Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå var det jo kun kapteinene som ble spurt, men hva synes den yngre garden om det? For oss som har vokst opp med helårsbruk og kunstgress, så tror jeg det mest naturlige er kunstgress.

Uenig. Kustgress vil aldri være bedre enn naturlig gress. Kneskader og hardt underlag er det som er negativt med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kunstgress har økt brukstid, kan brukes hele året inkludert om vinteren. Kunstgresset tåler intensiv bruk (bruk det gjerne 24/7 året rundt), naturgress tåler bare 200 timer i året. Man reduserer driftskostnadene fordi det er enklere å vedlikeholde. Spilleforholdene er mer eller mindre perfekte året rundt, uansett vær. Snø blir lett måket bort, ved kraftig regn har underlaget nok plass til å lagre overskuddsvannet. Slipper altså oversvømmelser.

Jeg sier ikke at kunstgresset nødvendigvis er bedre enn naturgresset, men jeg skjønner ikke hvorfor folk er så kritiske til det. Å si at kunstgresset fører til kneskader er ikke godt nok. De fleste som tidligere klagde på at kunstgress førte til skader var gamlinger som aldri hadde spilt på det før, disse vil i løpet av få år ha forsvunnet helt fra banen. Skader forekommer uansett, uavhengig av hva slags underlag det er snakk om. Med riktig sko og utstyr kan man redusere sjansen for å bli skadet.

Vi bor i Norge der det er elendige forhold 7/12 måneder i året. Gress som ikke gror, myrer, gjørme, oversvømmelser. Klimaet vårt er ikke noe som taler til fordel for naturgress. Spar masse tid og penger, innfør kunstgress på samtlige arenaer i landet.

Si meg, hva slags underlag er det klubbene deres trener på om vinteren? Har de satt opp naturgress i innendørshallene?

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg proff, men hvorfor bruker ikke alle kunstgress om det er bedre? Det er lettere å få skader på kunstgress kontra natur. Ballen spretter også mer naturlig på vanlig gress.

Jeg synes bare proffe skal bruke natur gress, så lenge forholdene tillater det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis knustgress er så bra som Latias presenterer det som, hvorfor må vi helt ned på 7 plass for å finne en arena med det i den kåringen jeg postet på forrige side?

Jo, det er fordi det ikke er like bra som naturgress.

Innfør naturgress på alle "topp fotball arenaer" i Norge, dvs hvert fall til TL lag.

Så kan heller Tromsø feks ha ett unntak. For der er det jo gode grunner til å ha plastikk.

Kall meg gjerne konservativ, men jeg mener at fotball skal spilles på jord og gress, ikke betong (eller hva det er) og plastikk.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Hvis knustgress er så bra som Latias presenterer det som, hvorfor må vi helt ned på 7 plass for å finne en arena med det i den kåringen jeg postet på forrige side?

Jo, det er fordi det ikke er like bra som naturgress.

Innfør naturgress på alle "topp fotball arenaer" i Norge, dvs hvert fall til TL lag.

Så kan heller Tromsø feks ha ett unntak. For der er det jo gode grunner til å ha plastikk.

Kall meg gjerne konservativ, men jeg mener at fotball skal spilles på jord og gress, ikke betong (eller hva det er) og plastikk.

100% enig. Personlig syns jeg kunstgress er konge å spille på, men det har mye med at jeg har vokst opp med grus og betong, men også fordi det finnes alt for få gode naturgressbaner i Norge. FFK hadde kunstgress oppe til diskusjon, men de konkluderte med at det kostet omtrent det samme å vedlikeholde natur som kunstgress. Det å tvinge på klubber kunstgress hadde ført til boikott Kan naturligvis ikke snakke for hele Norge, men da Roald Bruun-Hansen tok opp diskusjonen varslet det boikotting i Bergen, og tror det ville vært sånn flere plasser i Norge.

Lenke til kommentar

Som sagt, enkelte steder er nesten nødt til å ha kunstgress (med enkelte mener jeg TIL) dersom du ikke har lyst til å spille på en humpete og gjørmete gårdsplass. Kunstgress er i dag så bra at forskjellen mellom det og naturgress er ikke så gigantisk.

Dessuten, det blir bare tøv når enkelte unnskylder et tap fordi "de er vant til naturgress og ikke kunstgress".

Lenke til kommentar

Første serierunde 17. mars:

Lillestrøm - Sarpsborg 08

Brann - Vålerenga

ODD Grenland - Rosenborg

Strømsgodset - Sandnes Ulf

Aalesund - Haugesund

Viking - Molde

Start - Hønefoss

Sogndal - Tromsø

10. serierunde 16. mai:

Molde - Haugesund

Lillestrøm - Sandnes Ulf

Brann - Aalesund

ODD Grenland - Start

Strømsgodset - Sogndal

Rosenborg - Sarpsborg 08

Vålerenga - Tromsø

Viking - Hønefoss

Siste serierunde 10. november:

Molde - Start

Lillestrøm - Rosenborg

Brann - Tromsø

ODD Grenland - Hønefoss

Strømsgodset - Haugesund

Vålerenga - Sandnes Ulf

Viking - Sarpsborg 08

Sogndal - Aalesund

Lenke til kommentar

Hva vil du med dette innlegget?

Uttrykke min mening om saken! Unnskyld :D

Er det Bergkamp saken du sikter til?

Omtrent alt som har kommet frem etter sesongslutt. Først legger de ut et krav om poengsnitt, for så å trosse kravet siden kandidaten er "kjendis!". For all del, skaper jo "blest" rundt klubben, som kan være positivt, men for meg virker det som om at det er en eller annen i styret som har litt høye tanker om klubben. Folk kan være så uenige de vil, men jeg synes det til tider er hysterisk morsomt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...