Gå til innhold

Nikon D7000, hjelp til filminnstillinger og filmguider

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg Nikon D7000 og lurer på en del ting ang. filming med speilreflekskamera. Hvordan innstillinger bør man ha? Skjønner at man har på manuell og manuell-fokus. Har lest noe om at lukkertiden bør være på 1/50. Har også funnet ut at hvis man har stor blender (type 1.8f) gir lite fokuspunkt, mens liten blender gir mer fokus all-over. Noen som har instillingstips og guider for filming? Hvordan vet jeg f.eks at ikke bildet blir overeksponert?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg filmer en del med min D300s, og regner med det er mye av det samme, selv om din har nok en del forbedringer. Min kan ikke kjøre helt manuelt under filming, der styres ISO automatisk ser det ut til. Din har bedre manuelle muligheter.

Du kan jo prøve å bruke S-modus, der du styrer lukkertiden. Sett den på 50, som betyr 1/50s. (kamera kjører vel på 24/25b/s)

Er det for mørkt må du bruke lengre lukkertid.

Anbefaler lyssterk fastoptikk ved filming inne!

Ofte må du overstyre eksponeringen, det må jeg gjøre ved å trykke inn avspillingsknappen og trykke joysticken til høyre for å velge eksponeringskorreksjon (opp og ned for å velge verdi). På din trykker du ?/nøkkel og opp/ned. Ved filming med mørk bakgrunn må jeg ofte tvinge eksponeringen max ned.

Anbefaler også monopod (ettbensstativ) for stabilitet og ekstern mikrofon for mye bedre lyd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sett kamera på M

lukker 1/50

blender avhenger av objektivet og lys.

Jeg bruker 2.8 inne, og ute må du opp (mindre blenderåpning)

så slår du på live view, og velger iso til det er "passe lyst". Husk riktig hvitbalanse inne. Gjerne pre-modus.

Monopod er fleksibelt.

Lenke til kommentar

Min metode er at du først bør sette S modus til 1/50(Pal) og se hva kamera velger som ISO og blender innstillinger, for så å velge de samme innstillingene i M modus og så sjekke eksponeringen. Sett AF/AE lock til eksponeringslås i menyen. Sett så innstillingene du vil ha i M-modus, aktiver AF/AE lock og start filmingen.

Mulig auto ISO kan brukes til filming. ;/

Endret av tvister
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...