Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien

Latias

Anbefalte innlegg

Han mener vel at hele den svenske fotballkulturen er syk, og at han ikke ønsker noe de har inn til norsk fotballkultur..

Så trist måte å fokusere på.

Ja, det er elementer man helst ikke skal ha med seg over, men det er en ekstremt liten del av kulturen.

Norge er ett av få land i Europa som ikke har dette problemet.

Hammarby blir forsket på flere steder i Europa på hvordan de klarer å engasjere folk og de har en helt unik posisjon.

Mens fordi det er noen negative elementer så vil Priim avskrive kulturen helt?

Det syns jeg er helt tullete.

Det går jo an å lære av de riktige tingene som blir gjort. Også kan de heller lære litt av oss når det kommer til håndtering av supportere og pyroteknikk.

Jeg vil tro jeg har mer kjennskap til de forskjellige kulturene innen fotball enn de fleste andre her inne for å være ærlig.

For å snu litt på det, vil du ikke at vi skal ha fotball av samme kvalitet som i feks Spania fordi det filmes mer der enn i TL?

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det trist å ikke ønske en ukultur? Jeg syns det er ganske oppsiktsvekkende at du faktisk ønsker noe slikt velkomment, selv om du mener at enkelte elementer skal fjernes er det også disse 'ildsjelene' som man gjerne trenger for å skape ett slikt engasjement.

Hammarby er ikke ulikt det West Ham, Millwall, Leeds, Birmingham osv var tidligere. For de som husker tilbake til -80 tallet var det dessverre ikke helt uvanlig at folk døde i sammenheng med fotballkamper. Jeg husker spesielt godt en hendelse i -85 da en ung gutt ble drept akkurat i ett slagsmål i mellom Leeds og Birmingham. Problemene har avtatt, men dem er der fortsatt.

I Sverige er probleme litt mer moderate, men absolutt tilstedeværende. Tatt i betraktning at landet har færre innbyggere (fortsatt flere enn Norge) så vil jeg påstå at problemet er ganske stort. Tog i gater, kvalme, slossing, støy, gjenstander kastet på banen, rasisme og generelt ufin oppførsel leser man om ofte i avisene. Det er ikke ønskbart i Norge i fra min side, men det finnes selvfølgelig de som synes slikt er gøy. For min del er jeg for voksen til slikt.

Lenke til kommentar

Jeg syns norsk fotball har mye å lære, og hvor er det mer naturlig å se enn til nærmeste nabo - der kulturen kanskje er det likeste man finner den norske? Jeg er enig i at slossing, kvalme og rasisme ikke hører hjemme. Men jeg kan ikke se hvordan tog i gatene og engasjement kan virke negativt. Noen hooligans har man allerede, også i Norge. Men vi må se til andre for å skape mer blæst rundt norsk fotball. Alle ser jo at den norske fotballen er på vei ned. Tilskuertallene synker, TV-tallene synker, medlemmer i supporterklubbene synker, fotballen blir dårligere osv. Snart vil det jo nesten ikke være noe profesjonell fotball igjen her i landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du ser på hele den svenske fotballkulturen som ukultur.

Jeg ser kun på små elementer som ukultur og mener vi ikke skal avskrive måten svenske klubber jobbet ut mot supporterene sine på bare pga disse elemenene.

Hvordan er det trist å ikke ønske en ukultur? Jeg syns det er ganske oppsiktsvekkende at du faktisk ønsker noe slikt velkomment, selv om du mener at enkelte elementer skal fjernes er det også disse 'ildsjelene' som man gjerne trenger for å skape ett slikt engasjement.

Hva er det du mener er oppsiktsvekkende at jeg ønsker?
Fulle stadioner, store bortefølger på kamper, engasjement?

