Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

problem med lås

V.I.C

Anbefalte innlegg

Heisann!

jeg har en opel corsa som jeg har litt problemer med bakluken for tiden. Låsen fryser(nøkkelen går ikke inn...). Den tiner når jeg står parkert i parkeringshus, og jeg har tatt i låseolje. Men det virker ikke som om det virker. noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

jeg har en opel corsa som jeg har litt problemer med bakluken for tiden. Låsen fryser(nøkkelen går ikke inn...). Den tiner når jeg står parkert i parkeringshus, og jeg har tatt i låseolje. Men det virker ikke som om det virker. noen som har noen tips?

Demonter så mye som mulig, tørk og rengjør, smør inn med fett, montèr. Holder minst 1 sesong, om ikke låsen er helt på bærtur. Alternativt kan du få en VAG-eier til å gjøre det for deg/vise deg. De har "god" erfaring med låser som ikke tåler norsk vinter... :tease:

Lenke til kommentar

Det er bra.

Men som de to postere over deg har hintet til så er det egentlig bare halve jobben. Du har nå fått renset og gjort låsen bra, her og nå, del to er å forebygge så det ikke skjer igjen med det første. Det "tryggeste" er vel å bruke lås-olje, dette gjør at den går lett, og det hindrer at den fryser, men det må gjentas ofte for varig virkning.

(Lås-spray har forøvrig generelt liten forebyggende virkning, og er mest egnet for å løse et akutt problem)

Mer permanent er å bruke noe tykkere smøremiddel med bedre hefte-egenskaper, feks sprayfett, eller kline låsen inn med det som Fikse nevner. Mange biler kommer med det originalt, og det varer lenge. Men ikke alle låser "liker" dette, noen typer fett reagerer negativt sammen med låsolje, og noen typer blir harde, så det er noen potensielle fallgruver der...

På en del nye låser har jeg sett det følger med noe hvitt fett, kan noen av dere andre si hva det er/hva som er "best"?

Litium-fett, molybden, grafitt, annet ...? :hmm:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...