PatSharpX Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Diskujonen er fra min side ferdig. Da ble det tomt ja? Fair nok det. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Ja, du vant. Om det er slik du har ett behov for å se på det. Dersom det er veldig viktig sak for deg kan vi konkludere det slik. Jeg står fortsatt på midt standpunkt fordi jeg har ett ganske anstrengt forhold til hooliganskulturen forid jeg husker den i fra 80 - 90 tallet og velger og ta avstand til måten supporterene velger å hyppe klubbene sine på(Vi har sett det i Svergie selv om det har avtatt litt etter drapet som var i fjor). Vi har tydligvis bare en forskjellig oppfatning om hvordan voksne mennesker burde fungere. Når du bruker store deler av ditt innlegg på å plasere meg i båser og rundt omkring på stadion har vi også helt andre preferanser i forhold til hvordan man diskuterer. Så ja, jeg ble litt tom i grunn for vilje til å fortsette. Endret 28. oktober 2014 av Priim Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Jeg føler jeg har vokst litt i fra hele supporter"kulturen" jeg, og jeg merker jeg skjemmes litt inni meg på andre folks vegne når jeg ser den gjevne "Ultra", som står der med bluss og synger lungene ut over noe så trivielt som et fotballag. For meg fremstår hvertfall dette som litt "enkle" mennesker. Men for all del, hvis det er det som er livet for noen er det helt greit. Misforstå meg rett, jeg elsker fotball, men det er bare fotball. Ja, og det er helt greit. Det er ingen som skal tvinge deg til å digge det. Som du sier og som jeg velger å utheve er veldig viktig. Disse tingene har jo vært ett sårt tema i Vålerenga de siste årene. Og alt bunner vel egentlig ut i at man må respektere hverandre. De som vil vifte med flagg, hoppe opp og ned må respektere at andre faktisk er mer interessert i å stå med kaffekoppen å se på kampen. Ingen kan si at de sitter på hva som er god supporterkultur. Poenget bør jo være at flest mulig har det morsomt på kamp. Uansett hvilken gruppe du tilhører. Man kommer ingen vei med drittkasting. Jeg står fortsatt på midt standpunkt fordi jeg har ett ganske anstrengt forhold til hooliganskulturen forid jeg husker den i fra 80 - 90 tallet og velger og ta avstand til måten supporterene velger å hyppe klubbene sine på(Vi har sett det i Svergie selv om det har avtatt litt etter drapet som var i fjor). Det skjønner jeg godt. Men en ultra er ikke en hooligan og via versa. Det er en grunn til at det funnes mange forskjellige grupper i feks Hammarby, fordi Ultrasgruppene ikke er hooligans, det er også forskjell på hooligans og casuals. Endret 28. oktober 2014 av PatSharpX Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Jeg føler jeg har vokst litt i fra hele supporter"kulturen" jeg, og jeg merker jeg skjemmes litt inni meg på andre folks vegne når jeg ser den gjevne "Ultra", som står der med bluss og synger lungene ut over noe så trivielt som et fotballag. For meg fremstår hvertfall dette som litt "enkle" mennesker. Men for all del, hvis det er det som er livet for noen er det helt greit. Misforstå meg rett, jeg elsker fotball, men det er bare fotball. Forsåvidt litt i samme båten. Dog når jeg er på Lerkendal og andre arenaer står jeg stort sett ilag med Kjernen. Selv om jeg kjenner igjen idiotene hver gang jeg ser dem er det stort sett en allright plass å være. Hoye litt med hører til, men kulturen i Norge med enkelte unntak er stort sett ganske bra. Men til dere som har ett behov for å stå på gjerdet å skrike, baris i Oktober, rope bombefly mot Molde-by osv. Dere kan fint ta dere en bolle. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Hvorfor trekkes Ultras inn i alt dette? Ultras lager liv, tifo, pyro. De slåss ikke. Bombefly mot Molde by er helt greit. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Ikke engang som Ålesunder synes jeg det. Foraktet vårt for Molde er medfødt. Dog har jeg sett konsekvensene av bombefly på nærthold, så kan hende mitt forhold til temaet ikke er representabelt. Ultras are a type of sports fan renowned for ultra-fanatical support, occasionally to the point of violence and hateful chants and slogans. They are predominantly followers of association football teams, typically in North Africa and Europe. Dette er foresten det jeg mener når jeg sier Ultras. Så kan det være greit å være på samme nivået om ordbruket. Endret 28. oktober 2014 av Priim Lenke til kommentar
Torstein132 Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Man må jo kunne si at Ødegaard talentet ikke klarte å vise seg fram på Haugesund Stadion Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Men til dere som har ett behov for å stå på gjerdet å skrike, baris i Oktober, rope bombefly mot Molde-by osv. Dere kan fint ta dere en bolle. Det er slike holdninger som dette jeg syns er på tryne og skaper bare negativitet. Endret 28. oktober 2014 av PatSharpX Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Usikker på om vi er enige eller uenige siden jeg ikke ser om det er ironi eller ikke. Det er helt OK å lage liv og røre, synge og kose seg. Men det å regelrett håne og ønske død over andre er jeg vertfall vokst i fra. Bluss synes jeg er litt unødvendig men det plager ikke meg i vertfall, Bannere, flagg, hyllester og sanger er helt innafor, sitte på pub å drikke øl i fellesskap før kamp, kjempeflott! Men det er dette overdøvende hatet som nevnt over med Bombe-fly mot Molde by og lignende (you get the point) som jeg synes er litt unødvendig, men jeg aksepterer det i stillhet mens jeg henholdsvis drikker kaffien min og koser meg med resten av underholdningen. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Jeg skal si deg én ting, Priim. Hadde ultrasene sluttet å lage liv hadde det vært helt dødt i Kjernen. Hvor gøy hadde det vært? Slik jeg ser det: Ultras - lager liv og visuelle bilder Casuals/ hooligans - Driter i fotballen, ute etter bråk. Uten ultras hadde det vært drittkjedelig på alle stadioner. Det er det som faktisk gidder å skape en bedre stemning og mane laget frem. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Som jeg har sagt så syns jeg man skal ha respekt folk hvordan folk velger å uttrykke og oppføre seg. Så lenge det ikke er rasistisk feks. Jeg har ikke lyst til å stå i baris på cupfinalen, men jeg snakker ikke negativt om de som vil det. Det at man syns det er teit skal man få lov til, det er sanger jeg ikke alltid synger med på også fordi jeg syns de er teite. Jeg skal si deg én ting, Priim. Hadde ultrasene sluttet å lage liv hadde det vært helt dødt i Kjernen. Hvor gøy hadde det vært? Slik jeg ser det: Ultras - lager liv og visuelle bilder Casuals/ hooligans - Driter i fotballen, ute etter bråk. Uten ultras hadde det vært drittkjedelig på alle stadioner. Det er det som faktisk gidder å skape en bedre stemning og mane laget frem. Nesten sant Casuals avtaler slosskamper med likesinnede. Dette skjer som oftest ikke i direkte sammenheng med fotballkamper. Hooligans er mer bråkmakere som leter etter bråk. Men sloss også på samme måte som casuals. Men felles for alle disse er at de elsker klubben sin og det er klubben som er viktigst. De ser på det de gjør som å forsvare den. Det siste punktet der er ikke helt politisk korrekt, men all forskning sier det samme. I feks Italia, der Ultras kulturen kommer i fra skiller man ikke på dette. Der er nok derfor den wikipedia artikkelen lyder som den gjør. Da den kulturen startet på 60-tallet gikk alle disse tingen hånd i hånd.Mens man i nyere tid skiller mer på det, også litt i Italia. Edit: Er man faktisk interessert i å lære litt om dette så vil jeg anbefale boken Kampen om tribunen, veldig interessant. Endret 28. oktober 2014 av PatSharpX Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Veit det bare nesten var sant, men gadd ikke skrive dypere om det. Det du skriver er bedre, absolutt, Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Jeg skal si deg én ting, Priim. Hadde ultrasene sluttet å lage liv hadde det vært helt dødt i Kjernen. Hvor gøy hadde det vært? Slik jeg ser det: Ultras - lager liv og visuelle bilder Casuals/ hooligans - Driter i fotballen, ute etter bråk. Uten ultras hadde det vært drittkjedelig på alle stadioner. Det er det som faktisk gidder å skape en bedre stemning og mane laget frem. Du prøver å si meg mange ting, men dine evner til å lese og oppfatte det jeg skriver er fullstendig fraværende. 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Jeg mener de hatfulle er like unødvendige som de rasistiske. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Er det noen som forsvarer dem? Lenke til kommentar
Stimann Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Jönsson gir seg i Aalesund Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Er det noen som forsvarer dem? Det har jo blant annet du gjort. Hvorfor trekkes Ultras inn i alt dette? Ultras lager liv, tifo, pyro. De slåss ikke. Bombefly mot Molde by er helt greit. Strøk ut det som jeg tidligere har nevnt som stuereint. Endret 29. oktober 2014 av Priim Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Minner meg om sutringen til denne Hamkam supporteren. (Sier vel sitt når man er Hamkam og Vålerenga supporter?!) http://www.dagbladet.no/2014/09/29/kultur/meninger/debatt/fotball/kjonn/35499150/ Endret 29. oktober 2014 av PatSharpX Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Minner meg om sutringen til denne Hamkam supporteren. (Sier vel sitt når man er Hamkam og Vålerenga supporter?!) http://www.dagbladet.no/2014/09/29/kultur/meninger/debatt/fotball/kjonn/35499150/ "Så, har du et lag du heier på?" "Ja, Hamkam" "Ah, flott, de gjør det vel ikke helt bra for tid..." "Og Stoke også, da". "Okei, så du liker den litt gode gamle fotballen?" "Nja, heier på Barcelona også." "Okei... så... du liker litt 'unge' la..." "Neida, heier på Milan og!" "Jeg forst..." "Og jeg begynner å like Enga også". Forbanna lapskaus. 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 Minner meg om sutringen til denne Hamkam supporteren. (Sier vel sitt når man er Hamkam og Vålerenga supporter?!) http://www.dagbladet.no/2014/09/29/kultur/meninger/debatt/fotball/kjonn/35499150/ Velger å sitere for enkelhetsskyld siden innlegget imellom virker.. en smule irrelevant? Eller? Uansett. Det å legge lys på det enkelte mener er ett problem vil jeg ikke kalle sutring. Dersom det er ett primitivt behov å oppføre seg som en gutt i værste utfoldelsen av puberteten er det vell bare noe man må akseptere. Men som jeg har prøvd å få frem som ett poeng tidligere. Det er lov å tenke seg om. Det må da være lov å synes at voksne mennesker burde oppføre seg som voksne mennesker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå