Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien


Latias

Anbefalte innlegg

Ikke bare skadefryd, men det er jo bra for norsk fotball, for alle som ikke holder med Rosenborg vel og merke. Ligaen trenger ikke et flaggskip om det betyr at lederlaget blir enda mer suverent. At trønderen Roar Stokke mener det er nå en ting, men at andre såkalte eksperter gjør det også er for meg utrolig. Greit nok at alle tjener på bedre ranking i Europa, men ingen ønsker tilbake til 13 på rad, bortsett fra de som holder med RBK.

 

Selv om det har vært kjedelig i toppen i flere sesonger nå så har det i hvert fall vært flere vinnere av TL de siste årene. Det mener jeg er positivt og jeg håper det fortsetter.

Personlig sliter jeg med å se at noen som kaller seg fotballinteressert ønsker seg et lavere nivå på norsk fotball.

I den perioden RBK dominerte var Norge et mye, MYE større fotballand i forhold til nå, hvor landslaget knapt kvalifiserer til noenting.

Samt på den tiden hadde man et bredt utvalg spillere i utlandet, og særlig i PL, der er det vel knapt noen som helst nå, 2-3 toppen?

Flere lag hadde jo like mange i sin stall som nå er i hele ligaen fra vårt land. Dette sier mye, pluss du kan se tilbake på hva norske spillere har blitt solgt til utlandet for de siste årene. Snakker vi storsummer her, eller vekslepenger?

Minner om Carew, solgt for 75 mill til Valencia for over 15 år siden, en sum som tilsvarer vesentlig mer penger i dag.

Faktum er at norsk fotballs nivå er lavere enn på mange tiår, og attpåtil har vi folk som ønsker at det var enda lavere.

Det du sier og mener kaller jeg anti-fotball, dersom man ikke ønsker dominans er det bare å heve nivået på andre klubber.

Blir noen klubber bedre vil det ganske kjapt dra med seg andre klubber oppover på ferdighetsskalaen i forhold til utenlandske klubber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Anti-fotball" å sette sitt eget favorittlag høyere enn kvaliteten på norsk fotball som helhet? For noe tull. Det er vanlig for engasjerte fotballsupportere å ønske sine rivaler alt vondt. Det er en helt naturlig del av det å være supporter.

 

Å derimot ønske seg tilbake til det dritkjedelige 90-tallet, der ett lag hadde så mye penger at ingen andre hadde muligheten til å vinne serien, det kan jeg ikke fatte at andre enn RBK-fans gjør. Eller evt. folk som ikke har noe favorittlag i TL, men kun er generelt fotballinteresserte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ikke bare skadefryd, men det er jo bra for norsk fotball, for alle som ikke holder med Rosenborg vel og merke. Ligaen trenger ikke et flaggskip om det betyr at lederlaget blir enda mer suverent. At trønderen Roar Stokke mener det er nå en ting, men at andre såkalte eksperter gjør det også er for meg utrolig. Greit nok at alle tjener på bedre ranking i Europa, men ingen ønsker tilbake til 13 på rad, bortsett fra de som holder med RBK.

 

Selv om det har vært kjedelig i toppen i flere sesonger nå så har det i hvert fall vært flere vinnere av TL de siste årene. Det mener jeg er positivt og jeg håper det fortsetter.

Personlig sliter jeg med å se at noen som kaller seg fotballinteressert ønsker seg et lavere nivå på norsk fotball.

Jeg bryr meg om Vålerenga og Vålerenga eller for noen av de andre klubbene i Norge er det ikke bra at RBK dominerer og kan ha mye høyere budsjetter enn alle andre. 

Så for alle som elsker sitt lag er det utelukkende positivt at RBK røk ut av CL kvalifiseringen. 

Tror du det internasjonale skiforbundet syns det er fint at Norge dominerer i langrenn? Eller ser de på det som problematisk?

Lenke til kommentar

Det er ikke mitt problem. Da er det elendig bruk av ressurser. For 16 år siden hadde vi TO norske lag i gruppespillet i Champions League. Mener du det ikke var bra for Norsk fotball? Vi hadde spillere ute i de største ligaene, i de beste lagene. Vi hadde et landslag som spilte to VM på rad og et EM i 2000. Alt dette takket være Norske klubber som klarte å få spillere til utlandet, og samtidig prestere bra på den internasjonale scenen. I dag er vi ikke i nærheten lenger, men istedenfor å håpe på suksess for Norge i Europa, så håper man på det motsatte... Er misunnelsen så stor, at man ikke lenger kan se det store bildet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vålerenga var et mye bedre lag når Rosenborg spyttet penger inn i ligaen. Den logikken til andre lags supportere er så vanvittig flawed.

So, om RBK gjør rent bord hvert år har det vel ingen ting å si om nivået til Vålerenga på 7 plass er høyere da enn nivået til Vålerenga på 7 plass i år...

 

 

Det er ikke mitt problem. Da er det elendig bruk av ressurser. For 16 år siden hadde vi TO norske lag i gruppespillet i Champions League. Mener du det ikke var bra for Norsk fotball? Vi hadde spillere ute i de største ligaene, i de beste lagene. Vi hadde et landslag som spilte to VM på rad og et EM i 2000. Alt dette takket være Norske klubber som klarte å få spillere til utlandet, og samtidig prestere bra på den internasjonale scenen. I dag er vi ikke i nærheten lenger, men istedenfor å håpe på suksess for Norge i Europa, så håper man på det motsatte... Er misunnelsen så stor, at man ikke lenger kan se det store bildet?

For "produktet" norsk fotball var det bra, aka NFF, men for alle andre som har hjertet sitt i en klubb og ikke idretten generelt så var det ikke bra.

Skjønner ikke hvorfor dette er vanskelig å forstå? 

Hvis du driver en matbutikk og matbransjen får mye oppmerksomhet fordi en av konkurrentene dine er sykt flink, er det da bra for deg? Fordi bransjen du driver i gjør det bra, selv om du ikke får inn noen kroner fordi alle handler hos konkurrenten din? På hvilken måte er det positivt for deg? 

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom noen andre enn RBK fikk muligheten til å tjene nok penger i Europa til å støvsuge det norske markedet for gode spillere og vinne serien ti år på rad, tviler jeg på at RBK-fansen heller ville unnet dem noe mer suksess i Europa. Det er veldig få norske fotballsupportere som først og fremst bryr seg om hva som er bra for "norsk fotball". Selv driter jeg stort sett i hva som er bra eller dårlig for norsk fotball, jeg er kun opptatt av hva som er bra eller dårlig for Brann. Det hender selvsagt ofte at de to tingene overlapper, men det å la et annet lag få enorme konkurransefordeler gjennom CL-spill er definitivt ikke en av de gangene.

 

Jeg skjønner for øvrig ikke hvorfor RBK-fansen bryr seg om hvorvidt andre lags supportere holder med dem i Europa. Om Brann var i samme situasjon, hadde jeg vært fullstendig likegyldig til hvilke andre supportere som hadde unnet oss å gå videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bryr blanke hva folk holder med, fleste hater RBK uansett, og vi trøndere liker jo å være arrogante!

Om nøyaktig en uke sitter jeg forresten i Wien, take that suckers :D

Det er virkelig synd for de fleste klubber og norsk fotball at Tippeligaen er så dårlig som nå.

At lag får "enorme konkurransefordeler" som du sier er jo også helt feil, hvem som helst har mulighet til å kvalifisere seg til sluttspill, det er egentlig bare å være god nok til det. Som Nils Arne sa når RBK røk ut, det holder ikke å kvalifisere seg, du skal spille der også.

Klokt og godt sagt som vanlig fra den kanten.

At tippeligaen skal være hele 16 lag er jo helt vanvittig, gir unødig lang sesong, lavt nivå og en hel drøss med totalt uinteressante kamper. "Hvem som helst" spiller jo i Tippeligaen og både Brann og Tromsø har vært nede de siste årene. Det stabile nivået er totalt forduftet og ingen tenker langsiktig fotballmessig lenger. Jeg liker bedre den danske modellen der det er færre lag og hvor man har sluttspill mot enden av sesongen der de beste spiller mot hverandre. På den måten spisser man nivået og gjør det til noe gjevt som alle vil kjempe om å komme til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For 16 år siden hadde vi TO norske lag i gruppespillet i Champions League. Mener du det ikke var bra for Norsk fotball?

 

Personlig sliter jeg med å se at noen som kaller seg fotballinteressert ønsker seg et lavere nivå på norsk fotball.

I den perioden RBK dominerte var Norge et mye, MYE større fotballand i forhold til nå, hvor landslaget knapt kvalifiserer til noenting.

 

Wow.. Tror du må være trønder for å seriøst kunne påstå at TL var bedre pga dominansen til Rosenborg. At det faktum at RBK kunne hente hvem de ville fra konkurrentene var bra for norsk fotball. Greit nok at trøndere har god selvtillit, men det får da være grenser for hvor mye dere skal ta æren for. Landslaget sin gullalder var pga Nils Arne Eggen da eller? Er det faktisk sånn at det fortsatt er folk i Trondheim som tror RBK er "hele Norges Rosenborg"? Og da snakker jeg ikke om medgangssupportere utenfor Trøndelag. Jeg tror de fleste hadde godt av noen år uten Rosenborg gull, selv de som hater Molde. Noen år hvor vi slapp å høre hva Nils Arne Eggen mente om alt og ingenting. Det gikk til og med an å se CL fotball igjen også, for selv om Roar Stokke fortsatt er en dårlig kommentator så sluttet han endelig å dra RBK inn i samtlige kamper han kommenterte.

 

Det må gå an å se helheten uten RBK briller. Som om dere liksom mente det var godt for norsk fotball med Molde dominans noen år? Den tror jeg ikke noen kjøper. Den eneste fordelen med et såkalt lokomotiv i en liten liga som den norske er seeding i Europacup. Molde kom seg faktisk til gruppespillet i CL etter hjelp fra Rosenborg, fordi Molde fikk muligheten til kvalik etter sølv i ligaen, takket være RBKs prestasjoner i CL. Bortsett fra det så ser jeg ingen fordeler med et såkalt lokomotiv. Prisen for resten er for høy.

 

Jeg ønsker et høyere nivå på norsk fotball. Jeg ønsker Rosenborg som de er nå. Jeg ønsker at Molde skulle fortsette det man holdt på med uten å rasere alt. Jeg ønsker at Brann, Vålerenga og Viking skjønner hva toppfotball er. At Godset kunne bygge videre på gullsesongen og at Odd kunne presse lederlaget mer. Jeg ønsker stabile toppklubber, og det skjer kanskje aldri i TL, men vi får i hvert fall ikke det av at Rosenborg vinner 13 på rad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen får det akkurat som de vil, det går bare ikke.

Det er heller ikke noe nytt at alle ønsker RBK nedenom og hjem, og den Molde dominansen du snakker om skjedde kun pga en klubb som lå med brukket rygg i nærmere 10år.

Du fremstiller dominans som et svært negativt ladet ord, som de andre liksom skal kjempe mot. Alle har muligheter til å spille god fotball, skape sjanser og score mål, dette er ikke forbeholdt noen som helst. Husk at de fleste klubbers dominans faller helt bort når en sterk og profilert trener slutter. Nevner NAE og SAF, bare eksempel. Dominans som du så fint kaller det er nok mye mye verre nå enn for 15-20 år siden og ikke noe jeg ville bekymret meg nevneverdig for. 13 år er jo mye, men husk at det er krevende, og betyr at de gjorde ALT bedre enn de andre klubbene for å klare dette, inkludert mange lokale spillere som spilte i klubben mer eller mindre hele karrieren.

Vi snakker tilhørighet og å blø for drakta, spør dagens jevne fotballspiller hva dette er så får du nok ikke særlig til svar.

Lenke til kommentar

Trøndere ass. Er det noe Rosenborg ikke skal ha æren for? Til og med Moldes 2014 sesong, hvor poengrekorden mest trolig kommer til å stå en stund, er altså pga Rosenborg? Selv i Moldes beste sesong noensinne (når vi utelukker Europacup) så var Rosenborg en årsak? Du nevnte arroganse ja..

 

En liga med ett veldig dominerende lag er negativt. Det tror jeg du hadde vært enig i om det dominerende laget ikke var Rosenborg. Se på Skottland og Tyskland hvor gullet er delt ut før sesongen har startet. Er det liksom noe annet enn negativt? Bundesligaen gjør det bra likevel, men det er til tross for Bayern dominansen, ikke pga slik du tydeligvis mener.

 

Og ja, dominans er mye verre nå, fordi det er stort sett snakk om økonomi. Så hvorfor du mener jeg ønsker norsk fotball på et lavere nivå når jeg ikke ønsker Rosenborg dominans skjønner jeg lite av. Det er ikke det at jeg tror Rosenborg klarer å gjenta 13 på rad, men det er noe mellom 13 og 0 da. Grunnen til at jeg ikke ønsker mer penger til Rosenborg er pga utgangspunktet. Selv med 5 år uten en tittel så hadde altså Rosenborg det klart største budsjettet i TL. Det er et skummelt utgangspunkt for en liten liga, fordi storparten av interessen (utenom egne lag) er nettopp gullkampen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv med RBKs brukket rygg i 10 år er det fortsatt ingen som har hevdet seg over lengre tid og vist dominanse?
Kanskje enda mer urovekkende, ingen har tatt mulighetene som lå der. Tippeligaen er jo liten i de fleste sammehenger, likevel er det rart at ingen tenker litt større og mer langsiktig. Jeg holder fortsatt på min mening om at de fleste lag i Tippeligaen er dårligere nå enn for 15-20 år siden, og likevel ønsker du at det skal være enda dårligere. Uforståelig.

Lenke til kommentar

Du forstår det ikke fordi du ikke tenker som en supporter, for meg er det uforstålig. 

Heller en dårligere TL hvor mitt lag har en mulighet til å vinne.

Jeg kan ikke forstå at du ikke skjønner at jeg vil se mitt lag ha en reel sjanse for å vinne...

Hva tenker du om eksemplet jeg skrev over her om å drive dagligvarebutikk? 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Det er en morsom tilnærming syns jeg.

Istedet for at ditt lag må forbedre seg for å hevde seg mot de andre, må altså de andre lagene bli dårlige nok til at ditt lag kan slå dem.

Syns du virkelig dette høres ut som en smart måte for norsk fotball på lang sikt?

Hvis man tenker på f.eks vintersport, ikke akkurat det samme men sammenlignbart.

Man ser aldri at andre nasjoner sier at "Norge må bli dårligere så vi også kan vinne noe!"

Merkelig nok er det vel kanskje din holdning som er noe av grunnen til at de fleste andre lag er ganske dårlige, de ønsker ikke å forbedre seg men gjør det de kan for at de beste skal bli dårligere.

Lenke til kommentar

 

Merkelig nok er det vel kanskje din holdning som er noe av grunnen til at de fleste andre lag er ganske dårlige, de ønsker ikke å forbedre seg men gjør det de kan for at de beste skal bli dårligere.

 

Nå lirer du jo bare av deg vås som du forhåpentligvis ikke tror på selv. Selvsagt prøver alle lag å bli bedre, og selvsagt håper alle supportere at deres lag blir bedre. Men det er ingen motsetning mellom det og på å håpe at konkurrentene ikke blir bedre. Det er tvert imot veldig rasjonelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror kanskje vi har med ett troll å gjøre.

Snakk om å ikke ville forstå. 

 

Så det er altså bedre for alle som driver matvarebutikker om en av 16 butikker er veldig mye bedre enn alle andre å får mange kunder som gjør at de andre ikke har mulighet til å konkurrere og sliter økonomisk.

Logikken der tror jeg det kun er kremt som ser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...