Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Logge stabilitet og latency på linje

Anbefalte innlegg

I forbindelse med CD har oppdatert sine linjer, så har jeg fått lyst på 70/10 linje. Problemet er at jeg har prøvd deres 2/1 linje jeg betaler gjennom husleie og med kabel der, så ser jeg rett som det er at jeg får beskjeden - "du er nå tilkoblet" fra maskina. Dette tyder vel på at man har mistet forbindelsen noe sek (?)

Jeg har NGT's linje 20/1 og den er dønn stabil, så er veldig usikker på om jeg tørr å kutte de ut til fordel for CD og øke denne til 70/10 slik at pris blir ca det samme.

Så jeg tenkte å prøve ut og logge stabiliteten på CD jeg har (2/1) og se om linjen er stabil. Gjerne også latency/ping, men dette er ikke så viktig som eventuelle sekunder med brudd logging. Online-spilling krever stabil linje uten slike brudd.

Noen som vet av et slikt program, der man logger stabiliteten på linja over tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kontaktet CD med samme spørsmål, men regner med de ikke har noe svar. Blir vel mer at de ikke kan se at dette er et problem på linjen elns er jeg redd for (men kan jo ta feil)

ER det modemet jeg har nå, så er det ikke noe problem, for det blir vel byttet ved økning til 70/10 tror jeg? (Thomson TCM420). Men for å 'tørre' å kutte den stabile NGT linja, så må jeg finne ut om stabiliteten altså er til stedet og hvor stabiliteten kuttes i så fall - er det på WAN side eller ei.

Ingen som vet om et slikt program her?

Hmmm ... lurer på om de er villig til å gi meg 70/10 linja med nytt modem (hvis jeg må ha det) og få teste i noen dager gratis (bare en tanke som slo meg her nå - skulle ha nevnt det i e-post til de)

Lenke til kommentar

Det finnes programvare for slikt - men du kommer veldig langt med en halt vanlig pinglog.

fra CMD, kjør:

ping uio.no -t -l 1000 >pingtest1.txt

Dette vil måle stabilitet og pingtid for forbindelsen. Det eneste du må ta hennsyn til er at dette måler ALLE leddene mellom PCen og frem til nett-serveren. Altså så kan målingene indikere et problem og problemet kan være internt på nettverket ditt - f.eks. typisk i et trådløst nettverk som ikke er helt stabilt.

Selvfølgleig kan du kjøre samme testen igjen mens du er direkte tilkoblet modemet levert fra ISPen for å utelukke de aller fleste slike interne faktorer og dermed måle spesfikt etter prolemer på selve internettforbindelsen.

Kjør testen så lenge som mulig. Du bør jo helst få med deg minst ett eller to slike utfall som du opplever slik at du har noe nyttig å analysere. tung bruk av nettforbindelsen mens du måler vil gi utslag i dårligere pingtid i resultatene enn om linjen får stå hovedsakelig ubrukt - så unngå det om du kan, for å oppnå renest mulig data.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja, planen er å la PC stå og koblet til med kabel rett på modem, slik at minst mulig kan påvirke.

Ping = er du der, hvor lang tid tar svaret

uio.no = hvem du spør (her vil jeg velge CD server istedet)

-t = ?

-| = ?

1000 = (milli)sekunder det skal vare?

>pingtest1.txt = filer det skal skrives til? (må opprettes på forhånd og ligge på skrivebord, eller?) Edit: Må ligge i sti CMD viser til ja - default i dokumenter/bruker

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at jeg etter ca 10 år med Nextgentel akkurat har byttet til CD.

Den første tiden fungerte ikke spesiellt godt - måtte ofte restarte modem osv.

Etter at jeg koblet opp en router imellom har linjen vært knallstabil, og det er deilig med mye høyere hastighet.

Jeg mistenker at dette kan ha noe med at CD modemet kun leverer ut ip til x antall MAC adresser, uten at jeg er helt sikker på dette. Jeg opplevde også problemet du nevner med "du er nå tilkoblet".

Lenke til kommentar

@Stigma - Fant en god side på info om ping syntaxene, så bare se bort fra spørsmål i forrige innlegg. Takk for svar!

Er det slik at CD modem kun gir ut IP til 4?

