Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Ja, det er heilt idiotisk. Eg var i bilen frå 18-20 og lytta til radio, altfor stusselig med kun fire kampar på det tidspunktet. Då eg var (litt) yngre var det tolv lag på øvste nivå, og fleire kampar enn i dag søndag kl. 18. Alt var betre før i tida :)

 

 

Det var vel kun tre kamper som startet kl. 18. Selv ser jeg uansett ikke det store problemet med oppsettet i år:

 

- 7 av 8 kamper går i helgen.

- Alle TV-kamper (bortsett fra de aller siste) er satt opp på forhånd, så det blir minimalt med flytting av kamper.

- At en del kamper går på forskjellige tidspunktet i helgen gjør at folk kan få med seg nesten så mye man vil.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, det er heilt idiotisk. Eg var i bilen frå 18-20 og lytta til radio, altfor stusselig med kun fire kampar på det tidspunktet. Då eg var (litt) yngre var det tolv lag på øvste nivå, og fleire kampar enn i dag søndag kl. 18. Alt var betre før i tida :)

 

 

Det var vel kun tre kamper som startet kl. 18. Selv ser jeg uansett ikke det store problemet med oppsettet i år:

 

- 7 av 8 kamper går i helgen.

- Alle TV-kamper (bortsett fra de aller siste) er satt opp på forhånd, så det blir minimalt med flytting av kamper.

- At en del kamper går på forskjellige tidspunktet i helgen gjør at folk kan få med seg nesten så mye man vil.

 

 

Første runde og det er plassert over fire dager. Få det til helvete bort.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, det er heilt idiotisk. Eg var i bilen frå 18-20 og lytta til radio, altfor stusselig med kun fire kampar på det tidspunktet. Då eg var (litt) yngre var det tolv lag på øvste nivå, og fleire kampar enn i dag søndag kl. 18. Alt var betre før i tida :)

 

Det var vel kun tre kamper som startet kl. 18. Selv ser jeg uansett ikke det store problemet med oppsettet i år:

 

- 7 av 8 kamper går i helgen.

- Alle TV-kamper (bortsett fra de aller siste) er satt opp på forhånd, så det blir minimalt med flytting av kamper.

- At en del kamper går på forskjellige tidspunktet i helgen gjør at folk kan få med seg nesten så mye man vil.

Kun tre, ja. Eg var litt usikker, men gadd ikkje gjera research.

 

Mi meining: i fyrste serierunde bør ein gjera som i siste serierunde, altså la alle kampane bli spelt samstundes. Deretter bør seks kampar gå søndag kl. 18. Ein kamp kl. 20, og den siste kampen kan gå måndag, ev. lørdag. Kamp både fredag, lørdag og måndag i tillegg til søndag er ikkje vegen å gå.

 

Tok no ein titt på oppsettet framover. Kamp fredag, og to kampar lørdag, samt kamp 15.30 søndag og kun tre kampar søndag kl. 18, samt kamp kl. 20 søndag. Altså kun tre kampar som går samstundes.

 

Kva for vås er dette?

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

(...)

 

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet. Alle spiller samtidig i de to siste serierundene fordi enkelte lag ellers ville fått en stor fordel av å spille på andre kampers resultat. Hvorfor burde alle spille samtidig i første serierunde? Jeg skjønner heller ikke problemet med at så mange kamper spilles på forskjellig tidspunkt gjennom sesongen så lenge de aller fleste kampene spilles i helgen og har forutsigbare datoer og tidspunkt. Dagens opplegg burde være mye enklere å forholde seg til for supportere som reiser på bortekamper enn det har vært tidligere.

Lenke til kommentar

 

(...)

 

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet. Alle spiller samtidig i de to siste serierundene fordi enkelte lag ellers ville fått en stor fordel av å spille på andre kampers resultat. Hvorfor burde alle spille samtidig i første serierunde? Jeg skjønner heller ikke problemet med at så mange kamper spilles på forskjellig tidspunkt gjennom sesongen så lenge de aller fleste kampene spilles i helgen og har forutsigbare datoer og tidspunkt. Dagens opplegg burde være mye enklere å forholde seg til for supportere som reiser på bortekamper enn det har vært tidligere.

 

 

Eg veit godt kvifor dei siste to serierundane vert spela samstundes.

 

Fyrste serierunde bør starta med eit BRAK, og av den grunn er det idiotisk med så spredte kampar som det var denne "serieopninga". For dei som liker å fylgja med på norsk fotball generelt er det ein uting med så spredte kampar. Om ein kun er interesserte i kva eitt lag gjer og drit i alt anna, så speler det neppe så stor rolle.