Jeg syns det er oppsiktsvekkende at du vil avskrive hele måten svensk fotball funker bare pga noen som liker å sloss med hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg syns norsk fotball har mye å lære, og hvor er det mer naturlig å se enn til nærmeste nabo - der kulturen kanskje er det likeste man finner den norske? Jeg er enig i at slossing, kvalme og rasisme ikke hører hjemme. Men jeg kan ikke se hvordan tog i gatene og engasjement kan virke negativt. Noen hooligans har man allerede, også i Norge. Men vi må se til andre for å skape mer blæst rundt norsk fotball. Alle ser jo at den norske fotballen er på vei ned. Tilskuertallene synker, TV-tallene synker, medlemmer i supporterklubbene synker, fotballen blir dårligere osv. Snart vil det jo nesten ikke være noe profesjonell fotball igjen her i landet.

Helt enig.

Det å skulle dra opp at en gjeng casuals velger å banke hverandre opp for å "motbevise" at svenskene er flinke til å engasjere sitt publikum blir for langt ute på viddene syns jeg.

Lenke til kommentar

Du er ikke i noen posisjon til å reflektere mine meninger, så det ser jeg helst at du legger i fra deg med engang.

Men OK, la oss ta for oss HVORFOR svensk fotball er mer populær enn den Norske.

Vi kan starte med at Sverige har omtrent dobbelt så mange innbyggere som Norge og den svenske ligaen er betraktelig mye bedre enn den norske rent fotballmessig. I følge Wikipedia er det også ett snitt på 7672 tilskuere per kamp i allsvenskan mot 6931 i tippeligaen. Så med tanke på at det er 4 millioner flere innbyggere er ikke dette så mye å skryte av.

http://en.wikipedia.org/wiki/Allsvenskan

http://www.toppfotball.no/spectators/article/nzltk1m4ykln16b882n957md1/title/flere-tilskuere-i-tippeligaen-i-juli-2014

Det er riktignok Rosenborg, Brann, Viking og Enga som trekker opp dette snittet, ikke unaturlig siden det er de 4 største byene i Norge og dem er representerte med ett lag hver.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Allsvenskan_(fotboll)

Om du ser illustrasjonsbildet for å vise lokasjonen til lagene ser du også at reisedistansen er mye lavere enn i Norge der vi har lag i fra Bodø i nord til Kristiansand i sør. Til vanlig er jo også Tromsø representerte. Det er heller ingen plasser det er ett lag i fra samme by i Tippeligaen og geografisk er nok det nok i området rundt Oslo som burde dra opp snittet sånnsett. Alikavell er det Rosenborg i fra den minste av de 4 store byene og den som har lengst distanse i fra de andre tippeligalagene burde dette forklare litt.

Så at den svenske kulturen er såpass positiv at vi burde lære noe utav den skal du få svelge i lag med bollen din.

Lenke til kommentar

Du er ikke i noen posisjon til å reflektere mine meninger, så det ser jeg helst at du legger i fra deg med engang.

Men du kan det med mine meninger?

Jeg syns det er ganske oppsiktsvekkende at du faktisk ønsker noe slikt velkomment

Og helt uten å svare på hva du mener når jeg spør deg om det.

Så at den svenske kulturen er såpass positiv at vi burde lære noe utav den skal du få svelge i lag med bollen din.

Jeg tok opp Hammarby og Stockholmslagene, det var du som gikk til angrep på svensk fotball generelt.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Du må gjerne påpeke hvor jeg har lagt meninger i din munn som du ikke direkte selv har uttalt.

Hvorfor jeg synes det er oppsiktsvekkende? Jeg har sagt at fotball skal være noe du kan ta med hele familien på, uten noe særlig mye mer enn akkurat det.

Jeg har ikke gått til angrep på svensk fotball, svensk supporterkultur. Forskjellen er himmelvid.

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg synes det er oppsiktsvekkende? Jeg har sagt at fotball skal være noe du kan ta med hele familien på, uten noe særlig mye mer enn akkurat det.

Så du syns det er oppsiktsvekkende at jeg mener det samme som deg og som de aller fleste andre?

Er det det du mener med at mine ønsker er oppsiktsvekkende?

Du skriver at det jeg vil ha er oppsiktsvekkende, men vil ikke si hva det faktisk er som gjør at du syns det?

Billig herseteknikk.

