Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og man har fortsatt mulighet til gruppespill i EL. Mager trøst.

Hva må skje da? Trodde de måtte vinne denne for å komme dit :hmm:

Nå kommer de inn i playoffen. Hadde de vunnet denne hadde de kommet inn i gruppespille om de tapte CL-playoff.

Lenke til kommentar

Mon tro om norsk fotball noen gang kommer i nærheten av det den var på slutten 90-tallet - starten av årtusenet.

Syns det ser bedre ut nå enn noengang før. Nå spiller jo flere norske lag jevnt med sterke europeiske nasjoner.

Den gang var det egentlig bare rosenborg som hevdet seg.

Molde kan tross alt være stolte(ikke forren) over gårsdagens kamp. Syns det absolutt viser at norske lag er i framgang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det ser bedre ut nå enn noengang før. Nå spiller jo flere norske lag jevnt med sterke europeiske nasjoner.

Den gang var det egentlig bare rosenborg som hevdet seg.

Molde kan tross alt være stolte(ikke forren) over gårsdagens kamp. Syns det absolutt viser at norske lag er i framgang.

Ja, vi ligger ann til å potensielt ha 4 lag med i playoff neste runde, aner ikke når det sist var. Selv med bare 2-3 lag i playoff er det langt bedre enn på lenge.

Molde kan være både stolte og samtidig utrolig flaue og skuffet over gårsdagens kamp. Hadde det ikke vært for massive hjerneblødninger så burde de vært i CL-playoff og sikret EL-gruppespill.

Lenke til kommentar

Comebacket (nesten comeback i hvert fall) var en uhyre sterk prestasjon, ikke bare med tanke på motstand men også slaget man fikk i trynet i 1. omgang. 2 brente straffer og 3 veldig kjipe baklengs i løpet av 10 minutter. Men jeg synes vi så norsk fotball på sitt beste og verste i går kveld, og også det norsk fotball sliter med. Ferdighetene er ok, men det mentale er tidvis patetisk. Molde-spillerne taklet ikke presset, og kampen måtte omtrent være tapt før de roet seg såpass at de klarte å spille fotball. Og nok en gang ender man opp med et hederlig resultat, og kommentarer som at det kunne vært verre osv. Og slikt kommer man seg ikke til CL med, eller til sluttspill med landslaget feks.

Er enig i at det ser ganske lyst ut. Men nå skal vi jo ikke mange årene tilbake for å finne en ganske lik situasjon. Molde røk mot Basel runden før CL-playoff, selvfølgelig pga et brent straffespark på tampen, men imponerte i EL-playoff med 4-1 sammenlagt mot Herenveen. Rosenborg imponerte også med seier mot Legia Warszawa, og Tromsø røk ut i playoff med minst mulig margin mot Partizan. Rosenborg og Molde gjorde det også brukbart i gruppespillet.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at mange lag (og ikke bare i Norge) har mye å lære av Hammarby!
Lurer på om vi kan få det sånn i Norge på sikt også, slik som de har det i Sverige med fullsatte arenaer og over 30k på Stockholmsderbyene!

Folk mener iherdig at alternative supportere "skremmer" folk vekk fra kampene, mens vi ser jo det motsatte i Sverige.

Jeg vil gjerne ha svenske tilstander på tribunen jeg. Men vi kan klare oss uten det de har i gatene før og etter matcher.

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er vel at vi er for få. Det er dobbelt så mange mennesker i sverige.

Ja, det er jo helt sant.

Men det er høyere prosentandel som går på kamp enn i Norge.

Bare tenk på Stockholmsderbyene. Det er jo ca mellom 30-40.000 på disse tre(seks) oppgjørene.

I Oslo klarer vi så vidt å trekke halvparten en gang i året. :(

Lenke til kommentar

Oslo har dessverre ikke et lag hele byen slutter opp om, slik som rosenborg i tronheim, brann i bergen spesielt.
De stedene får man jo lett oppi 20 ooo når det går bra og toppoppgjør og sånt.

Der har Oslo noe å jobbe med. Kanskje man skulle sett på det med fusion, slik de gjorde i haugesund? 

Lenke til kommentar

Der har Oslo noe å jobbe med. Kanskje man skulle sett på det med fusion, slik de gjorde i haugesund? 

En fusjon vil ikke fungere tror jeg. Det var jo det som var drømmen til Atle Brynestad da han "kjøpte" Lyn og endret navnet til FC Lyn Oslo, med en visjon om at dette skulle bli FC Oslo etter modell fra København.

Jeg tror heller at det vil være positivt om Lyn kom seg opp igjen.

De derbymatchene trakk jo mye flere folk enn vi klarer mot LSK.

En annen ting som er verdt å nevne er jo Engelsk Fotball. Jeg tror nok at det skader Tippeligaen/Norsk fotball noe veldig.

I Norge er det jo flere folk som reiser til England på kamper enn som ser TL kamper!

Denne anglofiseringen er det ikke i Sverige. Det har nok mye pga "Tippekampen" før var jo Engelsk fotball i Norge, mens i Sverige har man vist mer lokal fotball.

Leser jo heletiden kommentarer som "Hvorfor gidder folk å se på ræva fotball i Norge når vi har PL på Sumo"...

Endret av PatSharpX
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt enig ndg Engelsk fotball. Har aldri skjønt den forgudelsen av Engelsk fotball som er i Norge, syns ikke Engelsk fotball

har vært særlig god. Untatt de senere år, da utlendinger har tatt over mye er topplaga blitt bedre. Men ellers syns jeg det

har vært mest gampafotball med dårlig kvalitet det vi har sett fra Engeland.
Tippekampene i sin tid var oftest gørr kjedelige.

Så jeg syns også folk skulle støttet mer opp om Norsk fotball enne Engelsk. Norge er jo som regel minst like bra eller bedre 

enn england i landskamper også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En fusjon vil ikke fungere tror jeg. Det var jo det som var drømmen til Atle Brynestad da han "kjøpte" Lyn og endret navnet til FC Lyn Oslo, med en visjon om at dette skulle bli FC Oslo etter modell fra København.

Jeg tror heller at det vil være positivt om Lyn kom seg opp igjen.

De derbymatchene trakk jo mye flere folk enn vi klarer mot LSK.

En annen ting som er verdt å nevne er jo Engelsk Fotball. Jeg tror nok at det skader Tippeligaen/Norsk fotball noe veldig.

I Norge er det jo flere folk som reiser til England på kamper enn som ser TL kamper!

Denne anglofiseringen er det ikke i Sverige. Det har nok mye pga "Tippekampen" før var jo Engelsk fotball i Norge, mens i Sverige har man vist mer lokal fotball.

Leser jo heletiden kommentarer som "Hvorfor gidder folk å se på ræva fotball i Norge når vi har PL på Sumo"...

Den siste kommentaren der leser jeg hele tiden selv. Er til og med folk rundt meg som ytrer det støtt og stadig. Og, om de hadde hatt belegg for det de sier, så får de mene det. Det skal jeg ikke si noe på. Men poenget er at de ikke har det. Er alt fra de som ser på PL en gang i året til hver eneste helg. Dumt blir det uansett. Er det et lavere nivå i TL enn i PL? Selvfølgelig, noe annet ville vært rart. Samtidig så kommer man ikke unna at TL har sin helt egen sjarm, og det er gjerne et par severdige kamper som spilles i løpet av en runde, og noen lag (få, men noen), står for en god og morsom fotball.

Helt enig, med andre ord.

Samtidig tror jeg at det er lettere å bare "slenge seg på" et engelsk lag, enn et norsk ett, og at veien fra å se på kamper på TV til å skaffe seg et sesongkort på en TL-stadion er ganske lang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det med engelsk fotball tror jeg ikke går så mye utover norsk fotball. Som dere sier, endel som heller følger engelsk fotball enn norsk begrunner det med at norsk fotball er for dårlig. Ergo ville de ikke gått på kamp uansett. Resten av oss som følger engelsk fotball holder det lokale favorittlaget alltid først og går på kamp her hjemme. Jeg tror det er endel av oss som tilhører kategori nr. 2.

Og angående tilskuersnitt så virker det å være kraftig overdrevet og basert på syting fra norsk side. Nå vet jeg ikke om tilskuersnittet i Sverige har eksplodert de siste to årene, men i 2013 hadde de altså et snitt på 7000. I Norge i 2013 var det et snitt på 6500, og jeg tror faktisk det var 7000 fjor. I 2014 var Hammarby i nest øverste divisjon, og de hadde det høyeste snittet i ligaen som var på litt over 17 000. Kun ett annet lag lå over 15 000 i snitt, og dette er altså i Sverige hvor det bor dobbelt så mange som i Norge. Det er en litt merkelig diskusjon hvor forklaringen er åpenbar etter min mening. Det er litt som når noen klager over tilskuersnittet til feks Molde, og glemmer hvor liten byen faktisk er.

Det er vel heller sånn at norsk fotball har vært merkelig populær med et høyt snitt i forhold til folketall i mange år. Nå når det har sunket så er det liksom så vanvittig dårlig. Det må forøvrig nevnes at norske klubber vel opererer med solgte billetter når de oppgir tilskuertall, og ikke hvor mange som faktisk sitter på tribunen. Vet ikke om de gjør det samme i Sverige?

Lenke til kommentar

Skullerud og Wiggen er løst fra kontraktene sine i Molde. Skullerud var jo ferdig etter sesongen uansett og med tanke på at Molde kun har vunnet 1 av de siste 6 kampene (TL og CL kvalik) så er det vel greit nok. Ikke noe sjokk altså, men må si jeg liker ikke midlertidige løsninger. Vil tippe Erling Moe leder laget i tiden fremover til en erstatter er klar, forhåpentligvis før sesongen er over. Skullerud har nok snart jobb igjen, men hva med Wiggen? Han kan ikke ha noe spesielt godt rykte for tiden.

TV2 melder forøvrig også at Bakenga fortsetter i Molde til ut neste sesong.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...