Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien

Latias

Anbefalte innlegg

Hvorfor tok du ikke bare TIL - Start som eksempel? Det er jo seff det jeg mener.

Sitter du ikke på bussen fra Kristiansand til Tromsø er du ikke fotball interessert...

Jeg er kanskje veldig rar som tror at den vanlig Vålerenga supporteren bor i eller i nærheten av Oslo?

Sånn med tanke på at det står at du bor i Oslo på profilen din så er det kanskje ikke så rart at jeg regnet med at det stemte?

Du snakker igjen om økonomi, det handler om å prioritere, jeg hadde hatt sesongkort disse årene om jeg ikke hadde fått det til jul. Det hadde bare blitt mindre av noe annet. Kanskje mer Ringnes på butikken enn importøl på byen?

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Pat sier. Det er for enkelt å se kampene på TV. Lettere å være hjemme. Billettpriser spiller også litt inn.

Alt for feigt svar. Ta fks. PL. Fulle tribuner, verdens beste TV-dekning. Ja, det er PL, men det var like mye fotball på TV når RBK hadde 20,000 i snitt. Det er for dyrt for den vanlige mannen i gata, punktum. For oss supportere er ikke 1500,- pluss Kjernen-medlemskap for mye å betale for en sesong med fotball.

Begynner å bli litt villt med billetter oppe i 400-500 kroner per person!

Lenke til kommentar

Alt for feigt svar. Ta fks. PL. Fulle tribuner, verdens beste TV-dekning. Ja, det er PL, men det var like mye fotball på TV når RBK hadde 20,000 i snitt.

Man kan ikke sammenligne seg med PL, uansett så er Bundesliga den mest besøket ligaen i verden tror jeg. Og det er pga lave billettpriser, den generelle interessen for sporten og tribunekulturen.

Selv om det er billig så betyr det ikke at alle og enhver kommer på kamp.

Se på Borussia Dortmund, mener at snittet deres ligger på rett under 80.000. Og i byen bor det under 600.000 mennesker!

Selv om det er billig så er det fortsatt folk som foretrekker sofaen dessverre.

Hvilken sesong var det RBK hadde 20k i snitt?

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Sammenligner oss ikke med Premier League, jeg sammenligner TV-dekning generelt. God TV-dekning betyr ikke automatisk færre folk på tribunen. Poenget er at det ikke er attraktivt nok for den vanlige mannen i gata å bruke flere tusenlappen for å se middelmådig fotball.

Rosenborg hadde et snitt på nesten 20k i 2006 og 2007. 19400 og 19900, langt høyere snitt enn det vi hadde i fjor og spesielt i år.

Ref. http://www.rbkweb.no/statistikk/snitt.shtml

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke har misforstått noe nå så var det i 2007 TV2 utvidet tilbudet med sumo og TV2 sport.

Så vi kan jo se på statistikken jeg postet på forrige side hvordan det gikk med tilskuersnittet etter 2007.

Selv om det koster 50,- finner man fortsatt unnskyldninger for å ikke dra på kamp når den går på tv.

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tok du ikke bare TIL - Start som eksempel? Det er jo seff det jeg mener.

Sitter du ikke på bussen fra Kristiansand til Tromsø er du ikke fotball interessert...

Jeg er kanskje veldig rar som tror at den vanlig Vålerenga supporteren bor i eller i nærheten av Oslo?

Sånn med tanke på at det står at du bor i Oslo på profilen din så er det kanskje ikke så rart at jeg regnet med at det stemte?

Du snakker igjen om økonomi, det handler om å prioritere, jeg hadde hatt sesongkort disse årene om jeg ikke hadde fått det til jul. Det hadde bare blitt mindre av noe annet. Kanskje mer Ringnes på butikken enn importøl på byen?

Født og oppvokst på østkanten, men er for tiden litt nordover og studerer. Sitter også med det inntrykket at de fleste Enga-supporterne er fra Oslo omegn. Det handler om å prioritere, ja. Kan ikke snakke på vegne av andre, men jeg i hvert fall prioriterer studiene foran tippeligaen. Foretekker et normalt liv med normal mat og fotball på tv, fremfor å ha sesongkort i en by jeg ikke bor i for tiden og leve på nudler og frossenpizza året rundt. Kan hende det bare er meg det er noe galt med.

Litt ironisk at du ikke er villig til å innrømme at billettprisene i TL er altfor høye, mens du på neste side trekker frem lave billettpriser som en av hovedårsakene til fulle tribuner i Tyskland.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt så hadde jeg ikke noe grunnlag til å vite at du befant deg noe annet sted i Norge enn Oslo og da blir situasjonen så klart helt annerledes.

Jeg skriver forøvrig at jeg er helt enig med deg ang prisene, men at det ikke er avgjørende for meg direkte.

Så kan vel egentlig si at jeg er litt inhabil på det punktet selv om jeg egentlig syns at enhver som kaller seg supporter burde kunne gi 2500,- for ett sesongkort.

Men nå er det vel akkurat slik det er, det er ikke fler supportere enn de som faktisk kommer på kampene nå, så da må man prøve å få med seg tilskuerene også.

Og da er jo ikke veien å øke prisene! (heller ikke å kalle sine mest dedikerte supportere for bønder og "såkalte supportere" - kilde)

Jeg tror som sagt mye av grunnen er TVen og ikke da bare at kampene går der, men at TVen bestemmer når kampene skal spilles.

Dette er også noe jeg la i at det blir bedre nå som TV2 har mistet rettighetene, vi blir kvitt mandagskampene. Da blir det lettere å komme seg på bortekamper.

Prisene blir fort ikke så ille hvis man slipper å ta seg fri hele mandagen for å komme seg på kamp.

Kamptidspunktene blir endret på alt for kort varsel.

Som jeg nevnte i ett innlegg så blir ofte familieting avtalt rundt terminlisten.

Så da er det ganske kjipt at vi avtaler å ha familieselskapet på lørdag også bestemmer NFF/TV2 seg for å flytte kampen vår til lørdag.

For å komme seg på kamp må man nesten vite når den skal spilles!

Jeg mener å ha lest at dette skulle bedres nå som C-More eller hva de nå kaller seg skal ta over rettighetene.

Hvis en kamp skal flyttes i PL må dette gjøres minimum 3mnd før kampen mener jeg det er.

Her hjemme har vel TV2/NFF operert med 3uker tror jeg.

Lenke til kommentar

En av hovedårsakene til at jeg har vært på færre kamper i år (ca halvparten) enn ifjor (alle) er tidsklemma og den har en direkte sammenheng med tv-tidene. Mitt lag Molde har hatt betydelig fler kamper på ubekveme tider (mandager, sent søndager, sent avspark generelt) i år enn ifjor og for meg er det noen ganger rett og slett umulig å komme seg hjem etterpå pga for lang reisetid. Så på en måte har tv skylda for at jeg ikke har sett så mange kamper på stadion men det er ikke pga bekvemelighet eller at jeg er mindre supporter i år enn tidligere år, det er rett og slett bare umulig å planlegge. Og når det er på den måten så blir det heller ikke lønnsomt med sesongkort (pga uforutsigbarhet på dato og tidspunkt). Det igjen fører til at jeg må kjøpe enda dyrere billetter og selv om Det totale beløpet jeg bruker i løpet av et år antakeligvis er ca det samme så svir hver kamp litt mer, dvs jeg har nå begynt å legge merke til de alt for høye prisene også. Det er en ond sirkel og jeg synes absolutt PatSharpX har et poeng når han sier at han tror flere vil se kamper live neste år, jeg mener bare at han bommer ørlite grann på årsakssammenhengen.

Lenke til kommentar

Snittet var høyest de årene vi hadde 14 lag, Brann, Rosenborg OG Vålerenga gjorde det bra, Start + Fredrikstad var også høyt oppe og trakk mye tilskuere.

Så i tillegg ble kamper de årene så vidt jeg husker kun spillt søndag og mandag, vi hadde ikke fredagskamp i tillegg. Lørdagskampen kom først i 2008 eller 2009 om jeg ikke husker feil...Fredagskampen kom foran fjorårssesongen.

Kamper på 4 dager i en helg = Flopp. Umulig å planlegge borteturer feks.

Lenke til kommentar

Forslaget mitt er å kutte ned til tolv lag, og når 22 kamper er spilt så deler man tabellen i to. 1-6 på tabellen spiller alle en ekstra kamp mot samtlige lag på øvre halvdel, mens 7-12 gjør det samme med nedre halvdel. Sesongen ender på 27 kamper.

Det vil være spenning fra første til siste sekund. Flere toppkamper. De beste klubbene avslutter sesongen med å møte de beste lagene. Bunnlagene kjemper seg i mellom om å unngå nedrykk.

Vi blir kvitt jallalag. Nivået i Adecco blir høyere fordi det er tøff kamp om plassene. Vi slipper latterlige situasjoner der et lag som taper 14/30 kamper i Adecco kun er to kamper unna TL-plass (Ullensaker).

[/drøm]

Lenke til kommentar

Jeg synes ditt forslag blir litt unødvendig komplekst, Latias. Selv ønsker jeg at vi går tilbake til 14 lag (jeg var positiv til endringen, men det har ikke hatt den ønskede effekten), men heller gjør endringer i kvalikken. Bunnstriden i Tippeligaen blir som den er; lag 13 og 14 rykker rett ned, mens lag 12. spiller kvalikk. I Adecco derimot blir det kun lag nr. 3 som spiller kvalikk.

Dagens system med 4 lag rett ned, 2 på direkte opprykk samt 4 på kvalikk blir for mye i en liga med kun 16. lag. Det er kun 6 lag i hele Adecco som ikke går noe steds etter sesongen, det er helt sinnsvakt, mener jeg. De eneste ligaene jeg kommer på som har et lignende system er nPower League 1 og 2, men der er det 24 lag i divisjonen, ikke 16.

Ved å gjøre enkle grep som å endre på kvalikkspillet vil du sikre at de beste lagene er i den øverste divisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...