jrs Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Hei. Jeg kjøpt i September 2007 ett skjermkort. Var den gang topmodellen, og betalte ca. 4000. Det har i dag tatt kvelden, og lurer litt på om det er noe poeng å prøve en reklamasjon mot butikken. Hva tror dere, er sjansen for at butikken godtar reklamasjon så stor at det er verdt "bryderiet" med å reklamere? Er kanskje like greit å bare bestille ett nytt? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Jeg vet ikke hva jeg snakker om, men prøver likevel: Datautstyr skal holde i minst 5 år, så hvis butikken ikke kan påvise feil bruk (væskeskade, knekt osv.) har du krav på erstatning. Du har derimot ikke krav på et moderne kort i samme prisklasse. Kun et kort med like spesifikasjoner. Tatt i betraktning den tekniske utviklingen, får man kort med slik ytelse ganske billig. Du har ikke krav på ny toppmodell. Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Fra fkjl. §29: "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering)." De kan reparere skjermkortet eller levere et tilsvarende. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Fra fkjl. §29: "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering)." De kan reparere skjermkortet eller levere et tilsvarende. § 29 er i kapittelet om mangelsbeføyelser. For at det skal være relevant må man først vite at det faktisk foreligger en mangel. Det er det ikke gitt i vår sak at det gjør. Spørsmålet er om det at skjermkortet "tar kvelden" skyldes en mangel som forelå allerede på salgstidspunktet, altså en latent feil. I utgangspunktet er det opp til forbrukeren å sannsynliggjøre at skjermkortet er et mandagsprodukt, da mangelen har vist seg såpass lenge etter kjøpet. At reklamasjonsfristen er på fem år på mye elektronikk betyr ikke at alle feil som ikke direkte skyldes kjøperen er mangler. Til trådstarter: Kontakt selger (helst per e-post, så har du ting dokumentert) og forklar situasjonen. De kommer sannsynligvis til å be deg sende inn skjermkortet for å se på det. Du har ingenting å tape på det. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Som regel kan man få lov til å betale melomlegg til dyrere vare dersom butikken bestemmer seg for å levere nytt tilsvarende produkt. Lenke til kommentar
jrs Skrevet 15. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2011 Har nå sendt inn kortet, og så får vi se hva som skjer. Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Fra fkjl. §29: "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering)." De kan reparere skjermkortet eller levere et tilsvarende. § 29 er i kapittelet om mangelsbeføyelser. For at det skal være relevant må man først vite at det faktisk foreligger en mangel. Det er det ikke gitt i vår sak at det gjør. Spørsmålet er om det at skjermkortet "tar kvelden" skyldes en mangel som forelå allerede på salgstidspunktet, altså en latent feil. I utgangspunktet er det opp til forbrukeren å sannsynliggjøre at skjermkortet er et mandagsprodukt, da mangelen har vist seg såpass lenge etter kjøpet. At reklamasjonsfristen er på fem år på mye elektronikk betyr ikke at alle feil som ikke direkte skyldes kjøperen er mangler. Sant nok, men i praksis så antas det å ha vært en feil ved salgstidspunktet så lenge det ikke kan bevises at dette ikke er tilfellet (ved f.eks. vannskade e.l.) Lenke til kommentar
3R4 Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Av norske bedrifter, og utenlandske bedrifter som henvender seg til norske kunder. Det har sikkert blitt gjort en avgjørelse angående dette av FTU, men jeg har ikke så mye kunnskap om akkurat det. Lenke til kommentar
jrs Skrevet 16. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2011 Må få lov til å skryte litt av Komplett her. Trodde kanskje de ville være vrange når jeg skulle reklamere på ett skjermkort som var over 4 år gammelt, men dette ordnet seg uten noen som helst problemer. Sendte inn gammelt kort for noen dager siden, og i dag fikk jeg beskjed om at et nytt kort er på vei. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Nytt kort? sann kopi av den du hadde? ny modell? 1 Lenke til kommentar
jrs Skrevet 22. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2011 Nytt kort? sann kopi av den du hadde? ny modell? Det var ett 8800GTX som tok kvelden. Det kortet jeg fikk som erstattning var 550TI. Et kort som er litt raskere, så da kan jeg jo ikke klage. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå