BigJackW Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Jobber for tiden som elektrikerlærling hos en installatør, og i november hadde jeg et par overtidstimer (50%). Har sjekka litt rundt på nelfo osv. men får det ikke helt inn. Da jeg nå den 1. fikk utbetalt lønn fikk jeg 114kr i overtidstillegg (som er riktig), men jeg hadde fortsatt min normale lærlingelønn på 76kr. Jeg trodde at jeg skal ha timelønn som hjelpearbeider + overtidstillegg når jeg jobber overtid some lærling. Altså 154,38kr (Arbeidstaker u/fagbrev) som nelfos sider sier. Noen som har peil på dette? Nelfos lønnssatser: http://www.nelfo.no/viewpage.aspx?mid=563 Endret 8. desember 2011 av BigJackW Lenke til kommentar
Henning- Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Det stemmer at du skal ha hjelpearbeiderlønn + 50\100% overtidstillegg. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Det står jo ganske greit der. "Når lærlinger arbeider overtid, benyttes lønn og overtidssatsene for arbeidstaker uten fagbrev, unntatt lærlinger i 9. halvår som skal ha lønn iht. § 3 A + overtidssatsen til arbeidstakere uten fagbrev. Vedrørende TAF-lærlinger, se § 6 pkt. 3 i landsoverenskomsten." Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Har i begge læreyrkene mine hatt normal timeslønn (ufaglært ansatt) pluss 50/100%. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 du skal ha 269,32 kr i timen. tariffen er veldig tydelig på dette. husk, ikke gi deg selv om bedrifta prøver å vri seg unna og komme med unnskjuldninger b.a. at det blir for høy lønn. i arbeidsavtalen står det veldig ofte lønn i henhold til tariff. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Du skal ha hjelpearbeiderlønn + overtid ja. Det var noen lærlinger som slo i bordet med dette i firmaet hvor jeg jobbet tidligere, og de fikk utbetalt en god del penger som firmaet skyldte dem. Lenke til kommentar
Mathias92 Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Hei, jeg jobber som lærling selv . Har 97,5kr timen til vanlig. Når jeg jobber overtid har jeg 171,6kr timen. Blir overtidstillegget mitt da 50%/100%, 48,75kr/97,5kr eller 85,8kr/171,6kr? Hva jeg spør om er om overtidstillegget går ut ifra lærlinglønna eller hjelpearbeider lønna? Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Hjelpearbeiderlønna. Lenke til kommentar
Mathias92 Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Faen heller, da er jeg blitt snylta for noen tusen. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Jeg måtte selv si fra til Firmaet jeg jobber i at det er hjelpearbeiderlønna og ikke lærlingelønn det skal betales overtid av. Dette er fordi du som lærling egentlig ikke skal trenge å jobbe overtid. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Etter loven skal du ved pålagt overtid ha lønn som ufaglært arbeider med minimum 40% tillegg. Ergo lander du på rundt 160,- og ikke 270 som noen har foreslått. Så frem til at firmaet ditt ikke har latterlig gode avtaler mtp overtid. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Vanligvis opereres det med 50% og 100% tillegg, avhengig av tid på døgnet eller om det er helg/helligdag. Ta opp dette med firmaet du jobber i, eller organiser deg. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Husk at dersom du har fått utbetalt noe annet enn det du har krav på etter avtalen (om det er personlig avtale eller om bedriften er bundet av tariff), så skal mellomlegget selvfølgelig etterbetales når du gjør bedriften klar over det. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Kopiert direkte fra Nelfo.no Når lærlinger arbeider overtid, benyttes lønn og overtidssatsene for arbeidstaker uten fagbrev, unntatt lærlinger i 9. halvår som skal ha lønn iht. § 3 A + overtidssatsen til arbeidstakere uten fagbrev. Vedrørende TAF-lærlinger, se § 6 pkt. 3 i landsoverenskomsten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå