Gå til innhold

Lærling overtidslønn

Anbefalte innlegg

Jobber for tiden som elektrikerlærling hos en installatør, og i november hadde jeg et par overtidstimer (50%).

Har sjekka litt rundt på nelfo osv. men får det ikke helt inn. Da jeg nå den 1. fikk utbetalt lønn fikk jeg 114kr i overtidstillegg (som er riktig), men jeg hadde fortsatt min normale lærlingelønn på 76kr. Jeg trodde at jeg skal ha timelønn som hjelpearbeider + overtidstillegg når jeg jobber overtid some lærling. Altså 154,38kr (Arbeidstaker u/fagbrev) som nelfos sider sier. Noen som har peil på dette?

Nelfos lønnssatser: http://www.nelfo.no/viewpage.aspx?mid=563

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står jo ganske greit der. "Når lærlinger arbeider overtid, benyttes lønn og overtidssatsene for arbeidstaker uten fagbrev, unntatt lærlinger i 9. halvår som skal ha lønn iht. § 3 A + overtidssatsen til arbeidstakere uten fagbrev.

Vedrørende TAF-lærlinger, se § 6 pkt. 3 i landsoverenskomsten."

Lenke til kommentar

du skal ha 269,32 kr i timen. tariffen er veldig tydelig på dette. husk, ikke gi deg selv om bedrifta prøver å vri seg unna og komme med unnskjuldninger b.a. at det blir for høy lønn. i arbeidsavtalen står det veldig ofte lønn i henhold til tariff.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, jeg jobber som lærling selv .

Har 97,5kr timen til vanlig.

Når jeg jobber overtid har jeg 171,6kr timen.

Blir overtidstillegget mitt da 50%/100%, 48,75kr/97,5kr eller 85,8kr/171,6kr?

Hva jeg spør om er om overtidstillegget går ut ifra lærlinglønna eller hjelpearbeider lønna?

Lenke til kommentar

Kopiert direkte fra Nelfo.no

Når lærlinger arbeider overtid, benyttes lønn og overtidssatsene for arbeidstaker uten fagbrev, unntatt lærlinger i 9. halvår som skal ha lønn iht. § 3 A + overtidssatsen til arbeidstakere uten fagbrev.

Vedrørende TAF-lærlinger, se § 6 pkt. 3 i landsoverenskomsten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...