arne22 Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Hei ! Har en litt tilårskommen HP Proliant ML150 m Xenon 3.0 MHz/1 mb RAM som står der og kjører som den alltid har gjort. Operativsystem er Windows 2003 Server. Tenker litt på å forsøke å lage en viruell kopi av denne. Etter å ha fulgt opp innholdet i en annen tråd på dette forumet, så finner jeg at det finnes et "tool" som heter VMware Converter som skal kunne lage en virtuell kopi av en fysisk maskin. Kan denne brukes til å lage en virtuell kopi av denne (gamle) serveren ? Kan det være en ide å flytte denne virtualle kopien over på en ny fysisk server som for eksempel kjører Linux som host system ? (Slik at den gamle fysiske serveren kan fases ut mens operativsystem og programmer kan leve videre i sin nye virtuelle verden.) Ellers så kjører den gamle serveren med to disker i raid. Tror det er snakk om to harddsiker som er et identisk speilbilde av hverandre. Vil dette skape problemer i forhold til å lage en virtuall kopi av serveren ? Hva med lisensproblemer.. Windows 2003 lisensen er naturlig nok ekte nok, og kjøpt "separat" tror jeg slik at den skulle være "flyttbar". Rent fysisk vil det være noe problem med å flytte lisensen til en virtuell server, eller kan man risikere melding om "ugyldig windows .." ? Endret 8. desember 2011 av arne22 Lenke til kommentar
wsp Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Hei Arne, Dette er noe jeg har gjort mange ganger. VMware Converter fungerer veldig bra til dette formålet og kan konvertere feks til VMware Workstation/Player eller ESXi. Når det gjelder lisensen så er det sannsynlig at denne må reaktiveres, dette gjøres i de fleste tilfeller automatisk over internett, men av og til må man ringe en automatisk telefonsvarer hos MS for å få ny key og har også opplevd at man må snakke med MS support på telefon for å få løst slike ting. Hvis du derimot har OEM-lisenser så sliter du siden den er knyttet tett til hw. Lykke til! Lars Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 wsp har helt rett. Når det gjelder disker, spiller det ingen rolle hva du har på den gamle serveren, VMWare converter ser bare den logiske disken som Windows også ser, så dentar bare med selve volmene og partisjonen og bryr seg ikke om du har RAID eller ikke i bunn. Når det gjelder ytelse, er ESXi det best alternativet, siden ESXi er på en måte et OS i seg selv. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2011 (endret) Takker for info. Det er noen år siden jeg satte meg inn i virtualisering, så jeg er litt "rusten" på temaet. Jeg går ut i fra at ESXi rent funksjonsmessig blir noe av det samme som Wmware server på Linux uten X-win, men med litt bedre ytelse. Hvis man kjører en virtuell Windows 2003 (Small business server) på ESXi, da blir det vel slik at man ikke kan gå in på serverens Windows grafiske grensesnitt fra "serverconsole" men at dette kan gjøres via remote logon fra en annen Windows PC ? Mener å huske at jeg "dengang" forsøkte å kjøre Windows server virtuelt på en Linux Box med X-Windows, Gnome tipper jeg. Mener at det ved denne framgangsmåten var mulig å få fram "Synlig Windows" på serverens (host systemets) lokale monitor. Er dette riktig og er det fremdeles slik ? (Og er ESXi kun en tekst shell basert "sak" uten mulighet for grafisk grensesnitt.) Forsøkte også å kjøre ESXi "dengang" men manglet drivere. Går ut fra at dette vil være lettere å få til nå, etter de årene som har gått .. ?? Endret 9. desember 2011 av arne22 Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 ESXi har ingen GUI, kun et uhyre enkelt text console, der du kan sette IP adr, passord og noen små andre ting. Men ikke noe mere, du bruker en Windows basert klient for å administrere den. Og den har ingen likheter med Linux, ESX hadde et red hat console, men ESX blir ikke laget lengre. Lenke til kommentar
wsp Skrevet 13. desember 2011 Del Skrevet 13. desember 2011 Det stemmer at ESXi kun har tekstmodus. Hvis du derimot har et ekstra skjermkort (og et system som støtter VT-d) kan du lage en VM som får dedikert dette fysiske skjermkortet. Da vil denne VMen få grafisk grensesnitt som du kan se direkte på en skjerm koplet til serveren. En slik løsning er beskrevet her: http://www.v12n.com/?p=111 Lars Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Vmware ESXi får man både som gratis og betalversjon, alt avhengig av hva man skal bruke den til, det er som sagt, en barebone virtualiseringsløsning (altså en virtualiseringsløsning som du legger i bunnen av serveren som det er meningen man skal fjernstyre fra en annen pc via tilhørende programvare.) Harddisker etc. har ikke noe å si, har virtualisert mange systemer uten problemer, en del systemer er mye større og mer komplekse enn ditt system. Ikke tenk på det. Skal du ha Linux i bunn, så vil du se på løsninger som f.eks KVM eller XEN (http://www.linux-kvm.org/page/Main_Page / http://xen.org/) i og med at du har tenkt å bruke VMware konverter, så er det enklest å bare implementere det rett i en VMware ESXi server. Du har etterhvert fått en god del virtualiseringsløsninger, de tre som jeg har vært mest borti er Microsoft Hyper-V, VMware ESXi og Citrix Xenserver (http://www.xenserver.com) Dette er det man trenger å huske på: VMware sin gratisversjon har en begrensning på 32Gb ram.... Xenserver har best HW støtte "out of the box" og Microsoft sin løsning må du kjøpe en standard server for å implementere. Lenke til kommentar
wsp Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 En annen ting som kan være grei å ha med er at hvis du kjører et system med intel chipset (noe som betyr at du har diskkontroller og nettverkskort fra intel), så vil systemet vanligvis ha ingen problemer med å kjøre ESXi. VMware's HCl er forøvrig her: http://vmware.com/go/hcl Lars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå