Gå til innhold

Hvilken RAM til NetGear ReadyNas Duo 2110?

G4RM

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at det kan øke (den dårlige) ytelsen jeg har på min NAS å dytte i mer RAM, men jeg klarer ikke å finne ut hva slags ram som skal inn.

Noen som vet?

Og har noen tall for hvor mye ytelsene eventuelt kan øke?

Det spesielt når jeg skal søke sanger/spillelister i Spotify-serveren jeg syntes den er utrolig treg.

Edit:

Fant svar ang. type minne på Amazon, men lurer fortsatt på om det hjelper med mer minne.

Denne skal passe, men det var dyrt for 1 GB:

Crucial DDR SO-DIMM PC2700 1GB CL2,5

Man får 4 GB av DDR3 minne til nesten samme prisen.

Finnes det alternativ

Endret av G4RM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

259kr er vel ikke så veldig dyrt at det gjør noe men nok om det. Det skal hjelpe noe med mer minne men om det er noen vidundermedisin veit jeg ikke.

Det som begrenser hastigheten mest på Netgears NAS er Journaling funksjonen som cacher alt som skrives til NASet. Man kan skru av dette men det er veldig skummelt uten å ha en UPS tilkoblet for hvis strømmen går mens NASet er i en skriveoperasjon og Journaling ikke er enablet så vil du sitte med et korrupt raid og ha mistet alle datane dine.

Disse UPS'ene er verfisert å fungere med Netgears NAS, APC BACK-UPS ES 700VA, APC BACK-UPS CS 350VA og koster rundt 700kr.

Lenke til kommentar

259kr er vel ikke så veldig dyrt at det gjør noe men nok om det. Det skal hjelpe noe med mer minne men om det er noen vidundermedisin veit jeg ikke.

Det som begrenser hastigheten mest på Netgears NAS er Journaling funksjonen som cacher alt som skrives til NASet. Man kan skru av dette men det er veldig skummelt uten å ha en UPS tilkoblet for hvis strømmen går mens NASet er i en skriveoperasjon og Journaling ikke er enablet så vil du sitte med et korrupt raid og ha mistet alle datane dine.

Disse UPS'ene er verfisert å fungere med Netgears NAS, APC BACK-UPS ES 700VA, APC BACK-UPS CS 350VA og koster rundt 700kr.

Takk!

Da får jeg heller vurdere å kjøpe en UPS, det virker naturlig å ha på en NAS uansett.

Jeg er i ferd med å bestille ny PC nå, så jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal oppgradere NASen eller forsøke å bygge om den gamle PCen til en Home/media server. Har lite erfaring med dette, men google og Hardware.no kan jo svare på det meste :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er mange fordeler med en NAS kontra en home server maskin, men alt avhenger av hva behovet ditt egentlig er.

Jeg bruker mine NAS til streaming av multimedia primært og til det så er hastigheten på Netgears modeller mer enn bra nok, selv uten UPS. Det er kun ved lasting av filer til NASet jeg ser at noe bedre hastighet kunne vært fordelaktig, men tatt i betraktning av at jeg ikke har tenkt å dø før kvelden er omme så holder 15mb/sec i overføringshastihet for meg.

Nå skal ikke jeg anbefale deg å oppgradere til f.eks en Netgear NV+ men hvis du tenker på en utvidelse av kapasiteten på din Duo så er det en lettvin vei og gå. Å oppgradere til en NV+ fra en Duo er 100% automatisk såfremt du husker å flytte diskene fra slot 1 til slot 1 hvis du skjønner hva jeg mener. Så fort du setter inn disk 3 i en NV+ så vil den automatisk endre raidet fra Raid 1 til Raid 5 uten at du behøver å foreta deg noe, det samme gjelder disk 4.

Hvis derimot superrask filaksess er ekstremt viktig så vil jeg be deg vurdere Synology eller Qnap som har en helt annen teknologi i bunn enn Netgear og følgelig er atskillig kjappere, dog til en atskillig høyere pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...