Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien

Latias

Anbefalte innlegg

Milevis bedre ville jeg ikke akkurat sagt. Bedre ja, men er ikke så enorm forskjell.

Dessuten var ikke det poenget. Poenget var at når det Amerikanske landslaget har Mikkel Diskerud med til VM er ikke akkurat landet fullt av spillere klare for å herje i Europa. Spanjolene kunne sikkert hatt 5-6 landslag før Mikker Diskerud hadde kommet med, det samme kunne Brasil, Tyskland og kanskje Italia.

Da blir det feil å si at noe av grunnen er diskriminering.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så Mikkel Diskerud er målestokken for hvor bra et landslag er? Vet ikke hvor mye du har sett av Mix på landslaget, men måten de bruker han på der er overlegen den rollen han har i Rosenborg. Han var ’Gud’ i Gold Cup i fjor blant annet.

Jeg er forøvrig ikke enig i at amerikanske spillere diskrimineres... Den saken har jeg ingen formening om. Bare påpeker for deg som mener at det ikke er så mange gode spillere fra USA, at det er feil.

Lenke til kommentar

Vi kan i hvertfall regne med at Diskerud blir solgt til en storklubb i sommer, om han herjer på et av verdens beste landslag? Jeg har ikke sett nok av han på USA, men jeg tolker deg i hvertfall til at han virkelig er en uslepet diamant.

E: leste feil.

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

Milevis bedre ville jeg ikke akkurat sagt. Bedre ja, men er ikke så enorm forskjell.

Dessuten var ikke det poenget. Poenget var at når det Amerikanske landslaget har Mikkel Diskerud med til VM er ikke akkurat landet fullt av spillere klare for å herje i Europa. Spanjolene kunne sikkert hatt 5-6 landslag før Mikker Diskerud hadde kommet med, det samme kunne Brasil, Tyskland og kanskje Italia.

Da blir det feil å si at noe av grunnen er diskriminering.

Diskerud har ikke sikret seg plass på flyet til Brasil enda, han er en av 30 som konkurrerer for de 23 som skal bli med

Klinsmann ser på ham som en talent som skal utvikles, ikke en viktig spiller idag.

Landet er ikke fullt av top spillere men de som har talent undervurderes. Bob Bradley prøvde å bli trener på et større lag i Europa etter sin sulksess i VM men fikk ingen større tilbud enn Stabæk

Lenke til kommentar

Så Mikkel Diskerud er målestokken for hvor bra et landslag er? Vet ikke hvor mye du har sett av Mix på landslaget, men måten de bruker han på der er overlegen den rollen han har i Rosenborg. Han var ’Gud’ i Gold Cup i fjor blant annet.

Jeg er forøvrig ikke enig i at amerikanske spillere diskrimineres... Den saken har jeg ingen formening om. Bare påpeker for deg som mener at det ikke er så mange gode spillere fra USA, at det er feil.

Hvis han var "Gud" i Gold Cup er det litt rart han fortsatt er i Rosenborg, men jeg har ikke sett Diskerud et sekund på landslaget så aner ikke hvor godt han spiller der nei. Mikkel Diskerud kan da virkelig være en målstokk om hvor godt det amerikanske landslaget er siden han er med i troppen, og han er dermed en av USA 30 beste spillere (eller topp 5-6 i den posisjonen han blir brukt i).

Hvis Diskerud hadde vært halvt spansk/argentiner/brasse/italiener/tysker/portugiser/fransk/hollender tror du han hadde vært med i troppen der? For å ta et eksempel, Arteta har null landskamper for Spania, og han kan dermed være en målestokk om hvor gode spillerne i Spania er. To eksempeler til. I Norge har Søderlund 15 landskamper og Espen Ruud 35, og de kan dermed være en målestokk om hvor dårlig nivå er på det norske landslaget.