Lenke til kommentar

Vi har ikke tradisjon for å starte alle kampene likt i serieåpningen i Norge. Sesongen kan likevel starte med et brak, som for eksempel i 2011. Det er ikke sikkert den folkefesten med stappfullt Brann Stadion og seier over RBK hadde blitt like spektakulær om den måtte kjempe om oppmerksomheten med 7 andre kamper på en søndag kl. 18.

Lenke til kommentar

Hvorfor ville den ikke blitt like spektakulær? Det er vel ingen Brann supportere som hadde blitt hjemme for å følge en eller flere andre kamper? Eneste grunnen til at man har forskjellige tidspunkt er pga tv, så det er vel det man liker selv som avgjør om det er bra eller dårlig med spredte tidspunkt. Har man sesongkort og drar på bortekamper så er det en fordel med en fast dag og et fast tidspunkt, men de som liker å se alt av norsk fotball på tv vil vel kanskje ha det så spredt som mulig.

 

Etter min mening så er supporterne som drar på kamp de viktigste, og opplegget bør legges til rette etter hva de ønsker, ikke hva tv tittere ønsker. Ikke at supportere på kamp noen gang kommer til å bli hørt på, men etter min mening burde det vært slik.

Lenke til kommentar

Selvsagt er supporterne som drar på kamp viktigst. Jeg var selv på Marienlyst på søndag (bor i Bærum) og hadde foretrukket at kampen gikk på lørdag, men det viktigste for de fleste av oss som går på kamper, litt avhengig av om man er blant de som drar på lange borteturer hver uke, er uansett at kampene går i helgen. De neste fire rundene går ALLE kampene i helgen, og det er en stor forbedring fra tidligere år. Jeg har klaget mye på kamptidspunkt tidligere, men jeg skjønner ærlig talt ikke helt at det skal være så mye å klage for lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Under gårsdagens uttak av landslagstroppen, ble det diskusjon om seriesesongen for tippeligaen. Høgmo mener det bør

endres fra "vår/høst" til "Høst/vår" for at spillerne og laga skal være i form på viktige tidspunkt, sånn at Norsk fotball kan

konkurrere bedre med andre.

Han dro fram kampene Molde - Sevilla som eksempel, samt avgjørende kamper for landslag i november og mars.

Høgmo mener vi er en "enorm fotballnasjon". og mener det er dette som skal til for å vis at vi er en av de "beste fotballnasjonene i europa" (..!)

Motargumenter gikk på dårlige baner og lite innbydene forhold for tilskuere vinterstid, fordi "ting som å kunne gå på kamp i shorts hadde noe å si...".

Høgmo henviste bl a til PL, og mente vi måtte få en kulturendring på det feltet. Hvis "å gå i shorts" skulle være kulturen, kommer vi ikke

videre sa Høgmo.

Kan det være noe i dette, bør vi endre til "høst/vår"?  :hmm:   

Lenke til kommentar

Ideelt sett, ja. Høgmo er en klovn til vanlig, men her har han helt rett. Sesongen bør være høst/vår. Begynn i august, vinterpause i desember/januar, kjør andre halvdel fra februar til mai. Det er eneste måten å gjøre det på om man ønsker å konkurrere i Europa og om landslaget skal ha suksess.

 

"Dårlige baner" er en dårlig unnskyldning. Over halvparten av lagene benytter seg av kunstgress, det er ikke noe som heter "dårlige baner" når man har kunstgress. Lerkendal er vel den nordligste banen med naturgress. I sør-Norge er det i tillegg knapt noe som kan kalles vinter lenger. Temperaturene øker og det er mindre snø, slik kommer det til å fortsette.

 

Med vinterpause på ca. 6-8 uker så slipper man unna de verste ukene i året. Slik det er nå så spiller man jo til november uansett og er på gang igjen tidlig i mars. Det skal altså ikke de store endringene til.

 

Norske lag har en gedigen ulempe i CL/EL-kvaliker. Andre nasjoner har akkurat avsluttet sesongen, har stort sett de samme spillerne og kan bygge videre på det i kvaliken. Våre lag avsluttet sesongen 8-9 måneder før, hatt en lang pause, mistet viktige spillere og halvveis i en ny sesong før kvaliken begynner. På lang sikt blir resultatet veldig få norske lag i Europa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ideelt sett, ja. Høgmo er en klovn til vanlig, men her har han helt rett. Sesongen bør være høst/vår. Begynn i august, vinterpause i desember/januar, kjør andre halvdel fra februar til mai. Det er eneste måten å gjøre det på om man ønsker å konkurrere i Europa og om landslaget skal ha suksess.

 

"Dårlige baner" er en dårlig unnskyldning. Over halvparten av lagene benytter seg av kunstgress, det er ikke noe som heter "dårlige baner" når man har kunstgress. Lerkendal er vel den nordligste banen med naturgress. I sør-Norge er det i tillegg knapt noe som kan kalles vinter lenger. Temperaturene øker og det er mindre snø, slik kommer det til å fortsette.

 

Med vinterpause på ca. 6-8 uker så slipper man unna de verste ukene i året. Slik det er nå så spiller man jo til november uansett og er på gang igjen tidlig i mars. Det skal altså ikke de store endringene til.

 

Norske lag har en gedigen ulempe i CL/EL-kvaliker. Andre nasjoner har akkurat avsluttet sesongen, har stort sett de samme spillerne og kan bygge videre på det i kvaliken. Våre lag avsluttet sesongen 8-9 måneder før, hatt en lang pause, mistet viktige spillere og halvveis i en ny sesong før kvaliken begynner. På lang sikt blir resultatet veldig få norske lag i Europa.

Er pausen mellom sesonger i TL lengre enn i PL?
Lenke til kommentar

Nei pausen i TL er ikke noe særlig lengre nå enn den er i PL. Problemet er når vi har pause, så jeg støtter forslaget. Molde spilte seg altså videre fra gruppespillet i EL og sto allerede foran en gigantisk oppgave mot Sevilla, ett av de vanskeligste lagene man kan møte i EL. De har alle fordeler bortsett fra at de kanskje undervurderer motstanderen, og så skal de altså i tillegg ha fordelen ved at Molde ikke bare er utenfor sesong, men langt utenfor sesong. Molde tapte 3-1 sammenlagt. Tenk om man kunne møtt Sevilla mens man fortsatt var i kampform.

 

Men så kommer spørsmålet. Vi vet allerede at vær og vind avgjør hvor mange som drar på kamp, og her i Molde så var det mer eller mindre storm i hver eneste hjemmekamp i EL gruppespillet som gikk på høsten. Skal man ofre enda flere tilskuere for å være mer konkurransedyktige? Og vil det egentlig utgjøre noen stor forskjell når man likevel snakker om pause i desember/januar? Molde spilte sine kamper mot Sevilla i februar, og ville uansett vært smårusten.

 

Det er uansett en god diskusjon, men jeg blir litt provosert når Høgmo lanserer dette forslaget som en måte å redde sitt eget skinn på. Det var takket være hans udugelig at Norge hadde et dårlig utgangspunkt i bortekampen mot Ungarn. NFF var såpass udugelige at de fredet Høgmo umiddelbart etter kampen, til tross for at det krystallklare målet ikke var nådd. Og nå mener altså Høgmo at det er hvordan sesongen er lagt opp i Norge som hindrer suksess? Det gir bare ikke mening siden kvalikkampene gikk i november, kort tid etter sesongslutt i TL, og når 2/3 av troppen besto av spillere som ikke spilte i TL på det tidspunktet. Nåværende tropp har enda færre TL spillere. For en feig fyr du er Høgmo, og for noen dårlige unnskyldninger du kommer med.

Lenke til kommentar

Norske lag har en gedigen ulempe i CL/EL-kvaliker. Andre nasjoner har akkurat avsluttet sesongen, har stort sett de samme spillerne og kan bygge videre på det i kvaliken. Våre lag avsluttet sesongen 8-9 måneder før, hatt en lang pause, mistet viktige spillere og halvveis i en ny sesong før kvaliken begynner. På lang sikt blir resultatet veldig få norske lag i Europa.

 

Dette er absurd. Det er en stor fordel for norske lag å være midt i sesong når europacupkvalikken starter. Da er man mye bedre trent og i bedre kampform enn de europeiske lagene som er i oppkjøringen av en sesong.

 

Uansett hadde det vært nitrist å spille fotball mellom November og Mars i Norge. Iskaldt, elendige forhold og tomt på tribunene. Både seriestart og serieavslutning er allerede helt på grensen til å være for nær vinteren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Norske lag har en gedigen ulempe i CL/EL-kvaliker. Andre nasjoner har akkurat avsluttet sesongen, har stort sett de samme spillerne og kan bygge videre på det i kvaliken. Våre lag avsluttet sesongen 8-9 måneder før, hatt en lang pause, mistet viktige spillere og halvveis i en ny sesong før kvaliken begynner. På lang sikt blir resultatet veldig få norske lag i Europa.

