Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien

Latias

Anbefalte innlegg

Har fundert litt på dette. Og det står mer og mer for meg at Høgmo er i ferd med å drite seg helt ut. Han bør gå. Er ikke rett mann.

N A Eggen slaktet forslaget (VG i dag). og Eggen vet hva han snakker om mer enn de fleste i Norsk fotball.

Prøv Bob Bradley!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fundert litt på dette. Og det står mer og mer for meg at Høgmo er i ferd med å drite seg helt ut. Han bør gå. Er ikke rett mann.

N A Eggen slaktet forslaget (VG i dag). og Eggen vet hva han snakker om mer enn de fleste i Norsk fotball.

Prøv Bob Bradley!

Du mener Bob Bradley vet mer om Norsk fotball enn den mest merriterte treneren i Norsk toppfotball noensinne?  :huh:

EDIT: Åja, eller du mener som landslagssjef? Ja, der er jeg enig. Og jeg sa det før han gikk til Frankrike.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Prøv Bob Bradley!

Du mener Bob Bradley vet mer om Norsk fotball enn den mest merriterte treneren i Norsk toppfotball noensinne? :huh:

EDIT: Åja, eller du mener som landslagssjef? Ja, der er jeg enig. Og jeg sa det før han gikk til Frankrike.

Landslagssjef -ja

Denne debatten skjer også i USA med MLS sesongen og Concacaf CL. Klinsmann ønsker å spiller som de store ligaene i Europa men eierne ville ikke konkurere med NFL og det blir dårlig vær i Minnesota og Toronto

Bob Bradley kjenner debatten godt både på landslagets perspektiv og klubbens perspektiv, selv før han var med Stabæk

Lenke til kommentar

Foreslår nasjonal utfrysing av Høgmo. Vi har grunn nok, for han var med å løy om Drillo som resulterte i

den mest skandaløse sparkingen av trener i norsk fotballhistorie.
Han påsto for åpent kamera at drillo hadde sagt han "ønsket" fratre. Han hadde ikke engang snakket med Drillo før det.
Vekk med Høgmo. Og så får vi Bradley hit.

Lenke til kommentar

Men du går glipp av eit viktig poeng. Det positive med europacupkvalik midt i sesongen er at spelarane er - ja, nettopp - er midt i sesongen. Men det negative, til dømes med meisterliga-kvalik, er at det slett ikkje er sikkert at det som var Noregs beste lag i t.d. kalenderåret 2015, også er Noregs beste lag i august 2016. Rosenborg har solgt eit par nøkkelspelarar, og er ikkje til å kjenna att foreløpig. Det har i mange år vore eit problem at det laget som speler meisterligakvalik ikkje er det beste norske laget på det tidspunktet kvaliken er. Dermed vert sannsynet mindre for at Noreg får ein deltaker i meisterligaen. Men vanskeleg å endra på det, utan å ha dansk sesongopplegg, noko eg ikkje støttar.

Det er jo likt for omtrent alle da, og slik fotballen er i dag så er det kun de absolutt største klubbene som klarer å holde på de beste spillerne. Ett eksempel er Liverpool. Hadde en fantastisk spiller i Suarez og kom seg endelig til CL igjen, men når turneringen starter så er laget klart svekket. Som du sier selv, sånn er det bare. De beste norske klubbene skal være et springbrett videre ut i Europa for ambisiøse spillere.

Men jo mer jeg tenker på dette jo mer tåpelig blir forslaget. Vi får det uansett ikke i pose og sekk, så spørsmålet er hva som er best. Å være i form når kvalikene starter eller å være i form når runden etter gruppespillet starter. For norske lag er det vel ingen tvil om at det er førstnevnte som er det beste. Å legge om sesongen for å være bedre rustet til en runde av europacupen som omtrent ingen norske lag kommer seg til, det er ikke annet enn tåpelig. Hvor mange ganger har norske lag kommet seg videre fra et gruppespill i CL eller EL de siste 20 årene? Er det bare 2 ganger eller husker jeg dårlig? De norske lagene er nå i bra form når gruppespillet avgjøres, og som vi har sett i sesong etter sesong så er det å komme seg til et gruppespill utfordring stor nok.

Det er ikkje likt for alle. Det er nettopp kva det ikkje er. I Noreg (og Sverige) er meisterligaenkvailken 9 månader etter sesongslutt, medan den er om lag 3 månader etter sesongslutt for dei fleste øvrige lag i Europa.

I Noreg hev det vore variasjon fra år til år om kva lag som er i toppen, og mange som speler kvalik til meisterligaen eller europaligaen har vore langt nede på tabellen i Tippeligaen det året, men hadde altså ein god sesong året før.

For Rosenborg i "glansdagane" var det ikkje noko problem, dei var landets beste lag kvart år.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at det er omtrent ingen som spiller kvalik til CL/EL samme sesong som de kvalifiserer seg, så det å miste kvalitet i sesongen hvor det er kvalik er ikke et norsk fenomen. Slik er det nesten overalt, og det er ikke det vi diskuterer her.

Og jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen. Mener du dette er en ulempe for norske lag? I så fall tar du jo bare feil. 9 måneder etter sesongslutt betyr at norske lag skal være i toppform når kvaliken begynner. Det er positivt, for det er der vi har de største mulighetene siden hovedmålet for norske lag er å komme seg til et gruppespill. Videre spill er over forventning og sånn sett en bonus, men med tanke på kvalik så har vi en fordel sammenlignet med mange andre ligaer i Europa, som får kvaliken helt i starten av en ny sesong. Å bytte dette ut for å være i form i en periode av sesongen hvor 99-100% av norske klubber ikke spiller i europacup, det ville vært så lite fornuftig som det er mulig å få det. Jeg tror ikke Høgmo er en type som ikke tenker gjennom ting og tang, så dette forteller meg at han bruker Moldes suksess for å redde sitt eget skinn.

Lenke til kommentar

NFF skal gjøre det ulovlig å hente ballen i mål etter ha redusert feks til 1-2, dette for å stoppe knuffing, skjønner de ikke at dette kommer til å skape mer? når laget som leder drøyer lengst mulig med å få satt igang spillet, latterlig, Snu regelen og de hadde vært inne på noe, men dette blir igjen for dumt.

Lenke til kommentar

Hæ? Er det seriøst et forslag fra NFF? Hva er det egentlig de holder på med til daglig? Ser for meg en gjeng som kjeder vettet av seg og som må foreta seg noe. Eller kanskje fokuset er å skaffe seg et navn innad i FIFA? Siem har vel fortsatt stå etter "handshake for peace"..

Hva om NFF jobbet for god breddefotball og et bra landslag? Sånne forslag gjør at jeg bekymrer seg over fremtiden til norsk fotball, samt at jeg undrer meg over om NFF egentlig skjønner noe av sporten de skal jobbe for å fremme i Norge. De fremstår som en gruppe mennesker som ikke ser spesielt mye fotball.

Lenke til kommentar

Og jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen. Mener du dette er en ulempe for norske lag? I så fall tar du jo bare feil. 9 måneder etter sesongslutt betyr at norske lag skal være i toppform når kvaliken begynner. Det er positivt,

Eg har skreve det same to gonger, men kan godt gjera det ein gong til, slik at du forstår det.

Døme: I 2008 spelte Brann kvalifisering til Meisterligaen, fordi Brann var det beste laget i Noreg hausten 2007, om lag eitt år tidlegare. Kampane mot Olympique Marseille gjekk 13. og 27. august. På dei to tidspunkta låg Brann på henholdsvis 8.- og 9. plass på tabellen, og var svært langt unna å vera Noregs beste lag.

Tilsvarande gjeld for Molde i fjor, som låg om lag like langt nede på tabellen, og Strømsgodset i 2014 var heller ikkje like gode som året før, sjølv om dei låg lenger oppe. Vålerenga i 2006 er eit anna døme, dei låg på midten av tabellen då dei spelte kvalik til meisterligaen, og hadde hatt ein nokså svak sesong fram til då.

Ser me på Europaligaen er det endå "verre", då mange lag som har blitt nr. 2, 3 eller 4 og kvalifisert seg til europacupspel året etter har lagt an til nedrykk (og nokon har til og med seinare rykka ned) då kvalik-kampar til Europaligaen har blitt spelte.

Konklusjon: Det har vore ustabilt i toppen i norsk fotball sidan Rosenborg mista dominansen frå 2005, og problemet med så lang ventetid til kvaliken startar er med på å forklara kvifor norske lag har gjort det dårleg i Europacupen (med nokre unntak) dei siste ti åra.

Men eg støttar altså ikkje Høgmo med tanke på å endra på dette. Om dei beste norske laga vert meir stabile, vil ikkje dette vera noko problem.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Jeg får vel gjenta meg jeg også. Grunnen til at jeg ikke skjønner hvor du vil hen er fordi dette er likt også for de fleste andre ligaer i Europa. Greit, kanskje ikke NØYAKTIG det samme når man måler det i tid, men det er SESONGEN ETTER, ergo det samme. Alle lag bortsett fra de aller største har denne utfordringen, hvor de kvalifiserer seg til CL/EL, for så å miste viktige spillere til sesongen hvor de skal spille i disse turneringene.

Og det er heller ikke det vi diskuterer her. Vi diskuterer når det er best for norske lag å være i form. På sommer/høst når kvalik og første del av disse turneringene foregår, eller på vinteren når omtrent ingen norske lag fortsatt er i Europacup. Sistnevnte er altså forslaget til Høgmo.

Det er forøvrig ingen som setter spørsmålstegn ved det du sier om ustabile norske lag, og at lagene svekkes før de får Europacup "belønningen" fra sesongen før. Men som sagt så er ikke det noe norsk fenomen. Det er omtrent bare en måte å unngå det på, og en slik ligaløsning tror jeg ingen ønsker.

Lenke til kommentar

Jeg får vel gjenta meg jeg også. Grunnen til at jeg ikke skjønner hvor du vil hen er fordi dette er likt også for de fleste andre ligaer i Europa. Greit, kanskje ikke NØYAKTIG det samme når man måler det i tid, men det er SESONGEN ETTER, ergo det samme. Alle lag bortsett fra de aller største har denne utfordringen, hvor de kvalifiserer seg til CL/EL, for så å miste viktige spillere til sesongen hvor de skal spille i disse turneringene.

Og det er heller ikke det vi diskuterer her. Vi diskuterer når det er best for norske lag å være i form. På sommer/høst når kvalik og første del av disse turneringene foregår, eller på vinteren når omtrent ingen norske lag fortsatt er i Europacup. Sistnevnte er altså forslaget til Høgmo.

Det er forøvrig ingen som setter spørsmålstegn ved det du sier om ustabile norske lag, og at lagene svekkes før de får Europacup "belønningen" fra sesongen før. Men som sagt så er ikke det noe norsk fenomen. Det er omtrent bare en måte å unngå det på, og en slik ligaløsning tror jeg ingen ønsker.

Det er ikkje likt i andre ligaer i Europa. Der er kvaliken til Europacup kort tid etter sesongslutt. 

Dette er absolutt relevant for diskusjonen. Dersom me hadde hatt ein sesong som i Danmark, med 3-4 månader vinterpause, men likevel sesongstart i juli og sesongslutt i slutten av mai/starten av juni, så ville truleg laga som hadde delteke i kvalik til europacup vore dei beste laga i Noreg pr. juli/august. No er det i staden dei som var best sesongen før som speler kvalik, og dermed er sannsynet mindre for at norske lag gjer det bra i europacupen.

Ein av grunnane til at me snakkar forbi kvarandre er kanskje fordi du er oppteken av laga, medan eg er oppteken av landa. For Noreg som fotballnasjon er det ein ulempe at mange lag som er kvalifiserte for europacup gjerne er mykje dårlegare når kvaliken tek til. Færre norske spelarar får internasjonal erfaring, færre norske spelarar vert henta til utlandet. Det går også ut over landslaget.

Og eg held fast ved at det er verre for Noreg/Sverige enn dei fleste andre land. Klubbar kan mista spelarar frå sesongslutt til europacupkvalik sjølv om ein speler haust/vår, men sannsynet for det er sjølvsagt langt større når det er 9 månader og fleire overgangsvindauge frå sesongslutt til kvalik, samanlikna med 2-3 månader og kun eitt overgangsvindauge. I tillegg er sannsynet for formsvikt større når det går så lang tid. Lag kan ha mista trenaren og kollapsa fullstendig, sjølv om spelarane er dei same.

Løysinga er å tvinga alle andre land til å innføra eit ligasystem som det me har i Noreg og Sverige  :)

Endret av Knut Lavngard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikkje likt i andre ligaer i Europa. Der er kvaliken til Europacup kort tid etter sesongslutt. 

