moll Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 hvordan bli kvitt magefett? Man kan jo få strammere mage ved å trene muskler, men hva med fette irunt. hva med fette som ligger på ryggen. Som en bilring? Jeg tenker på treningsmetoder, kostholdet er for vanskelig å endre på. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Det går ikke an å punktforbrenne fett, altså må du slanke hele kroppen. Kostholdet er absolutt det første du burde se på, men om dette er uaktuelt så er det trening som skal til. Du må rett og slett forbrenne flere kalorier enn du får i deg. Løping, sykling, svømming. Styrketrening kan også hjelpe deg. Edit: dette er vel ikke en jobb? Endret 8. desember 2011 av Må jeg? 4 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Forbrenn flere kalorier enn du inntar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 kcal inn < kcal ut Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 hvordan bli kvitt magefett? Man kan jo få strammere mage ved å trene muskler, men hva med fette irunt. hva med fette som ligger på ryggen. Som en bilring? Jeg tenker på treningsmetoder, kostholdet er for vanskelig å endre på. :!: Du blir ALDRI kvitt det fettet du skriver med mindre du endrer kostholdet... Derav min avatar... 5 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Lang tekst. Sorry! Eg har i mange år gått oppover i vekt. Eg har brydd meg lite om hva eg har spist, men har prøvd å være i så mye aktivitet som mulig. En løpetur i ny og ne, en fjelltur i helgen osv. Dette har ikke fungert. I 2007 veide eg under 88kg. I november i år veide eg 104kg. Snikvektlegging. I november tok eg ett oppgjør med meg selv og begynte å fokusere på maten eg spiser. Eg teller IKKE kalorier, eg er ikke på lav-/høykarbo diett, eg tygger ikke på piller(bortsett fra vitamintabletter) og eg drikker ikke på slankekurer. Det eg har sluttet med er regelmessig junk food, spise meg overmett og sluttet med halvfabrikert mat fra butikken. Eg bruker mer tid på å lage middag med bedre råvarer, men eg gjør det samtidig langt sjeldnere. Før lagde eg en middag nesten hver dag, uansett. Nå lager eg kun middag når eg har tid til å lage den skikkelig og nyte den når eg spiser, uten å nødvendigvis rulle meg ut av sofaen etterpå. Når eg ikke lager middag så spiser eg heller noen brødskiver(med godt grovbrød) eller knekkebrød(grove). Pålegg etter ønske, men ikke det feteste smøret. Personlig synes eg kvaliteten på måltidene har gått betraktelig opp uten å miste noe av verdi. Eg er faktisk overrasket over hvor mye bedre eg føler meg bare av det. I tillegg har eg sluttet å handle hver dag. Når eg handlet nesten hver dag ble det ALLTID noe ekstra med i kurven eg ikke hadde planlagt. Nå har eg sluttet med det, og handler kun en gang i uken. I tillegg til å få bedre oversikt over hva du spiser, så sparer du også tid. Du kan foreta en storhandel når du planlegger det, utenfor rushet i butikken. Bare her har eg spart flere timer i uken(ettersom eg pleide å handle på lørdager i 2-tiden før). Men den største gevinsten her har vært økonomien. Før hadde eg et matbudsjett på 7-9k pr måned. Og eg er singel med ei datter to uker i måneden! Nå ligger eg på 800-1200 kr pr handletur(x4) og har dermed halvert matbudsjettet, og samtidig spiser eg bedre og føler økt matglede. Til og med dattera mi spiser mer nå enn før, noe eg tolker dithen at kokkekunstene mine må ha blitt forbedret (ellers skyldes det bedre matvarer, men det er lite sannsynlig ). Her må eg innrømme at eg har blitt inspirert av Hellstrøm Det eneste eg spiser av "slankemat" er Nutrilett lunsjbar. Dette er frokosten min i to av fire uker. Eg pendler til jobb annenhver uke, og da må eg kjøre såpass tidlig at eg ikke rekker å lage frokost. Før har eg alltid kjøpt et eller annet fra en bensinstasjon eller bakeri på vei til jobb, noe som ikke akkurat var billig(og kom i tillegg til matbudsjettet over). Når eg gjorde det slik så var eg sjeldent sulten når vi kom til lunsj, men om eg ikke spiste noe så ble eg sulten en time eller to etter lunsj. Så eg endte alltid opp med å spise lunsj på mett mage, og så ble eg sulten igjen en time eller to før eg var ferdig på jobb. Resultatet ble at etter jobb måtte eg supplere med mer mat(pga lavt blodsukker) og da ferdigmat/junkfood. Sult og blodsukker var som en jo-jo. Nå er eg passe mett i timene før lunsj, og blir passe sulten til lunsjen. Deretter spiser eg en god lunsj i kantina på jobb, eller medbrakt restemiddag, og er passe mett når eg er ferdig på jobb. Deretter klarer eg nå å kjøre hjem før eg blir veldig sulten, og da supplerer eg med en god hjemmelaget middag eller noen raske brødskiver. Men, eg har i tillegg sørget for regelmessig trening. Før prøvde eg å få til lange treningsøkter, men pga lange treningsøkter var det sjeldent eg fikk tid og resultatet ble at de konstant ble utsatt. Nå har eg istendenfor regelmessige korte treningsøkter. Disse består nå av en løpetur på 20-25 minutt. Noe som er langt enklere å skvise inn i en travel hverdag. Og i stede for lange økter har eg derfor økt intensiteten. Ca annenhver økt er intervalltrening(dette begynte eg med nylig) og annenhver er ei fast rute eg følger. Før(tidligere i høst) jogget eg et stykke, gikk litt, jogget et stykke og gikk litt til. Helt til eg var hjemme igjen. Eg hadde ikke krefter til å holde ut hele veien, og eg merket aldri noen forbedring. Eg følte meg bedre av å ta turen, så den var verdt det, men eg følte aldri noen progresjon i hvor mye eg klarte å levere. I det siste har den faste turen tatt ca 23-24 minutt, men på mandag var eg nede i 21 minutt(!) og i går klarte eg å løpe HELE ruten på rett under 20 minutt! DET kaller eg forbedring, og æren tillegges overkommelige mål, regelmessige turer eg faktisk har tid til og intervalltrening. Fantastisk motivasjon når eg innsåg hva eg nettopp hadde klart, og vurderte et lite sekund å ta en runde til. Noe eg ikke gjorde Poengene mine er altså at det stemmer med kcal inn < kcal forbrukt = ned i vekt. Men det er ikke så enkelt å få dette inn i en hverdag som består av jobb/skole og andre aktiviteter/avtaler. Man kan ikke gå på jobb sulten for å redusere inntaket av kcal, eller bruke to timer på treningssenter daglig for å øke forbruket for å slippe å redusere inntaket. Eg har lenge ignorert hva eg har spist, og prøvd å øke forbruket. Dette har ikke fungert de fire siste årene, og eg måtte jo innse at det ikke kom til å endre seg. Men da å se på helheten har fungert ypperlig. Eg er kresen/sær når det gjelder mat, og har derfor store problemer med å kutte ut en del mat til fordel for frukt, grønnsaker eller salat. Eg prøver å snike inn noe frukt(men det blir uhyre sjeldent), og de eneste grønnsakene eg spiser er poteter og det som kan brukes i middager uten at de er særdeles iøyenfallende. Dette har vært, og er fortsatt, den største utfordringen i matveien min. Men eg spiser da vitamintabletter, uten at det er en ideell løsning. I november var eg nær å bikke 104 kilo(tror det var 103.8kg eller deromkring). I dag tidlig viste den 100.6kg. Litt under en kilo pr uke siden eg begynte med dette. Magen er tilsynelatende like stor som før, men eg føler at lårene er fastere og eg får kommentarer om at ansiktet er slankere. Eg har nok tapt mer enn dette, men eg har samtidig fått økt muskelmasse(primært på lårene). Løpebuksene eg har er ikke SÅ stramme som de var før, og eg har ei dongeribukse som nå faktisk er brukbar. Før var den uutholdelig i livet, men nå går den akkurat. Dette er ikke synlig i speilet, men eg kjenner det. Og dette er, i tillegg til økt energi pga treningen og økt overskudd pga maten, god motivasjon! Så om du virkelig vil ned i vekt, IKKE ha holdningen at du ikke skal endre matvaner. Det er en stor del av "problemet", og må tas med i regnestykke/prosjektet. Lykke til 5 Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Bra innlegg. Men det var helt syke menger penger du brukte før! 7-9k, jeeesus. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Innså at det var galskap med slike utgifter ja. Hørte på kollegaer som både var tre og fire munner å mette som ikke var i nærheten av det budsjettet en gang. Men det er nå historie Endret 22. desember 2011 av nomore Lenke til kommentar
fenele Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Geriljakardio 3-4 ganger i uka burde holde. Endret 22. desember 2011 av LNF Lenke til kommentar
Everket Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Men hva gjør man når man i tillegg trenger mye styrke men har litt magefett? Jeg veier lite, og er ganske spinkel, utenom på magen der jeg har en liten bilring jeg har brukt mange år og øl på å få meg. Viss jeg spiser mindre og får i meg mindre kalorier vil da styrke treningen ha lite effekt? Eller hvordan fungerer dette? Jeg merker allerede etter 3 uker at armene mine er veldig mye stramere, men er usikker hvordan jeg skal kombinere styrke, samtidig som jeg vil ha vekk magefettet. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Men hva gjør man når man i tillegg trenger mye styrke men har litt magefett? Jeg veier lite, og er ganske spinkel, utenom på magen der jeg har en liten bilring jeg har brukt mange år og øl på å få meg. Viss jeg spiser mindre og får i meg mindre kalorier vil da styrke treningen ha lite effekt? Eller hvordan fungerer dette? Jeg merker allerede etter 3 uker at armene mine er veldig mye stramere, men er usikker hvordan jeg skal kombinere styrke, samtidig som jeg vil ha vekk magefettet. Kosthold og kardio er løsningen da. Energioverskudd = muskelvekst. Hvis du vil bygge muskler må du ha energioverskudd, skal du ned i fettprosent må du ha energiunderskudd. Man kan balansere fettforbrenning og muskelvekst med et godt kosthold og kardio trening. Se posten min over. 3-4 ganger geriljakardio i uka eller 2-3 midintensitetsøkter i uka. Hvis du vil vite mer om kosthold kan du /pm meg. Lenke til kommentar
moll Skrevet 30. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2011 Vedlig mange fine svar... men jeg, som en av dere skrev, er slik at jeg er tynn overalt, bare har en bilring ved hofter og mage. Hvordan får jeg bort bare fette på hoftene og magen? Har sett litt resultater med magetrening som situps, men dt bare gjør magen fastere, men hvordan gjør jeg da sidefette fastere? å hvordan får jeg bort fettet? Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Forbrenn flere kalorier enn du inntar. Det er ikke verre enn dette trådstarter. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Vedlig mange fine svar... men jeg, som en av dere skrev, er slik at jeg er tynn overalt, bare har en bilring ved hofter og mage. Hvordan får jeg bort bare fette på hoftene og magen? Har sett litt resultater med magetrening som situps, men dt bare gjør magen fastere, men hvordan gjør jeg da sidefette fastere? å hvordan får jeg bort fettet? Det er umulig å utelukkende forbrenne magefettet. Du må få ned fettprosenten. Det finnes flere måter å gjøre det på. * Fettsuging. Men du vil fort få tilbake fettet hvis du ikke er villig til å endre livsstil. Det er heller ikke noe du trenger eller som folketrygden vil dekke når du veier så lite som du gjør. * Tren styrke. Muskelmassen din vil øke raskt i begynnelsen og fettprosenten vil dermed gå ned. * Forbrenn fettet jevnt over. Du kan endre kostholdet ditt eller trene, helst begge deler for større effekt. Du kan for eksempel løpe eller sykle. Men! det er en fordel å ha trent styrke på forhånd og ha lagt på deg noen kg med muskler, for du vil forbrenne mer energi hvis du har flere kg å dra på. Dessuten, en tynn mann med sixpack er omtrent like pent som ei feit kjerring med store pupper. Lenke til kommentar
BenjaminGu Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Hiver meg på de andre her...Forbrenn mer enn du putter i munnen! En bedre kroppsammensetning får du ikke ved spinning og løping, du må trene styrke! http://www.trenbedre.no/alle-artikler/nyheter/fettforbrenning/173-tips-for-a-komme-i-form Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå