Gå til innhold

[Løst] Defekt skjermkort


jrs

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpt i September 2007 ett skjermkort. Var den gang topmodellen, og betalte ca. 4000.

Det har i dag tatt kvelden, og lurer litt på om det er noe poeng å prøve en reklamasjon mot butikken.

 

Hva tror dere, er sjansen for at butikken godtar reklamasjon så stor at det er verdt "bryderiet" med å reklamere?

 

Er kanskje like greit å bare bestille ett nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hva jeg snakker om, men prøver likevel:

 

 

Datautstyr skal holde i minst 5 år, så hvis butikken ikke kan påvise feil bruk (væskeskade, knekt osv.) har du krav på erstatning.

 

Du har derimot ikke krav på et moderne kort i samme prisklasse.

Kun et kort med like spesifikasjoner.

Tatt i betraktning den tekniske utviklingen, får man kort med slik ytelse ganske billig.

 

Du har ikke krav på ny toppmodell.

Lenke til kommentar

Fra fkjl. §29: "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering)."

 

De kan reparere skjermkortet eller levere et tilsvarende.

§ 29 er i kapittelet om mangelsbeføyelser. For at det skal være relevant må man først vite at det faktisk foreligger en mangel. Det er det ikke gitt i vår sak at det gjør. Spørsmålet er om det at skjermkortet "tar kvelden" skyldes en mangel som forelå allerede på salgstidspunktet, altså en latent feil. I utgangspunktet er det opp til forbrukeren å sannsynliggjøre at skjermkortet er et mandagsprodukt, da mangelen har vist seg såpass lenge etter kjøpet. At reklamasjonsfristen er på fem år på mye elektronikk betyr ikke at alle feil som ikke direkte skyldes kjøperen er mangler.

 

Til trådstarter: Kontakt selger (helst per e-post, så har du ting dokumentert) og forklar situasjonen. De kommer sannsynligvis til å be deg sende inn skjermkortet for å se på det. Du har ingenting å tape på det.

Lenke til kommentar

Fra fkjl. §29: "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering)."

 

De kan reparere skjermkortet eller levere et tilsvarende.

§ 29 er i kapittelet om mangelsbeføyelser. For at det skal være relevant må man først vite at det faktisk foreligger en mangel. Det er det ikke gitt i vår sak at det gjør. Spørsmålet er om det at skjermkortet "tar kvelden" skyldes en mangel som forelå allerede på salgstidspunktet, altså en latent feil. I utgangspunktet er det opp til forbrukeren å sannsynliggjøre at skjermkortet er et mandagsprodukt, da mangelen har vist seg såpass lenge etter kjøpet. At reklamasjonsfristen er på fem år på mye elektronikk betyr ikke at alle feil som ikke direkte skyldes kjøperen er mangler.

Sant nok, men i praksis så antas det å ha vært en feil ved salgstidspunktet så lenge det ikke kan bevises at dette ikke er tilfellet (ved f.eks. vannskade e.l.)

Lenke til kommentar

Må få lov til å skryte litt av Komplett her.

 

Trodde kanskje de ville være vrange når jeg skulle reklamere på ett skjermkort som var over 4 år gammelt, men dette ordnet seg uten noen som helst problemer.

 

Sendte inn gammelt kort for noen dager siden, og i dag fikk jeg beskjed om at et nytt kort er på vei.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...