Gå til innhold

Nytt systemkamera

Anbefalte innlegg

hei - kan noen anbefale et bra allround systemkamera. Krav er bra kvalitet på både foto og video. Kameraet vil bli benyttet for det meste til å ta familiebilder.

Tenker på, Canon G12, Canon S100, Panasonic Lumix DMC-G3 eller Samsung NX200. Men tar gjerne i mot andre forslag. Har lite greie på kamera/foto.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de du nevner er ikke Canon G12 eller S100 systemkameraer. Det er ingen eksakt definisjon på hva et systemkamera er, men de flest er enige om at det i hvertfall skal ha uskiftbare linser.

For bruken du beskriver er det ingen selvfølge at du trenger et systemkamera, men når du nevner både foto og video er G12 ikke noe godt alternativ. S100 er ikke galt, det er ganske bra på stillbilder og har en mye bedre videofunksjon enn G12. Av de du nevner ville jeg helt klart valgt Panasonic G3 som er bra på stillbilder og har en ganske bra videofunksjon med autofokus som fungerer bra, og ikke minst har G3 innebygd søker og vridbar skjerm.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Canon G12 og S100 er kompaktkameraer, Samsung NX200 er et kamera med utskiftbare objektiver som i utgangspunktet ikke er større en S100. Panasonic DMC-G3 er et litt større kamera på linje med med små speilrefleks også den har utskiftbare objektiver.

Skal jeg anbefale en av de måtte det være S95/S100 for at de er lettest og ta med seg og veldig anvendelige.

Lenke til kommentar

takk så langt. Om vi ser bort fra størrelsen, er Panasonic Lumix DMC-G3 det beste valget? Andre forslag?

Det er vanskelig å gi gode råd til noen basert på en enkelt innlegg på et fotoforum Personlig tar jeg ikke mye video, men når jeg først bruker videofunksjonen synes jeg søker (som gjør det lettere å holde kameraet rolig) og vridbar skjerm (som blant annet gjør det mulig å plassere kameraet på ting og fortsatt se skjermen og få det ennå roligere) er nyttig.

Med S100 og NX200 har du ikke den muligheten, men S100 er mye mindre (lommerformat) og NX200 er noe mindre enn G3. Så det er ikke noe som er "best" her, det er egenskaper som du må velge mellom. Jeg kan si hva jeg ville valgt (G3), andre vil sikkert prioritere annerledes.

Det er mange andre muligheter, vil du ha mer zoom kan en superzoommodell som Panasonic FZ150 være et alternativ, men det fungerer dårligere i lite lys. S100 fungerer forøvrig overraskende bra i lite lys med vidivinkel, men er veldig lyssvakt på tele. Fuji X10 kan også væer interessant, det har bedre lysstyrke på tele enn S100, men er også litt større. Jeg vet ikke hvor bra videofunksjon det har.

Du kan også se på Sony NEX-5 som det er en del tilbud på for tiden, NEX-5N er nytt og noe bedre og NEX-7 er også helt nytt og sannsynligvis et meget bra kamera som også koster en del mer.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...