Joda, men det er fortsatt sesongen etter. Det er poenget her. Grunnen til at lag presterer dårligere sesongen etter en god sesong er jo fordi de mister de beste spillerne. Det endrer seg ikke om man starter sesongen i mars eller juli.

Dette er absolutt relevant for diskusjonen. Dersom me hadde hatt ein sesong som i Danmark, med 3-4 månader vinterpause, men likevel sesongstart i juli og sesongslutt i slutten av mai/starten av juni, så ville truleg laga som hadde delteke i kvalik til europacup vore dei beste laga i Noreg pr. juli/august. No er det i staden dei som var best sesongen før som speler kvalik, og dermed er sannsynet mindre for at norske lag gjer det bra i europacupen.

Hvorfor mener du det egentlig? Midtjylland vant ligaen forrige sesong og ligger per dags dato hele 10 poeng bak København. Det både Midtjylland og Molde har vist derimot, er at ligaspill og Europacup er to vidt forskjellige ting. Selvfølgelig er det en fordel å være i kampform når kvaliken og videre spill starter, men bortsett fra det tror jeg sesongopplegget spiller liten rolle.

Ein av grunnane til at me snakkar forbi kvarandre er kanskje fordi du er oppteken av laga, medan eg er oppteken av landa. For Noreg som fotballnasjon er det ein ulempe at mange lag som er kvalifiserte for europacup gjerne er mykje dårlegare når kvaliken tek til. Færre norske spelarar får internasjonal erfaring, færre norske spelarar vert henta til utlandet. Det går også ut over landslaget.

Altså, lagene utgjør jo en fotballnasjon. Og det er ikke pga ligaoppsettet at norske lag er dårligere når kvaliken til CL/EL starter. Det er pga to ting. Det ene er det jeg var inne på tidligere, at suksess i mindre ligaer betyr at man mister de beste spillerne. Dette gjelder også i endel store ligaer. Det andre er at det er vanskelig å gjenta suksess. Dette er også en kjent psykologisk greie. Det er rett og slett vanskelig å gjenta suksess, og danskenes opplegg endrer ikke på dette.

Og eg held fast ved at det er verre for Noreg/Sverige enn dei fleste andre land. Klubbar kan mista spelarar frå sesongslutt til europacupkvalik sjølv om ein speler haust/vår, men sannsynet for det er sjølvsagt langt større når det er 9 månader og fleire overgangsvindauge frå sesongslutt til kvalik, samanlikna med 2-3 månader og kun eitt overgangsvindauge. I tillegg er sannsynet for formsvikt større når det går så lang tid. Lag kan ha mista trenaren og kollapsa fullstendig, sjølv om spelarane er dei same.

Her får jeg inntrykket av at du følger kun norsk fotball. Er det liksom større sjanse for at norske klubber mister sine beste spillere før kvaliken enn at feks engelske klubber gjør det samme i pausen mellom sesonger? Og da snakker jeg om de to beste spillerne, feks en toppscorer og en assistkonge. Det er jo ikke det. Og det er derfor jeg sier at tiden spiller liten rolle. Ja, lag kan kollapse, selv når de beholder de beste spillerne. Men igjen, det er ikke et norsk fenomen. Det skjer overalt. Og det skjer ikke fordi kvaliken er så og så lenge etter sesongslutt. Det skjer pga pausen mellom sesonger. Det er derfor "neste sesong" er en greie. Sjansen for å holde ting gående er langt større i løpet av en sesong enn mellom sesonger. Det er pausen som er utfordringen her.

Og når de som snakker om å endre ligasystemet i Norge nevner Danmark så undrer jeg fortsatt på hvorfor. Kanskje du kan forklare det for meg? De har jo akkurat de samme problemene som oss. Midtjylland starter sesongen i juli som regjerende mester, men har ikke klart å følge opp fjorårssesongen. De er forsåvidt sikkert i brukbar form når kvalikene starter, men det er også norske lag. Og når da utslagsrunden starter etter gruppespillet så har danskene det samme problemet som oss. Lagene deres er ikke i kampform fordi de har vinterpause. Greit nok, pausen har vært kortere enn for lagene i TL, men vi snakker fortsatt om flere månederes pause. Hva er egentlig forskjellen? Fra TL slutter til neste sesong starter er det ett overgangsvindu, og så er det enda et overgangsvindu midt i sesongen. For dansk fotball og alle andre ligaer i Europa så er det også et overgangsvindu mellom sesong og midt i sesong, så igjen, hva er egentlig forskjellen? For meg virker det som samme gamle leksa. Det jobbes for dårlig i norsk fotball og endel tror at det å legge om alt liksom skal være en magisk løsning. Det vil ikke endre på noe. Når norsk fotball var på sitt verste ifølge såkalte eksperter, så kommer altså både Rosenborg og Molde seg til gruppespillet i EL. Molde vinner sin gruppe, noe som latterlig sterkt. En prestasjon som vi ikke har sett maken til siden Rosenborg herjet. Snakket om antall lag og den "fantastiske" danske modellen er ikke annet enn tullprat spør du meg.

