Patrick123 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Bergans, Norrøna osv koster alle noen tusinger, og 90% av norges befolkning går jo med sånne klær. My point exactly. Jeg tror det er for blåøyd å tro at det vil fylles opp på tribunene i Norge bare du tillater bluss. Ja, det skaper stemning (dersom det håndteres av "profesjonelle"), men det er ikke det som holder folk hjemme. Når folk bruker bluss mens det er ulovlig skaper det bare problemer; det kan holde barnefamilier hjemme og det skaper dårlig stemning noe som igjen kun forsterker forbudet mot bluss. Slutt med ulovlig bluss og sats heller på en god dialog med NFF og få til en ordning hvor en konsentrert mengde bluss håndtert av personer med kunnskap om pyro er lov. 2 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Slutt med ulovlig bluss og sats heller på en god dialog med NFF og få til en ordning hvor en konsentrert mengde bluss håndtert av personer med kunnskap om pyro er lov. Som jeg tidligere har nevnt så har jo det blitt forsøkt. Svaret fra NFF var å pisse på hele supporterallianse. De brukte til og med argumenter som at det var mindre ulovlig blussing da det ikke var tillatt å søke om lovlig blussing. Ergo, bluss mer nå som det er ulovlig så kanskje vi kan få til noe lovlig senere. I klanen har man flere personer som er sertifiserte pyroteknikere, nettopp får å få til dette på en ryddig måte. Det vil nok ikke fylle opp noen stadioner nei, men det kan ikke skade at NFF begynner å høre på supporterene i stede for å behandle oss som kriminelle og risikosupportere. All historie og forskning viser at dette fungerer mot sin hensikt. Ref boken jeg linket til. Det handler ikke kun om bruk av bluss, men måten man blir behandlet som supporter. Du skal ikke så veldig langt tilbake i tid før all form for tifo var ulovlig. Til og med det å være profesjonell fotballspiller var noe NFF ikke likte i sin tid. Vår første utenlandsproff ble ekskludert fra landslaget i tre år, fordi NFF ikke likte at han levde av fotballen i Italia... Jeg kan skjønne at noen ikke vil ha blussing i nærheten av seg når de er på kamp, men det er ikke akkurat fult på norske arenaer, så du har ganske god plass å boltre deg på. Så ikke plasser seg og ungen din midt oppi ultras-gruppene. Det skal være plass til alle på fotballkamper. Også de som vil fyre opp litt bluss, røyk og flagge hele kampen. Er du redd for at flagget vil irritere deg/være i veien, så flytt det bare vekk fra det da. Syns du det er kjedelig med popkorn-tilskuerene og vil heller bidra ved å hoppe og synge litt så hjelper det ikke å klage på de du sitter rundt, men da flytter du deg til de som deler ditt syn på hvordan tribunen bør være. Det er ikke uten grunn man har supporterfelt (selv om det har gått inflasjon i ordet supporter, det er bare å lese klansforumet.) Litt gammel video, men illustrerer hvert fall noen problemer. Heldigvis så er ikke klubbene så ivrige med å utestenge folk lengre.! http://www.youtube.com/watch?v=mShiEej_VvY 3 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Hva mener du? Er det fargen på blusset som er indikasjon på lagtilhørighet? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Er det fargen på blusset som er indikasjon på lagtilhørighet? Nei, men bluss er ofte en del av tifo. Det er en måte å gire opp laget. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Aaahh. Forstår. Det skal eg teste neste gang eg skal konkurrere. Fyre av en bluss eller to og bli giret. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Skal prøve det samme neste gang jeg er på en golfturnering. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Så dere mener det ikke skaper stemning? Dere om det... Tar bare utgangspunkt i hvilken tilbakemelding spillerene gir jeg da. Det er jo tross at de jeg er der for å støtte. Ikke at dere TV-tittere. Edit: leser dere i det hele tatt innleggene jeg skriver? Føler jeg bare får de samme tåpelige svarene hver gang... Endret 6. mai 2013 av PatSharpX 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Skaper stemning men det er det mange ting som gjør. Og hvorfor ska man da på død og pine tvinge gjennom noe som er omdiskutert og uønsket av de som faktisk arrangerer kampene? Eg vil ikke ha bluss på kampene, skal ikke eg bli tatt hensyn til da? For å sette det på spissen..... Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Skaper stemning men det er det mange ting som gjør. Og hvorfor ska man da på død og pine tvinge gjennom noe som er omdiskutert og uønsket av de som faktisk arrangerer kampene? Eg vil ikke ha bluss på kampene, skal ikke eg bli tatt hensyn til da? For å sette det på spissen..... Ignorance is bliss... Igjen du kjenner ikke til situasjonen. Blussing er noe både klubbene og supporterene jobber aktivt med å få til. Og sist jeg sjekket så er det klubbene som arrangerer kampene, det er de som har ansvaret for arrangementet. Det er flere som syns det er ubehagelig med fyrverkeri på nyttårsaften, så skal vi nekte alle å fyre opp? For å sette det på spissen... 1 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Nå er vel nyttårsaften en dag man tradisjonelt bruker fyrverki, og alle (inkludert barnefamilier) bruker de. Utfordringen ligger vel i å kunne vise barnefamilier og NFF at man kan bruke pyro uten at det blir noe farligere av den grunn. Det er derfor jeg mener at det å bruke pyro ulovlig kun ødelegger deres egen sak. Men hvis dere vil krangle med vakter og få null sympati utenfor deres egne grupperinger.. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Jepp. Fyrverkeri burde vært forbudt eller i kyndige hender ja. Noe annet sluttet eg å mene for mange mange år siden. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) I disse tilfellene i det siste så har jo blussingen blitt brukt som ett demonstrasjon mot NFF. Nettopp fordi man ikke får lov til det. Det er tydelig mange her som ikke har helt kjennskap til hverken denne spesifikke situasjonen eller tribunekultur som fenomen. Edit: For de som faktisk vil lære seg litt om dette kan jeg anbefale boken Kampen om tribunen Jeg setter da vitterlig pris på det, men å klage på at vakter tar tiltak mot noen som bryter de reglene som er satt møter null sympati her i gården. Å "tvinge" gjennom en godkjennelse som dere prøver på her er i verste fall korttenkt og desperat. Skal man begynne å røyke marihuana på skolene eller fester for å få gjennom et lovforslag? Jeg mener (som jeg skrev tidligere) at dere må begynne å rette mer informasjon mot de som faktisk går på fotballkamp og informere/inspirere, kanskje dere ser mye av det i Oslo men jeg har aldri sett noen lignende tiltak eller kampanjer utenfor hovedstaden (ikke at jeg er overalt på samme tid). Å bruke pyro når NFF har satt foten ned ødelegger deres egen sak, prøv heller å vinn over publikum ved å øke informasjons-tilgangen, øke stemningen på lovlig vis i mellomtiden (bannere osv), og vis til statistikk (igjen, ikke NFF men average joe). Man kan ikke forvente å vinne over NFF når den gjennomsnittlige (og pengeinnbringende) supporteren tror pyro kun er for folk som vil slåss. Edit: Det ble forøvrig brukt pyro fra arrangørenes (tror jeg) side på Elverum sin første hjemmekamp i Addecoen på ny stadion, det funket meget bra. Endret 6. mai 2013 av Captain Butthurt Lenke til kommentar
archanios Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Frå Hødd - Stabæk i Adecco tidlegare denne sesongen. Her er det vel snakk om supportergruppe i samarbeid med klubben, men som de ser ikkje på sjølve tribuna og då er det kanskje ikkje "stemningsskapande" nok? 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Pyro er jo mulig såfremt man søker om tillatelse (om de ikke har endret reglene), men probleme oppstår når noen, som nevnt, prøver å tvinge gjennom et lovverk ved å blusse ulovlig som en protest. Alle kan se at det er ihvertfall ikke veien å gå! Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Frå Hødd - Stabæk i Adecco tidlegare denne sesongen. Her er det vel snakk om supportergruppe i samarbeid med klubben, men som de ser ikkje på sjølve tribuna og då er det kanskje ikkje "stemningsskapande" nok? Sånn skal det gjøres. At vaktene går til aksjon mot folk som blusser uten tillatelse og bare for å provosere, langt oppe under taket på en tribune, ser jeg på som helt naturlig. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Tinnsoldat pyro på indre bane kan man få søke om ja. Alle kan se at det er ihvertfall ikke veien å gå! Så hvordan skal man gå fram? Det har blitt forsøkt med dialog. Klubbene og supporterene har jobbet med å lage utkast til regler og rutiner på dette. Fått godkjenning av politi og brannvesen, folk har tatt pyrotekniske sertifiseringer. NFF sier før denne sesongen at hvis det ikke blir noe pyro de fem første rundene så skal de gjenoppta dialogen med NSA. Etter fem runder uten pyro for man svaret fra NFF at det gidder de ikke allikevel... Svaret fra NFF er å ikke engang ville ha en dialog. De pisser på supporternorge. NFF, selv om dere gjør som vi sier, så gidder vi ikke høre på dere uansett. Det er ganske klar beskjed. Hvorfor blir vi ikke hørt? Igjen dette handler ikke kun om blussing, men NFFs behandling av supportere. Som sagt tidligere så har NFF brukt statistikk på at det var mindre blussing da det var ulovlig vs prøveperioden med søknad om lovlig bluss på tribunen. Siden de ikke lengre vil ha at man kan ha lovlig bluss og bruker det som ett eksemplet på hvorfor. Så sier det jo at hvis man hadde blusset mer før dette forslaget så kanskje man kunne beholdt det? Dere kan mene hva dere vil, men personlig syns jeg dette ser ganske kult ut. Dette var lovlig blussing (som nå ikke er mulig lengre) i kampen mellom Vålerenga og Rosenborg 25/09-2011. Endret 6. mai 2013 av PatSharpX 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 3. runde i cupen "trekkes" nå. Oppdateres live her. Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Om ulovlig blussing er det mest radikale som skjer på norske tribuner så er det lite å rope om. Uansett så var poenget vaktene sin håpløse håntering som speiler NFF's mangel på kommunikasjon med supporterne. 3. runde i cupen "trekkes" nå. Oppdateres live her. "Trekkes"? Konspirasjoner i andre runde av den norske cupen? Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 I 3. runde så er det ikke mye random trekking nei. Viking-Bryne, Vard-Haugesund-Haugesund osv. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Altså. De første rundene i cupen trekkes ikke i Norge. Det vet da alle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå