighet PC-en setter seg i. Hos meg kranglet modemet og ville kun sette seg 10full duplex. Det samme skjedde vist jeg satt modemet i ruteren. Jeg måtte da endre manuelt fra 10full til 1000full og alt fungerte som normalt igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg flashed DIR-825 med ny firmware, og tatt en factory reset. Fremdeles ikke i nærheten av 70 Mb/s ned, jeg får nå 6 Mb/s ned, men ca 10 Mb/s opp. Med det forrige modemet fra Thomson fikk jeg 25 Mb/s ned, så jeg vet at DIR-825 med eksisterende konfigurasjon/kabling klarer minst 25 Mb/s ned.

Har også deaktivert all wifi på router for å se, men det hadde ingen innvirkning.

Noen råd?

Koble PC-en din dirkete til modemet og se hvilken duplex hastighet PC-en setter seg i. Hos meg kranglet modemet og ville kun sette seg 10full duplex. Det samme skjedde vist jeg satt modemet i ruteren. Jeg måtte da endre manuelt fra 10full til 1000full og alt fungerte som normalt igjen.

Jeg får ikke noen valg ang. duplex, kun auto, 10, 100, eller 1000.

Lenke til kommentar

Da var problemet fikset:D 300mb nå kontra 54 før. Endret til WPA2 kontra wep. Nå får jeg 70 ned, akkurat som på kabel:)

11n støtter ikke WEP, så det er logisk at du får raskere nett med WPA.

Jeg får ikke noen valg ang. duplex, kun auto, 10, 100, eller 1000.

Prøv med 100 og se om det hjelper.

Takk, ved å tvinge den til 100, så ligger den og vaker mellom 35 og 50 Mb/s. Neste trinn blir å bytte all kabling til CAT6, og evt. se om jeg kan få lånt en router for å teste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er forøvrig mitt resultat med trådløs forbindelse på Dir-655

1638389612.png

Har også DIR-655. Hvilke endringer i oppsettet på routeren har du gjort?

Jeg låste WAN portene på DIR-825 på 100Mbps, men jeg har også oppdatert fra firmware 2.01EU til 2.05EU. Vet ikke hvilke versjon det er på DIR-655 nå, men hvis du finner en nyere/beta så er det verdt en test.

Lenke til kommentar

1638389612.png

Jeg låste WAN portene på DIR-825 på 100Mbps, men jeg har også oppdatert fra firmware 2.01EU til 2.05EU. Vet ikke hvilke versjon det er på DIR-655 nå, men hvis du finner en nyere/beta så er det verdt en test.

Kjører firmware 2.01EU. Men ellers et ganske standard oppsett. Qos er slått av, samt brannmuren.

EDIT: Låste WAN porten til 1000Mbps ettersom det kun ble 10Mbps på auto.

Endret av haddis
Lenke til kommentar

La inn nyeste firmware 135EUb0 for sikkerhets skyld, og etter litt frem og tilbake begynner det å ligne noe: 1655563427.png

Endret av Larrek
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg sliter med akkurat samme problem som herr Svendsen. Samme ruter, samme abbonement. Fikk 70 om jeg kobla macmini'n direkte til det nye modemet, men ikke via DIR-825

Helt rådløs, og ser ikke råd til å gå til innkjøp av ny ruter...

Hvordan låser man WAN portene som dere nevner??

Lenke til kommentar

Har flashet DIR-825 med DD-wrt. (forøvrig dritenkelt å gjennomføre), men fremdeles ikke i nærheten av Super 70 ned.

Opphastigheten er derimot 10 slik som den skal være.

Så det spørs vel om jeg også rett og slett må bare vurdere ny ruter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...