Dette er absurd. Det er en stor fordel for norske lag å være midt i sesong når europacupkvalikken starter. Da er man mye bedre trent og i bedre kampform enn de europeiske lagene som er i oppkjøringen av en sesong.

 

Uansett hadde det vært nitrist å spille fotball mellom November og Mars i Norge. Iskaldt, elendige forhold og tomt på tribunene. Både seriestart og serieavslutning er allerede helt på grensen til å være for nær vinteren.

Eg er sjølvsagt uenig i Peg-Mathias sitt synspunkt. Ein slags unnskuldning for Ungarn-fadesen, sjølv om det ikkje akkurat var flust av Tippeliga-spelarar frå start i dei to kampane.

 

Men du går glipp av eit viktig poeng. Det positive med europacupkvalik midt i sesongen er at spelarane er - ja, nettopp - er midt i sesongen. Men det negative, til dømes med meisterliga-kvalik, er at det slett ikkje er sikkert at det som var Noregs beste lag i t.d. kalenderåret 2015, også er Noregs beste lag i august 2016. Rosenborg har solgt eit par nøkkelspelarar, og er ikkje til å kjenna att foreløpig. Det har i mange år vore eit problem at det laget som speler meisterligakvalik ikkje er det beste norske laget på det tidspunktet kvaliken er. Dermed vert sannsynet mindre for at Noreg får ein deltaker i meisterligaen. Men vanskeleg å endra på det, utan å ha dansk sesongopplegg, noko eg ikkje støttar.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Men du går glipp av eit viktig poeng. Det positive med europacupkvalik midt i sesongen er at spelarane er - ja, nettopp - er midt i sesongen. Men det negative, til dømes med meisterliga-kvalik, er at det slett ikkje er sikkert at det som var Noregs beste lag i t.d. kalenderåret 2015, også er Noregs beste lag i august 2016. Rosenborg har solgt eit par nøkkelspelarar, og er ikkje til å kjenna att foreløpig. Det har i mange år vore eit problem at det laget som speler meisterligakvalik ikkje er det beste norske laget på det tidspunktet kvaliken er. Dermed vert sannsynet mindre for at Noreg får ein deltaker i meisterligaen. Men vanskeleg å endra på det, utan å ha dansk sesongopplegg, noko eg ikkje støttar.

 

 

Det er jo likt for omtrent alle da, og slik fotballen er i dag så er det kun de absolutt største klubbene som klarer å holde på de beste spillerne. Ett eksempel er Liverpool. Hadde en fantastisk spiller i Suarez og kom seg endelig til CL igjen, men når turneringen starter så er laget klart svekket. Som du sier selv, sånn er det bare. De beste norske klubbene skal være et springbrett videre ut i Europa for ambisiøse spillere.

 

Men jo mer jeg tenker på dette jo mer tåpelig blir forslaget. Vi får det uansett ikke i pose og sekk, så spørsmålet er hva som er best. Å være i form når kvalikene starter eller å være i form når runden etter gruppespillet starter. For norske lag er det vel ingen tvil om at det er førstnevnte som er det beste. Å legge om sesongen for å være bedre rustet til en runde av europacupen som omtrent ingen norske lag kommer seg til, det er ikke annet enn tåpelig. Hvor mange ganger har norske lag kommet seg videre fra et gruppespill i CL eller EL de siste 20 årene? Er det bare 2 ganger eller husker jeg dårlig? De norske lagene er nå i bra form når gruppespillet avgjøres, og som vi har sett i sesong etter sesong så er det å komme seg til et gruppespill utfordring stor nok.

Lenke til kommentar

 

. Hvor mange ganger har norske lag kommet seg videre fra et gruppespill i CL eller EL de siste 20 årene? Er det bare 2 ganger eller husker jeg dårlig?

 

RBK har kommet seg til CL-sluttspillet én gang. Molde og Brann har kommet seg til sluttspillet i EL en gang hver. RBK har i tillegg kvalifisert seg til sluttspillet i EL gjennom tredjeplass i CL-gruppa minst én gang. Jeg er for øvrig helt enig med innlegget ditt. Det ville være fullstendig idiotisk å spille sesongen på vinteren her i landet. Ikke bare vil det føre til at pausen mellom sesongene vil være den perioden det er soleklart best forhold for å spille fotball i Norge, vi ville også gitt fra oss den fordelen vi har med å være i kampform i kvalifiseringen til Europacupene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...