Er det noen med CD som bor i trondheim som kan si hvordan de opplever stabiliteten? (tenker da på brudd på noen sekunder og ikke om det faller fra 70 til 30 og opp igjen f.eks)

Lenke til kommentar

Kanskje bedre å bruke tracert? Ping gir jo bare svar fra endepunkt og logger ikke mellomledd.

Fins det noen bedre kommandoer som gjør det bedre?

Edit: Muligens Pathping, men usikker på om den er mulig å få til å gå til man avbryter, eller ev ha den lenge på

Edit2: Muligens ved å gjøre dette?

Waiting roughly 6 minutes for a report is a bit much for one command. You can shorten the time to create the report with a command line option. Instead of sending 100 pings, “pathping google.com -q 10″ will send 10 per hop, or “pathping google.com -q 3″ will send 3 per hop.

Jeg er så dårlig i engelsk, så hva betyr egentlig "Will send x per hop" - vil det hjelpe å øke denne eller ikke for at jeg skal få logget over tid, eller blir den stående å pinge mye lengre bare for hvert ledd?

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

pathping er essensiellt en mer detaljert ping ja. Du kan fint bruke denne også. Dersom det IKKE er problemer på LAN, men det ER problemer på WAN ut mot nettet så vil du kunne se dette lettere med en god pathpinglog - men for de fleste andre feil så vil feilen kunne maskere kilden med usikkerhet slik at du uansett må kjøre flere tester for å pinpointe problemet.

Men ja, bruk gjerne den i stedet om du ønsker.

-q X (der X er et tall) betyr hvor mange ping du skal sende mot hvert ledd i kjeden mellom deg og målet. Et "hop" kan du altså oversette til norsk med "ledd". Jo høyere tall jo lengre og mer detaljert test. Ufordelen i forhold til vanlig ping er at du ikke kan kjøre en test som er uendelig lang og avslutte vilkårlig. pathping må kjøre ferdig testen helt før resultater returneres. Det er ofte mest smak og behag hva du velger å bruke for å feilsøke.

Merk at du kan logge alle slike ting til fil ved å bruke >

f.eks:

pathping uio.no > pathingtest.txt

på akkurat samme måte som mitt ping eksempel. Dette gjelder forøvrig alle slike commanduvindu kommandoer som returnerer tekst og kalles pipelining. Linux folka bruker dette spesiellt mye i diverse script siden så mye der går via terminal.

Options:

-g host-list Loose source route along host-list.

-h maximum_hops Maximum number of hops to search for target.

-i address Use the specified source address.

-n Do not resolve addresses to hostnames.

-p period Wait period milliseconds between pings.

-q num_queries Number of queries per hop.

-w timeout Wait timeout milliseconds for each reply.

-4 Force using IPv4.

-6 Force using IPv6.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
pathping er essensiellt en mer detaljert ping ja. Du kan fint bruke denne også. Dersom det IKKE er problemer på LAN, men det ER problemer på WAN ut mot nettet så vil du kunne se dette lettere med en god pathpinglog - men for de fleste andre feil så vil feilen kunne maskere kilden med usikkerhet slik at du uansett må kjøre flere tester for å pinpointe problemet.

Ja, merket det, for ren ping gir jo ingen indikasjon på hvor det ikke svarer. Så det kan jo være hvor som helst egentlig.

Kan vel sette den på 100000000 elns, så blir det jo nesten uendelig ;) (hvis det ikke er en maksgrense da)

Takk igjen for svar - da tester jeg pathping i noen dager framover tror jeg.

Lenke til kommentar

Som sagt, i tilfelle du misforsto, så er det ingen poeng i å kjøre en lang pathping test som ikke fullfører - for da får du ikke noen resultater (når du avbryter før tiden).

Jeg vil bare spare deg fra en taktisk /facepalm manøver etter du innser at 2-3 dager med testing ikke faktisk gav deg noe brukbart resultat pga. du satt et så høyt tall for -q ;)

-Stigma

Lenke til kommentar

Hehe, neida - jeg har fått med meg og lest litt rundt det, så vet at jeg da ikke får resultat. (i motsetning til ping med ctrl+break og ctrl+c)

Noen dager testing var ikke ment som kun en test, men flere - poenget var at jeg kunne sette xxxx selv og bestemme via det - ser jeg skrev det nesten for at det skulle kunne missforstås. Takk for advarselen ;)

Lenke til kommentar

Hmmm, koblet meg på med CD modemet og tror muligens ikke dette gir meg indikasjon jeg er ute etter? Hvordan skiller jeg på pakketap og det å miste tilgang til nett i noen sekunder? (her har jeg jo mistet endel pakker, men ikke mistet Internett)

Tror muligens jeg kan se det utifra svar og sent til "ferrari" og ledd utenfor - så lenge 10.166.64.1 svarer(i dette tilfellet), så er vel tilgang til nett til stedet slik jeg tolker det og det er i de leddene jeg skal følge med på pakketap?

C:\Documents and Settings\bruker>pathping www.canaldigital.no -q 20

Tracing route to www.canaldigital.no [62.92.49.251]
over a maximum of 30 hops:
 0  Ferrari [84.202.81.sensur]
 1  10.166.64.1
 2  62.92.86.129
 3  ti0017d320-ge1-1-1-10.ti.telenor.net [146.172.88.109]
 4  ti0005c300-ge1-2-0.ti.telenor.net [146.172.98.177]
 5  ti0001c310-as1-0.ti.telenor.net [146.172.98.29]
 6  ti0022d320-ge0-0-0.ti.telenor.net [146.172.98.102]
 7  ti0171a380.ti.telenor.net [146.172.65.189]
 8  194.248.40.242
 9     *        *        *
Computing statistics for 45 seconds...
           Source to Here   This Node/Link
Hop  RTT    Lost/Sent = Pct  Lost/Sent = Pct  Address
 0                                           Ferrari [84.202.81.sensur]
                               0/  20 =  0%   |
 1    5ms     0/  20 =  0%     0/  20 =  0%  10.166.64.1
                               0/  20 =  0%   |
 2    6ms     0/  20 =  0%     0/  20 =  0%  62.92.86.129
                               0/  20 =  0%   |
 3  ---      20/  20 =100%    20/  20 =100%  ti0017d320-ge1-1-1-10.ti.telenor.net [146.172.88.109]
                               0/  20 =  0%   |
 4  ---      20/  20 =100%    20/  20 =100%  ti0005c300-ge1-2-0.ti.telenor.net [146.172.98.177]
                               0/  20 =  0%   |
 5  ---      20/  20 =100%    20/  20 =100%  ti0001c310-as1-0.ti.telenor.net [146.172.98.29]
                               0/  20 =  0%   |
 6  ---      20/  20 =100%    20/  20 =100%  ti0022d320-ge0-0-0.ti.telenor.net [146.172.98.102]
                               0/  20 =  0%   |
 7  ---      20/  20 =100%    20/  20 =100%  ti0171a380.ti.telenor.net [146.172.65.189]
                               0/  20 =  0%   |
 8   17ms     0/  20 =  0%     0/  20 =  0%  194.248.40.242
                              20/  20 =100%   |
 9  ---      20/  20 =100%     0/  20 =  0%  Ferrari [0.0.0.0]

Trace complete.

Lenke til kommentar

Ser ut som fiber til borettslag hjalp på det å miste tilkobling slik det var før. Har ikke på den tiden jeg har sjekket til nå blitt noen 'du er nå koblet til' og det er få pakker som blir tapt. Så det var nok på WAN siden problemet var og ikke i modem, ettersom det nå er stabilt i forhold til før utskifting til fiber til borettslag. Noen få pakker til 62.92.86.129 tapt er det eneste. Så denne loggingen viser det som resten av loggingen har vist også.(surfet, sjekket e-post under logging)

(Skikkelig greit program det var for å lettere få oversikt) Så ser ut som det blir CD utifra at de nå ser ut til å ha fått stabil linje i mitt område omsider.

Trace intervall ble her satt til 10sek:

post-27338-0-46400800-1324056255_thumb.png

Likte godt den kommentar funksjonen i programmet, der man kommenter hvorfor/hva osv og der det indikeres med en rød pil og med kommentar under med spesifikk tid for kommentar.

post-27338-0-47534400-1324057504_thumb.png

Btw: Det er vel normalt å miste noen pakker? - Eller er det verdt å si ifra til ISP når pakkene (få de er) blir mistet på samme enhet(ip) hele tiden? (ettersom det er kun der pakker blir mistet)

Endret av kandasa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...