PS. Beklager for et latterlig langt innlegg. Regner med flertallet ikke kom seg gjennom hele :p

Lenke til kommentar

Kampen mellom Tromsø og Start i dag var et eneste KJEMPESTORT gjesp!

De 3-4 beste norske klubbene burde gå sammen med andre land om en felles nordeuropeisk eliteliga. Få opp nivået og gjøre det mer interessant for publikum, samt øke snittnivået på spillet litt.

Kanskje Polen, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Baltikum, Island, Færøyene sammen.  Noen av nasjonene 3-4 lag hver, de minste nasjonene ett hver. 

Lenke til kommentar

Ja, det er heilt idiotisk. Eg var i bilen frå 18-20 og lytta til radio, altfor stusselig med kun fire kampar på det tidspunktet. Då eg var (litt) yngre var det tolv lag på øvste nivå, og fleire kampar enn i dag søndag kl. 18. Alt var betre før i tida :)

Det var vel kun tre kamper som startet kl. 18. Selv ser jeg uansett ikke det store problemet med oppsettet i år:

- 7 av 8 kamper går i helgen.

- Alle TV-kamper (bortsett fra de aller siste) er satt opp på forhånd, så det blir minimalt med flytting av kamper.

- At en del kamper går på forskjellige tidspunktet i helgen gjør at folk kan få med seg nesten så mye man vil.

Første runde og det er plassert over fire dager. Få det til helvete bort.

Ja det er virkelig noe tøv. 

Lenke til kommentar

Under gårsdagens uttak av landslagstroppen, ble det diskusjon om seriesesongen for tippeligaen. Høgmo mener det bør

endres fra "vår/høst" til "Høst/vår" for at spillerne og laga skal være i form på viktige tidspunkt, sånn at Norsk fotball kan

konkurrere bedre med andre.

Han dro fram kampene Molde - Sevilla som eksempel, samt avgjørende kamper for landslag i november og mars.

Høgmo mener vi er en "enorm fotballnasjon". og mener det er dette som skal til for å vis at vi er en av de "beste fotballnasjonene i europa" (..!)

Motargumenter gikk på dårlige baner og lite innbydene forhold for tilskuere vinterstid, fordi "ting som å kunne gå på kamp i shorts hadde noe å si...".

Høgmo henviste bl a til PL, og mente vi måtte få en kulturendring på det feltet. Hvis "å gå i shorts" skulle være kulturen, kommer vi ikke

videre sa Høgmo.

Kan det være noe i dette, bør vi endre til "høst/vår"?  :hmm:   

Hadde kun fungert med kjempestore storhaller (stadioner med kunstgress og tak). Kan være det blir å finne sted. 

Et problem blir at da konkurrerer TL om det norske publikummet med andre ligaer på høyere nivå .... PL, Bundesliga, La Liga går seinsommer til vår/forsommer. 

Betyr i praksis tapte publikumstall enda mer, da alt er relativt... 

Tvert om burde man ha mest mulig av sesongen utenfor når de store ligaene spilles. Så får man heller kjøre treningskamper og turneringer før internasjonale kamper av viktighet. 

Kom dog ikke å fortell meg at Molde burde slått Sevilla uansett..

Endret av 8endeEtasje
Lenke til kommentar

Ja det også( med publikum og andre ligaer ja). Og nei, jeg har ikke sagt at Molde ville vunnet over Sevilla. De skal være et nummer for store.
Men de kunne jo vært heldigere med trekningen.

Nei. Kanksje N A Eggen er inne på noe, med å drøye høstsesongen til ut november. Og så starte igjen påsketider?
Som han sa da ville det ikke blitt så lang pause at de trenger bli  særlig rustne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...