Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må da være lov å synes at voksne mennesker burde oppføre seg som voksne mennesker.

Det må være lov å syns at folk ikke skal blande seg opp i hva alle andre gjør hele tiden.

Det er ikke mange steder man faktisk kan være litt politisk ukorrekt igjen i samfunnet. Du vil altså ta fra folk den muligheten på fotballkamp også.

Da tror jeg du vil endre opp med mange frustrerte mennesker som ikke får utløp for div ting og tang.

Hvilket lag holder du egentlig med Priim?

Forbanna lapskaus.

Jepp og Hamkam - Vålerenga var/er jo egentlig ett lite hatoppgjør.
Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Det må da være lov å synes at voksne mennesker burde oppføre seg som voksne mennesker.

Det må være lov å syns at folk ikke skal blande seg opp i hva alle andre gjør hele tiden.

Det er ikke mange steder man faktisk kan være litt politisk ukorrekt igjen i samfunnet. Du vil altså ta fra folk den muligheten på fotballkamp også.

Da tror jeg du vil endre opp med mange frustrerte mennesker som ikke får utløp for div ting og tang.

Du kan være forholdsvis politisk ukorrekt der du måtte ønske egentlig, er vell heller at ingen gjengir meningene dine som er problematiske, reglene er de samme på en stadion som de er ellers i samfunnet.

Men som jeg har sagt, dersom det er ett stort behov å oppføre seg som barn så er det vell engang noe vi også må akseptere.

Jeg er Rosenborg supporter så langt det strekker seg innenfor Norge sine grenser. I det store utland har det ikke vært mye å rope hurra over i fra Leeds sin side, men det er nok fortsatt det laget som vil ha den største nærheten for min del. Akkurat som jeg tidligere kritiserte en del av Rosenborg sin supporterkultur skal jeg trygt si at jeg ikke nødvendigvis står innefor alt og alle i gruvebyen heller.

Lenke til kommentar

Du kan være forholdsvis politisk ukorrekt der du måtte ønske egentlig, er vell heller at ingen gjengir meningene dine som er problematiske, reglene er de samme på en stadion som de er ellers i samfunnet.

Men som jeg har sagt, dersom det er ett stort behov å oppføre seg som barn så er det vell engang noe vi også må akseptere.

Så hvorfor ikke bare akseptere det i det stille.

Hvorfor skrive negativt om dette. "Oppføre seg som barn". Det høres jo ut som om du har ett problem med dette da du har behov for å rakke ned på disse personene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skriver min mening, jeg har ikke prøvd å revelusjonere supporterkulturen i Norge. Jeg kan gjerne synes mye av det er tåplige barnefakter, noe mye av det også er. Men så er jeg i motsetning til mange av supporterene også en voksen mann.

Per idag aksepterer jeg det i stillhet med at jeg ikke gjør noe med det når jeg ser det. Jeg synes fortsatt det virker som forholdsvis simple mennesker med ganske primitive behov og smal tankegang dersom dem virkelig mener mye av det dem fronter.

Men igjen, er det virkelig viktig for dem så er det vell bare noe man må akseptere.

Lenke til kommentar

Per idag aksepterer jeg det i stillhet med at jeg ikke gjør noe med det når jeg ser det. Jeg synes fortsatt det virker som forholdsvis simple mennesker med ganske primitive behov og smal tankegang dersom dem virkelig mener mye av det dem fronter.

Igjen rakker du ned.

Det er nok mange som er utagerende på tribunen som sliter litt med impulskontrollen.

Og du sier at du aksepterer det i stillhet, men angriper det i neste setning. Er det impulskontrollen det er noe i veien med?

Velger å sitere ett blogginnlegg fra en som skriver mye om Vålerenga, han er også ganske negativ til "Ultras". Men ett veldig godt innlegg.

Respekt!

Jeg er så gammal at jeg har reist med legendariske Blåbussen. Jeg er så gammal at jeg husker da Ultrasbussen starta opp. Jeg var sjøl ung den gang og var mange ganger med bussen på borteturer både på hockey- og fotballkamper. Rett etter at Blåbussen døde hen var det kun to klansbusser, Ultrasbussen og Bohembussen. Det var supportere fra disse miljøene som noen år tidligere tente de første blussa på vålerengakamp. Røykbomber og bluss fra gamle ærverdige Bislett Stadion. Det er gode minner. Og hvem glemmer vel opprykksblussinga noen år seinere i Horten? Hvor mange hundre bluss som blei fyra opp veit nok ingen. At ikke Lystlunden brant ned til grunnen er et under. Og vi var ivrige, svært ivrige. Unge, fulle av energi. Det så ut som vi gikk på speed hele gjengen.
Dette var i en tid da mange på dagens felt 223 ennå ikke hadde fått hår rundt krumtappen. Nå har de fått det. Samtidig har mange av de som tente de første blussa på vålerengakamp fått unger som omtrent har nådd alderen dagens ivrigste på felt 223 hadde den gang. I mange av 223-feltets øyne er de blitt gammalt flass. I det gamle flassets øyne er felt 223 ungt flass på speed. Og der står vålerengasupporterne da. Gammalt flass som ser seg i speilet, men helt har glemt hvor gærne de var for femten år sida og det unge flasset som ikke ser hvor på tribunen de sjøl kommer til å være om femten år.
Og vi skyter på hverandre. Eller slåss på tribunen. Og vi nekter å respektere hverandre. Det er forbanna synd. Det er trist. Det er skam. Egentlig er det et bevis på hvorfor det er krig i verden. For dette handler ikke om blussing eller ikke blussing. Det handler ikke om flagging eller ikke flagging. Det handler ikke om tromming eller ikke tromming. Det handler om mangel på forståelse og mangel på respekt!
På Ullevaal Stadion og på Jordal Amfi går det i all hovedsak smertefritt. Vi har finni våre plasser på tribunen. Vestbredden og felt 223. Vestbredden er igjen delt i flere forskjellige fraksjoner. Alt etter ivriggraden. Det er en plass til alle. På Jordal er det akkurat det samme. Felt E eller felt F. Alt etter som hvor man føler seg mest hjemme. Det er knall! Det synges i kanon mellom felta. Det synges samstemt. Det er sånn vi ønsker å framstå. Forskjellig, men samtidig som en enhet. Vi er tross alt alle Vålerenga.
Problemet oppstår på bortebane. Da kommer interessekonfliktene fram. Et flagg blir forbanna irriterende for den som vil se hver eneste pasning. En full kaffekopp blir ødeleggende for dem som vil ha en hel tribuneseksjon i bevegelse. Seksjonen blir ikke stor nok til å romme alles ønske om hvordan de får den ultimate kampopplevelsen. Det nytter ikke å finne sin egen plass. Det blir gnisninger. Det blir slåsskamp. Vi tar det på rim:
Når det blir for liten plass
Blir tonen som regel krass
Og svaret som oftest trass
Fra både ungt og gammalt flass
Det er da vi må respektere hverandres behov. Gi slipp på litt av standhaftigheten. At et flagg blir sentrum for at mediene får skrive dritt om Vålerenga er trist. At begge sider skyter mot hverandre med kanoner i dagevis etterpå er minst like trist. For i utgangspunktet er vi der alle av den samme grunnen – fordi vi elsker Vålerenga! For hvis bare ungt flass hadde flagga litt mindre. Og gammalt flass hadde tolerert litt mere. Da ville kanskje mediebildet handla om at sånn feira fansen at Vålerenga spilte i Champions League. For det var vel i utgangspunktet det dette handla om. Vålerenga i Champions League. Respekt!
Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke nekte på at min mening og oppfatning av oppførselen er negativ. At jeg velger å sette ord på hva jeg mener om dem og deres oppførsel kan dere velge å forholde dere til eller ikke, det gir meg i grunn ikke så mye grunnlag for å gjøre noe særlig med den i denne konteksten.

Jeg er forsåvidt enig i det du siterer at det handler om gjensidig respekt supportere i mellom. Nå har jeg ikke opplevd så mye ubekvemt på borteseksjonen med Kjernern sånn sett. Flagg, TIFO og lignende klarer jeg fint, mange av dem er jo til og med ganske kreative og godt laget. Det er hva folk sier jeg stort sett har ett problem med i Norge, når en voksen mann (la oss si at dem som er 20+ er voksne) har ett behov for å stå å rope 'jævla neger' 'Bombefly mot Moldeby' og alt mulig av uvkemsord mot motspillere og lignende synes jeg at det er helt greit at jeg har en mening om.

Lenke til kommentar

Fair nok.

Personlig syns jeg alt skal være "lov" på tribunen, utenom vold og rasisme.

Så alt skal være lov, så lenge en ikke kan utrope at noe er rasistisk (som gjøres om så mangt for tida) eller noen klapper til deg? Jeg er enig med deg i mye, men ikke dette. Ubekvemsord og hatefulle ytringer er for min del å dra det for langt. I nevnte eksempel om bombefly mot Molde - jeg tror ikke dere (/hovedsakelig trøndere) har peiling på hva sånne ytringer gjør/betyr. Eller ta særpingen jeg hørte oppe på Valle, som kom med alvorlige trusler mot de stakkars Enga-spillerne. Det er krenkelser dette også, selv om det ikke er fysisk.

For all del, liv og røre, og positiv oppbacking rundt lag er toppers. Men hva i alle dager skjedde med å ha GLEDE med fotballen, og å oppføre seg som folk..

Jeg er ikke Enga-supporter, men du verden så fantastisk det er å se barnefotballen blomstre på Valle - eller på andre steder rundt om i landet og verden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...