Du kommer med en stråmann som egentlig ikke har noe med teamet å gjøre å vinkler hele debatten inn på noe negativt. Det syns jeg er kjipt og noe spesielt.

Lenke til kommentar

Du vil ha svensk supporterkultur i Norge og henviste til Hammarby. Så kan du selv klandre deg selv for at noen tok opp diskusjonen.

Jeg nevner faktisk ikke supporterkultur noe sted før andre tar det opp.

Jeg snakker om engasjement rundt klubben. Å det er mye mer enn bare supporterkultur, eller casuals/hooligans som du tydeligvis legger i det.

Du burde vel egentlig ikke snakke så veldig høyt om konstruktive innlegg.

Jeg syns det er beundringsverdig at en klubb på nest øverste nivå klarer å engasjere så mye folk.

Det at du syns at jeg ar ett oppsiktsvekkende fokus for du ta på din kappe.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Du vil ha svensk supporterkultur i Norge og henviste til Hammarby. Så kan du selv klandre deg selv for at noen tok opp diskusjonen.

Jeg nevner faktisk ikke supporterkultur noe sted før andre tar det opp.

Jeg snakker om engasjement rundt klubben.

Ser du selv hvor dumt dette høres ut? Det er supportere som skaper engasjement rundt klubbene..

Legg saken død, vi trenger ikke slikt i Norge, som du ser på det jeg linket til er det ikke så ulikt Norge i tilskuertall på kampene og geografiskedistanser spiller også inn.

Lenke til kommentar

Ser du selv hvor dumt dette høres ut? Det er supportere som skaper engasjement rundt klubbene..

Legg saken død, vi trenger ikke slikt i Norge, som du ser på det jeg linket til er det ikke så ulikt Norge i tilskuertall på kampene og geografiskedistanser spiller også inn.

Hva er det du tuller med nå?

Engasjement er så mye mer enn casuals og hooligans.

Så jo det er akkurat engasjement vi trenger i Norge. Uten det vil sporten som vi kjenner den dø ut.

Som sagt så tok jeg opp Hammarby. Og de er faktisk helt unike.

Edit: Mulig jeg er litt kranglete her, men jeg syns det er rart at vi sitter på ett fotballforum og folk ikke skjønner forskjellen på positiv tribunekultur/supporterkultur og hooliganism.

Tribunekultur != vold, rasisme og annen drit.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Hva er det du tuller med nå?

Engasjement er så mye mer enn casuals og hooligans.

Så jo det er akkurat engasjement vi trenger i Norge. Uten det vil sporten som vi kjenner den dø ut.

Som sagt så tok jeg opp Hammarby. Og de er faktisk helt unike.

Har jeg sagt at engasjment trenger å være casuals og hooligans? For å så tilfelle er ingen i norsk fotball *engasjerte*

Som sagt har trenden i Norsk fotball vært stabil i mange år, selv etter at vi regulerte med flere lag har mye av grunnen til at det blir færre tilskuere per kamp hatt mye med å gjøre at de lagene som er i Tippeligaen ikke i utgangspunktet har hatt mye tilskuere. ref tidligere tabell jeg linket til.

tom-runde-18_1gubob1fx0s871q4zxylfglxcb.

http://svenskfotboll.se/allsvenskan/statistikligor/?scr=spl

Så kan vi jo ta Hammarby litt som Millwall om du ønsker, dem fyller vell også stadionen sin ganske ofte.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du vil med å sammenligne Hammarby med Millwall.

Ett hedert forsøk på å få ett negativt fokus, men tror nok ikke det er så mange som biter på det.

Personlig syns jeg det Hammarby får til er imponerende.

Jeg kan ikke tvinge noen til å syns at det er bra med mye mennesker på kampene og stort engasjement.

Men jeg tror alle klubbene og supporterene i hele Norden ser på Hammarby med misunnelige øyne.

Det er en ærlig sak om du ikke gjør det.

Men du forstår vel at de fleste gjør det?

Lenke til kommentar

Igjen,

Problemet er ikke at det er mye mennesker på kampene, det er ikke at det er engasjement rundt klubbene som er problemet. Det er rett og slett at den svenske supporterkulturen og da kanskje spesielt Hammarby er bedriten og full av ultras og bråkmakere. Så du vil luke ut disse og da sitter du igjen med en gruppe menneske, det er disse som gjerne går på fotballkamper for å kose seg, slik vi har det i Norge.

Grunnen til at jeg dro frem Millwall er fordi at pøbelkulturen gjerne kommer forann interessen for fotballen. Om du ikke visste det var det ganske mange som reiste rundt med Millwall som aldri dro på kampene, eller aldri kom så langt. Fordi dem ble buret inne lenge før kampen startet.

Men du har sikkert rett..

Men til din orientering om du trekker i fra Hooligans og de med dårlige holdninger sitter du igjen med ett nettoresutalt. Så kan du velge om du vil ha stadion fylt med allverdens idioter eller om du vil ha dem som klarer å oppføre seg som folk. Så kan du trekke i fra den ene i fra den andre.

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å ha en konstruktiv diskusjon når du ikke kan mer enn det media presenterer deg.

Jeg burde vel ha innsett at dette kunne bli vanskelig etter hva annet galle du har spredd i denne tråden før når det kommer til tribunekultur du tydeligvis ikke har kjennskap til.

Det er rett og slett at den svenske supporterkulturen og da kanskje spesielt Hammarby er bedriten og full av ultras og bråkmakere. Så du vil luke ut disse og da sitter du igjen med en gruppe menneske, det er disse som gjerne går på fotballkamper for å kose seg, slik vi har det i Norge.

Grunnen til at jeg dro frem Millwall er fordi at pøbelkulturen gjerne kommer forann interessen for fotballen. Om du ikke visste det var det ganske mange som reiste rundt med Millwall som aldri dro på kampene, eller aldri kom så langt. Fordi dem ble buret inne lenge før kampen startet.

Men du har sikkert rett..

Men til din orientering om du trekker i fra Hooligans og de med dårlige holdninger sitter du igjen med ett nettoresutalt. Så kan du velge om du vil ha stadion fylt med allverdens idioter eller om du vil ha dem som klarer å oppføre seg som folk. Så kan du trekke i fra den ene i fra den andre.

Hva er galt med Ultras? Ja, Hammarby har mange av de, det er derfor de klarer å organiserer og lage store tifoshows osv. Det har nok mye med at stemningen på Tele2 Arena er veldig bra.

Ultras er ikke det samme som casuals og hooligans. Hvis fokuset ditt er å "kose" deg på kamp så er det vel bare å sett seg på familietribunen?

Jeg skjønte utmerket godt hvorfor du dro opp Millwall. Som sagt ett billig og dårlig forsøk på å sverte Hammarby.

Igjen, hvis du ikke liker supporterkulturen på tribunen, så er det jo bare å sette seg på familietribunene.
Det er nemlig supportersvingene som blir utsolgt raskest, så det vil alltid være plass til deg og kaffen din på familietribunen. Der kan du sitte under teppet ditt å sutre over at folk synger og veiver med flagg.

Dette vil du helt sikkert ikke høre, men du hadde passet fint inn i Klanen med de negative holdningene du har til den "litt ukjente" supporterkulturen. Der hadde du nok funnet mange som deler dine meninger.

Det viser seg jo at tribunekulturen er en viktig grunn for at folk faktisk drar på kamper.
Kusinen min bor i Stockholm, hun og hennes to barn er fast inventar på Tele2 Arena. Barna er vel 13 og 5, de er mest opptatt av supporterene, ikke så mye av fotballen som spilles.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Jeg føler jeg har vokst litt i fra hele supporter"kulturen" jeg, og jeg merker jeg skjemmes litt inni meg på andre folks vegne når jeg ser den gjevne "Ultra", som står der med bluss og synger lungene ut over noe så trivielt som et fotballag.

For meg fremstår hvertfall dette som litt "enkle" mennesker.

Men for all del, hvis det er det som er livet for noen er det helt greit.

Misforstå meg rett, jeg elsker fotball, men det er bare fotball.

Endret av kimbert007
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...