Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien

Latias

Anbefalte innlegg

Kommer jo helt ann på hva man mener med best. Om man mener best i forhold til resten av verden så er det soleklart Rosenborg som er best.

Om spørsmålet derimot er "Om Rosenborg 96/97 hadde spilt mot Molde 14, hvem hadde vunnet?", vil jeg si at Molde er bedre.

Nå skal det sies at jeg tror at fotball, som mye annet har utviklet seg veldig. Flere ting som peker mot det, med tanke på at konkurransen om å bli fotballspiller er høyere enn noen gang og at vi vet mye mer om trening og kosthold og hvordan det kan påvirke spillere enn før (Se f.eks Kjartanssons forvandling etter å ha endret seg).

Uansett så er Rosenborgs prestasjon mye mer imponerende. De holdt seg i lang tid på et godt stabilt nivå ute i Europa og gjorde det for det meste med talenter fra nærområdet (før de senere begynte å sveipe talenter fra resten av Norge). For meg er det tidenes største norske idrettsprestasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om spørsmålet derimot er "Om Rosenborg 96/97 hadde spilt mot Molde 14, hvem hadde vunnet?", vil jeg si at Molde er bedre.

Helt enig. Brann kom også til kvartfinalen i Cupvinnercupen i 96/97 etter å ha slått ut et PSV-lag fullt av verdensstjerner. Når jeg i det siste har sett klipp fra den perioden med RBK og Brann ser det likevel utrolig primitivt og Adecco-aktig ut. Fotballen har utviklet seg noe helt enormt, såpass mye at jeg faktisk tror Molde 2014 hadde hevdet seg fint i Europa for femten-tjue år siden. Og i takt med den vanvittige utviklingen har selvsagt nivåforskjellen steget kraftig mellom norske lag og de beste i Europa.

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje han refererte til påstanden om at Molde '14 kunne hevdet seg godt i Europa for 10-15 år siden.

Sukk. RBK og Brann hevdet seg i Europa for 10-15 år siden, med kvartfinaler i henholdsvis mesterligaen og cupvinnercupen. Implikasjonen ved å si at Molde 2014 er bedre enn disse lagene er selvsagt at de også kunne hevdet seg for 10-15 år siden.

Lenke til kommentar

RBK spilte i en tid da fotballen var ganske annerledes enn den er i dag. "Norsk fotball" passet mye bedre sammen med det som var normen på resten av kontinentet. Etter hvert har fotballen blitt langt mer teknisk og hurtigere og norsk fotball har ikke hengt med i svingene.

Molde '14 hadde kanskje ikke slått RBK '96. men RBK '96 hadde ikke kommet til kvarten i CL heller.

For å kunne ta en slik forutsetning må du se på flere faktorer. Hvor mye bedre er fotballen internasjonalt blitt i 14 kontra i 96, i Norge? ikke noe bemerkningsverdig bedre. For oss som husker litt tilbake i tid var det ganske høy kvalitet på Norsk fotball generelt på den tiden, vi kvalifiserte oss til EM og VM i 94 og 98 samt i EM i 2000. Vi gjor oss ikke nødvendigvis bort i resten av kvalifiseringene. Vi hadde spillere som hevdet seg internasjonalt og spilte i noen av verdens beste klubber. Rosenborg var på tross av at Norsk fotball til dels var begynnt å bli attraktiv å hente spillere i fra ett lag som kvalifiserte seg til CL hvert eneste år og hevdet seg og herjet med lag som idag hadde pisset på samtlige lag i Tippeligaen.

Så det var ikke en one time happening at Rosenborg hevdet seg.

Så ser vi idag da, Molde på topp, 1 spiller i premier league og det er nesten 10 år siden det var ett norsk lag i ett gruppespill i Champions League.

Er Molde det Rosenborg var? Ikke i nærheten.

Lenke til kommentar

Alltid morsomt når folk starter innleggene sine med "Tull".

Jeg syns det blir feil å sammenligne seg med lag for så lengesiden, fotballen totalt sett har jo blitt bedre.

Vi for se hvordan det går i CL til neste år da.

Korrekt. Da må man se på bragder utført tidligere. Mange her hevder at fotballen har blitt bedre og det samme gjelder norsk fotball. For at Molde skal kunne kalle seg Norges beste lag gjennom tidene må de også kunne matche den beste bragden utført gjennom tidene. Jeg kan si meg enig i at Molde er tidenes beste norske lag den dagen Molde spiller i kvartfinalen i CL. Pdd. er de ikke gode nok til å være i CL en gang, allikevel klarer dem å komme med uttalelser som dette.

Lenke til kommentar

(..) allikevel klarer dem å komme med uttalelser som dette.

Vel, "dem" er jo å ta litt i. Det er ingen her inne som har sagt det, og jeg tror relativt få Molde-supportere og folk ellers i klubben ville vært enig. Det er jo en uttalelse av én ung spiller, som ikke har spesielt lang fartstid i klubben heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at jeg tror at fotball, som mye annet har utviklet seg veldig. Flere ting som peker mot det, med tanke på at konkurransen om å bli fotballspiller er høyere enn noen gang og at vi vet mye mer om trening og kosthold og hvordan det kan påvirke spillere enn før (Se f.eks Kjartanssons forvandling etter å ha endret seg).

Forklar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...