Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien


Latias

Anbefalte innlegg

Hva er verdien på tomten på Helsfyr da? Da snakker vi jo milliarder ... Er det forskjell på gaver fra private og det offentlige? Vi vet alle at Vif har fått vesentlig mer enn noen skarve millioner fra sine rike onkler.

 

Uansett, du bekrefter på en måte litt det jeg ville frem til, jeg mistenker at det skyldes misunnelse pga suksessen. Du skriver jo selv at det er pga at Molde er i den situasjonen de er i nå at reaksjonene kommer. Jeg klarer egentlig ikke helt å forstå det allikevel, suksessen vår startet med et lag bygd rundt lokale spillere og trenere med lang historie i klubben. Da vi var Nordens andre beste lag på 90-tallet var det også med stort sett lokale spillere.

At fotballen er blitt slik nå at man ikke klarer å beholde de beste spillerne men må selge de og så reinvestere pengene er vel neppe noe Molde kan beskyldes for? Man kan nesten si at det er en større prestasjon å klare å fortsette med samme suksess nå enn hva det var før mtp de enorme utskiftningene klubbene må gå igjennom.

 

Og hva er egentlig galt med å hente inn en erstatter? Nøyaktig hva er det Molde gjør som er så fælt og annerledes sammenlignet med andre TL-klubber?

Endret av Solaar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye betalte dere for Molde Stadion igjen?

 

Anlegget ble gitt som gave til byen av forretningsmennene Kjell Inge Røkke og Bjørn Rune Gjelsten.

.....
Kommunen bidro med 3,5 millioner kroner og tomt.

http://no.wikipedia.org/wiki/Aker_Stadion

 

Håper du er klar over at Vålerenga får disponere tomten gratis mot en hel haug med betingelser.

Blant annet skal klubben bygge skole, barnehage, infrastruktur osv osv.

Om du tror Høyrekommunen Oslo gir noe gratis til Vålerenga må du tro om igjen.

 

Det er da ingen tvil om at Molde er det laget som mottar mest økonomisk støtte fra private i landet.

 

Jeg er jo misunnelig på sportslig suksess, men om det da går fra å være bygd opp av lokale spillere som da blir presset ut til fordel for dyre importspillere så må man kanskje revurdere situasjonen.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Jeps, er nok bedre informert enn de fleste på det området da jeg i lang tid har bodd et steinkast unna treningsanlegget på Valle. Det skulle bare mangle at det ble stilt betingelser mtp verdien på tomten, det er jo egentlig ganske spesielt at Vif har fått den fordelen sammenlignet med andre organisasjoner i Oslo. Men, dette er en helt annen diskusjon. Poenget mitt er at man kan trekke frem slikt om de fleste storklubber. Det har nå en gang blitt slik at skal man bygge en storklubb så må det midler til, uansett om man liker det eller ikke.

 

Jeg har også kommet meg videre fra tanken om at alt skal bygges på gamle måten, dvs kun penger tjent gjennom egen sportslig suksess får lov å brukes på å gjøre klubben bedre. Jeg er veldig glad for at min klubb er styrt av folk som var mer fremsynte enn meg.

Samtidig er jeg heller ikke så urolig for utviklingen av lokale talenter. Vi i Mfk har alltid vært gode til det og slik det ser ut nå er det også mye lovende som kommer ut av ungdomsrekkene. Jeg tenker at det er helt naturlig med en overgangsperiode mellom den eldre generasjonen og de yngre som kommer opp nå. Jeg er også glad for at man i mellomtiden tar grep og sikrer seg gode førstelagsspillere slik at klubben ikke ligger brakk i generasjonsskiftet.

 

Uansett, mitt poeng er at de som mener Molde er en "kjøpeklubb", at vi ikke ville vært noe sted uten våre rike onkler osv, vel, de mener jeg har en lettvint tilnærming og et ønske om å score noen billige poeng mot Molde. På en måte er det helt greit, jeg forstår at slikt kommer det mer av når klubben har suksess, men samtidig lurer jeg litt på hva som egentlig er "lov og ikke lov" for å være en "ekte" klubb.

 

For meg handler det først og fremst om å støtte min lokale klubb der jeg kommer fra. Jeg synes det er imponerende det man har fått til i lille Molde, også i tiden før Røkke og Gjelsten. Fotballinteressen har alltid vært veldig stor i min hjemby og det har alltid kommet gode spillere fra regionen. Det er synd hvis alt det enorme arbeidet som blir lagt ned av frivilligheten skal avskrives fordi klubben har fått god økonomisk støtte til å ta skrittet videre, opp blant de aller beste.

Lenke til kommentar

Elsker at Molde-fans prøver å forsvare pengebruken med hva RBK gjorde. Get a grip of reality, kis.

 

 

 

Forresten meget spenstig at Viktig som sier nei til 161 med argumentet "publikum først". Det er jo akkurat det som er målet med 161...

Endret av DJ_Dark
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du skjønner at det virker som om dere kjøper for å kjøpe med den stallen dere har?

Molde har 8 angrepsspillere i stallen sin, per nå har Vålerenga 0...

Tja, egentlig ikke. Vi ruster for Europa, da må det være såpass. En annen ting er at vi har vært flinke til å handle før vi selger. Og feilen er vel neppe hos Molde heller, er vel heller VIF som gjør noe rart hvis de har en tropp uten angripere?

 

DJ, helt ærlig skjønner jeg ikke hva du mener med det siste du skrev ... kis ;)

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Ok Patsharp, hvilken av Moldes 8 angrepsspillere prater du om nå? Tror du helt ærlig på det du skrev nå? Eller misforstår jeg? Bare for å oppklare, du mener altså at årsaken til at VIF ikke har angrepsspillere er at de har prøvd å signere alle som finnes i Norge, Skandinavia, nei Verden, og hver eneste gang kommer Molde i forkjøpet og tilbyr en krone mer i lønn?

 

DJ, aner ikke hvorfor jeg spurte deg, burde ha lært meg etter en god stund her på forumet at du ikke hadde en døyt av fornuft å bidra med. Tilbake til "journalistikken" med deg :)

Lenke til kommentar

Ett nylig eksempel er Ola Kamara.
Vålerenga var visstnok i samtale med han, men Molde viftet med 1000lappene, så han endte der oppe.

 

Det morsomme her er jo at hele diskusjonen startet med at jeg sa litt fleipete at Molde kommer jo bare til å vifte med pengene sine å kjøpe seg en ny spiller. Og det reagerte du på, men nå viser det seg jo at jeg mest sannsynlig får rett. Nesten litt ironisk dette.

Endret av PatSharpX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei? Jeg reagerte på dette:

 

Molde er en kjip klubb, misliker pengebruken og denne kjøpe seg inn i medaljekampen logikken som er helt legitim.

Hadde noen av "The usual suspects" skrevet det ville jeg latt det gå, da det er litt sånn typisk tabloid og noe man hiver ut som en lettvint begrunnelse når man egentlig bare er misunnelig på sportslig fremgang.

 

Du bruker som regel å begrunne meningene dine, derfor ble jeg nysgjerrig på hvorfor du nører et sånt hat mot en veldrevet klubb fra en liten by på Vestlandet. Vi er en klubb som er godt forankret i lokalsamfunnet både publikumsmessig og med spillerne vi produserer. Et par år med kjøp av spillere utenfra forandrer ikke på det. Eksempel: i sist kamp ble vi den første norske klubben å starte med to brødrepar, hvor kommer de fra tror du?

 

Dette klinger dårlig når jeg vet du er glad i Roma, en av klubbene i Europa som har vært med og drive frem det du nå sier du hater så mye. Dette er også en klubb som har de bruneste fans og da snakker jeg ikke om hudfarge, men slike ting går ikke innpå deg? Det er en merkelig holdning synes jeg.

 

For øvrig: VIF har et mye større budsjett enn Molde, hvert eneste år, det er helt opp til hver enkelt klubb hvordan de disponerer midlene sine. VIF er ikke akkurat kjent for å være eksperter på dette men jeg er sikker på at de fint hadde klart å strekke seg til det Kamara ønsket dersom de virkelig ville ha ham.

Lenke til kommentar

Hadde noen av "The usual suspects" skrevet det ville jeg latt det gå, da det er litt sånn typisk tabloid og noe man hiver ut som en lettvint begrunnelse når man egentlig bare er misunnelig på sportslig fremgang.

 

Problemet deres er vel at dere tror denne sportslige fremgangen kommer av bra spill og alt det der. Rike onkler er faktisk den eneste grunnen til at dere er i toppen og vant ligaen. Simple as that.

Lenke til kommentar

 

 

Hadde noen av "The usual suspects" skrevet det ville jeg latt det gå, da det er litt sånn typisk tabloid og noe man hiver ut som en lettvint begrunnelse når man egentlig bare er misunnelig på sportslig fremgang.

Problemet deres er vel at dere tror denne sportslige fremgangen kommer av bra spill og alt det der. Rike onkler er faktisk den eneste grunnen til at dere er i toppen og vant ligaen. Simple as that.

Den uttalelsen synes jeg illustrerer veldig godt det jeg skrev. Og det lever jeg godt med at du mener :)

Lenke til kommentar

Nei? Jeg reagerte på dette:

 

Molde er en kjip klubb, misliker pengebruken og denne kjøpe seg inn i medaljekampen logikken som er helt legitim.

Hadde noen av "The usual suspects" skrevet det ville jeg latt det gå, da det er litt sånn typisk tabloid og noe man hiver ut som en lettvint begrunnelse når man egentlig bare er misunnelig på sportslig fremgang.

 

Du bruker som regel å begrunne meningene dine, derfor ble jeg nysgjerrig på hvorfor du nører et sånt hat mot en veldrevet klubb fra en liten by på Vestlandet.

 

Molde er da bare en kjedelig klubb, i en kjedelig by. Intet hat her...

Jeg skjønner at dette er ett veldig sårt punkt, du syns kanskje de er i ferd med å miste noen av kjerneverdiene eller noe sånt siden du reagerer så kraftig på at noen kritiserer all spillerkjøpingen deres.

 

Det er på tide å fjerne skylappene å innse at Molde har mye større økonomiske fordeler enn andre klubber, noe fra sportslig suksess, men også mye fra rike onkler.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

 

 

Nei? Jeg reagerte på dette:

 

Molde er en kjip klubb, misliker pengebruken og denne kjøpe seg inn i medaljekampen logikken som er helt legitim.

Hadde noen av "The usual suspects" skrevet det ville jeg latt det gå, da det er litt sånn typisk tabloid og noe man hiver ut som en lettvint begrunnelse når man egentlig bare er misunnelig på sportslig fremgang.

 

Du bruker som regel å begrunne meningene dine, derfor ble jeg nysgjerrig på hvorfor du nører et sånt hat mot en veldrevet klubb fra en liten by på Vestlandet.

Molde er da bare en kjedelig klubb, i en kjedelig by. Intet hat her...

Jeg skjønner at dette er ett veldig sårt punkt, du syns kanskje de er i ferd med å miste noen av kjerneverdiene eller noe sånt siden du reagerer så kraftig på at noen kritiserer all spillerkjøpingen deres.

 

Det er på tide å fjerne skylappene å innse at Molde har mye større økonomiske fordeler enn andre klubber, noe fra sportslig suksess, men også mye fra rike onkler.

Jeg forklarte hvorfor jeg spurte deg, det hoppet du glatt over og velger i stedet å tillegge meg meninger jeg ikke har. Det er håpløs debatteknikk men veldig effektivt om man bare vil avslutte diskusjonen, noe du åpenbart vil siden du ikke svarer på det jeg skriver lengre.

 

Jeg vet ihvertfall hva jeg ser på som mest underholdende men du får kose deg med de tre tusen andre fra Oslo øst og være glad for det dere har. Jeg har det ihvertfall helt fint med måten Molde drives på. Jo fler som misliker oss jo bedre egentlig, det betyr jo bare at dere er veldig sjalu på det vi har. :)

Lenke til kommentar

Det er irrelevant hvor pengene kommer fra all den tid ligasystemene (les:Europa-cupene) er lagt opp slik at de beste skal forbli de beste. Du hadde ikke et problem med at RBK kjøpte opp spillere fra hele landet for å vedlikeholde laget men sliter med at Molde gjør det samme? Dobbeltmoralismen lenge leve!

 

Fakta er at den moderne fotballen har tvunget frem eksterne investorer for at lag utenfor eliten skal ha en sjanse å konkurrere på like vilkår.

 

Men, det har i grunn ikke så mye med Molde å gjøre, vi har vært det andre beste laget i Norge siden 80-tallet så jeg er bare glad for at vi endelig konkurrerer med relativt likt utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Det er irrelevant hvor pengene kommer fra all den tid ligasystemene (les:Europa-cupene) er lagt opp slik at de beste skal forbli de beste. Du hadde ikke et problem med at RBK kjøpte opp spillere fra hele landet for å vedlikeholde laget men sliter med at Molde gjør det samme? Dobbeltmoralismen lenge leve!

Med penger dere har tjent; Kjør på, kjøp hvem faen dere vil. Men å få hundre millioner i nyttårsgave er ikke det samme som å spille gruppespillskamper i Champions League, år etter år. At dere (les: du) fremdeles ikke skjønner det, er fullstendig beyond me.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

La oss si at jeg hadde vært enig i premisset, det er fortsatt ikke det jeg sier. Jeg sier at millionene de beste lagene får ved å delta i CL er så utrolig urettferdig at den eneste måten å bryte et slikt hegemoni på er å få midler utenfra. Noe annet er en utopi.

 

Det som ER vittig er hvor vanskelig det er for så mange å forstå dette. Bare vent å se, hvis Molde i tillegg til å være sportslig overlegne nå klarer å kvalifisere seg til CL så er toget gått i fem nye år for dere og alle andre. Gjentas bedriften så snakker vi tiår. Med mindre det er en annen klubb som kan få tilført midler utenfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...