Gå til innhold

Dårlig hastighet på router, bra på kabel?

Anbefalte innlegg

Har en D-Link DIR-655 trådløs router, og super 70 fra canal digital.

Jeg fikk dette relustatet MED kabel på super 70: LINK

Dette med trådløst, D-Link-655, LINK

Oppdatert til nyeste firmware på routeren i dag, og kjørte akkurat fabrikkinstillinger. Noe spesielt jeg må endre på på admin siden til dlink for å få den hastigheten jeg skal ha? Eller er den ikke kapabel til å kjøre bedre hastigheter enn 31 ned?

Har en acer aspire 5742g med nyeste nettverksdriver, hvis det har noe å si. Sitter helt ved routeren med fult signal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme problem med min DIR-825. Her er mine resultater når jeg bruker kablet nett med/uten router til Super 70 modemet fra Canal Digital:

Uten DIR-825: LINK

Med DIR-825: LINK

Jeg har prøvd å låse WAN porten på DIR-825 til både 100Mbps og 1000Mbps, uten at det har noen innvirkning.

Oppgraderte akkurat driveren for nettverkskortet mitt, atheros ar5b97, til ingen forskjell. Men det kan jo hende at nettverkskortene våre rett og slett er for dårlige for høyere hastigheter?:D

Leste at en på forumet skrev han fikk elendig rekkevidde osv, kjøpte et billig intel kort fra ebay og satte det inn, 10x bedre :p Men det er vanskelig å si. Er så heldig at jeg får en ny sony vaio i posten i helga, skal prøve å teste det trådløse på den.

Lenke til kommentar

Kommer an på router, nettverkskort mm.

Du bruker WPA2? Det er del overhead på wifi som også gjør at du ikke vil få det samme som over kabel.

Ja, men jeg bruker ikke WiFi for testen, da bruker jeg kabel. Nettverk rapporterer 1 Gbps link mellom PC og router, men fra router ut i verden er jeg ikke i nærheten av 70 Mbps. De siste 5 målinger viser faktisk maks 1.6 Mbps.

Lenke til kommentar

Sliter med lignende problemer selv.

Testa med en laptop ute i stua ved routern med kabel rett til modemet = 105mbit/10mbit. Null problem.

Derimot med trådløst inn til datarommet/kontoret så ender jeg opp på 60mbit/7mbit med optimale forhold (Ingen programvare i bakgrunnen som suger nett)

Kan ikke forstå hvorfor såpass store hastigheter forsvinner i løse lufta når både router og nettverkskort støtter 300mbps.

Noen ideer? Det er forøvrig toppmodellene fra Jensen i både router og USB dongle.

Lenke til kommentar

Sliter med lignende problemer selv.

Testa med en laptop ute i stua ved routern med kabel rett til modemet = 105mbit/10mbit. Null problem.

Derimot med trådløst inn til datarommet/kontoret så ender jeg opp på 60mbit/7mbit med optimale forhold (Ingen programvare i bakgrunnen som suger nett)

Kan ikke forstå hvorfor såpass store hastigheter forsvinner i løse lufta når både router og nettverkskort støtter 300mbps.

Noen ideer? Det er forøvrig toppmodellene fra Jensen i både router og USB dongle.

Du kan prøve å skifte kanal som den trådløse routeren opererer på. Min står på auto, men har prøvd 1,6 og 13, bare for å få det variert. Var ikke store forskjellen.

Lenke til kommentar

300Mbit er bruttoytelsen. Når man trekker fra at det skal gå over simplex-radio, andre nett, sgnal/støy og overhead så dropper nettohastigheten raskt. 105Mbit er bra hastighet og jeg vil si at 60-70Mbit bak neste vegg er helt normal ytelse.

Det finnes nye trådløsroutere som bruker 450Mbit-teknologi med 3 datastrømmer, disse har bedre ytelse enn den noe eldre med 2 datastrømmer og 300Mbit.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Du bruker WPA2? Det er del overhead på wifi som også gjør at du ikke vil få det samme som over kabel.

Så ikke dette innlegget før nå. Hvordan sjekker/endrer jeg dette? Så ekstremt masse på admin siden til dlink

Er det en side som heter Wireless Security Mode?

Trond, ville først prøvd en annen kabel (cat5 eller bedere), en annen port, oppdatere firmware...

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Så ikke dette innlegget før nå. Hvordan sjekker/endrer jeg dette? Så ekstremt masse på admin siden til dlink

Trond, ville først prøvd en annen kabel (cat5 eller bedere), en annen port, oppdatere firmware...

Jeg tester aldri dette vi trådløs, jeg bruker kun kabel. Alle kabler er CAT6, og med samme kabel/router fikk jeg 25 Mb/s ned før, så det er noe med kommunikasjon mellom modem/router som er endret. Får ta en telefon til Canal Digital og høre med dem.

Lenke til kommentar

Under wireless security mode kan jeg bare velge dette:

LINK

Når det gjelder nettverkskortet mitt finner jeg ingen instillinger for å endre på ghz greiene, har bare dette. LINK

edit: fiksa bilde link

Endret av paithlezz
Lenke til kommentar

Jeg tester aldri dette vi trådløs, jeg bruker kun kabel. Alle kabler er CAT6, og med samme kabel/router fikk jeg 25 Mb/s ned før, så det er noe med kommunikasjon mellom modem/router som er endret. Får ta en telefon til Canal Digital og høre med dem.

Var borti en lignende problemstilling for noen dager siden. Der løste en reset av routeren hele problemet.

Lenke til kommentar

Sørg for at Channel Width ikke er satt til 20hz på det trådløse nettverkskortet (det skal stå på auto), da vil du kun få 130mbps, og ikke 300. Det gjelder spesielt Intel sine trådløse N kort

Jeg finner faktisk ingen måte å endre dette på min Jensen AL85300 USB dongle. Dukker vel knapt opp halvparten av alternativene som det gjorde hos deg.

Lenke til kommentar

Da har jeg flashed DIR-825 med ny firmware, og tatt en factory reset. Fremdeles ikke i nærheten av 70 Mb/s ned, jeg får nå 6 Mb/s ned, men ca 10 Mb/s opp. Med det forrige modemet fra Thomson fikk jeg 25 Mb/s ned, så jeg vet at DIR-825 med eksisterende konfigurasjon/kabling klarer minst 25 Mb/s ned.

Har også deaktivert all wifi på router for å se, men det hadde ingen innvirkning.

Noen råd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...