Nå er alt relativt, så aner ikke hva du mener med mange (eller) gode spillere (antar du mener de har mange gode spillere når du mener at jeg tar feil når jeg sier at de ikke har mange gode spillere). Men kan du nevne meg 20+ spillere som har hatt en god karriere i en av Europas 4 største ligaer de siste 5 årene? Bortsett fra keeperne som vi allerede har sagt er gode?

Dette er en liste over de som spiller i utlandet nå: http://en.wikipedia.org/wiki/American_Professional_Soccer_Players_Abroad

Ikke veldig mange navn som skiller seg ut som gode spillere.

Vi kan starte med å ta med Landon Donovan, selv om han ikke akkurat var en supersukses i Europa.

Altidore er ikke noe jeg ville betegnet som god, men han har da spilt litt i Europa, Stuart Holden har vært uheldig med skader, Onyewu har vært i Milan uten å spille en eneste kamp.

I Tyskland har de noen spillere, jeg har ikke hørt noe om noen av dem utenom Julian Green som tross alt er en stort talent, men han flyttet så vidt jeg ser til Tyskland som 2åring. Fotballutdannelsen han har fått har dermed ingen ting med USA å gjøre. (Litt på samme måte Som Guiseppe Rossi som dro til Parma som 12-åring) Jermaine Jones har hatt en fin karriere, og det samme kan vel sies om DaMarcus Beasley

Ellers kan vi legge på Claudio Reyna, Dempsey, Brian McBride (selv om det er en liten stund siden), vente M. Bradley, Bocanegra og Eddie Johnsen (tja). (Jeg har garantert "glemt" noen)

I tillegg til at de ikke har så mange, har de heller ikke hatt noen virkelige gode. Slik som Chile, Uruguay, flere øst-europeiske land osv har.

Poenget mitt er ikke at USA er ræva, for det er de ikke. Men en diskusjon om at man undervurderer og diskriminerer talentene/spillerne fra USA blir helt feil fordi USA ikke har i nærheten av like mange gode spillere som andre land har, og det er dermed helt naturlig at klubber ikke velger amerikanske spillere. Til sammenligning, spanske, franske, tyske og italienske klubber diskriminerer ikke engelske spillere, de er bare ikke gode nok.

Diskerud har ikke sikret seg plass på flyet til Brasil enda, han er en av 30 som konkurrerer for de 23 som skal bli med

Klinsmann ser på ham som en talent som skal utvikles, ikke en viktig spiller idag.

Landet er ikke fullt av top spillere men de som har talent undervurderes. Bob Bradley prøvde å bli trener på et større lag i Europa etter sin sulksess i VM men fikk ingen større tilbud enn Stabæk

30 vs 23, ikke stor forskjell. Har ingen ting å si for poenget mitt. Tviler på at Klinsmann bare ser Diskerud som et talent som skal utvikles, han hadde ikke vært med om han hadde hatt et nåværende nivå som var langt unna hva en på 30 år hadde.

Bob Bradley har ingen meritter som klubbtrener i Europa, han har tross alt ikke vært trener i Europa før. Da er det ikke veldig rart at ingen klubber i store ligaer tar sjansen på han. Taberez som har hatt enorm suksess med Uruguay har ikke blitt hentet til Europa (...igjen, har tross alt vært i Europa uten suksess, men dette er lenge siden). Nok av eksempler på landslagstrenere som ikke funker som klubbtrenere, og når erfaringen de har klubbtrener jobben kommer fra et helt annet kontinent er det mange klubber som tar sjansen, uansett land de er fra. Tata Martino fikk ikke jobb i Europa han heller etter større suksess med Paraguay (kvartfinale i VM og vinner av Copa America) enn hva Bob Bradley hadde med USA. Først etter å ha igjen vist seg som en god klubbtrener tok Barca sjansen på han i det som må sies å være en rimelig spesiell situasjon pga Tito.

Skal vel heller ikke glemme at Bradley sin tid i Egypt ikke var veldig bra, selv om forholdene som var der sikkert på ta på seg en del av skylden. Som for mange andre fotballtrenere som går 3-4 år uten å være i rampelyset så blir man glemt, og merittene man har blir også glemt. Noe som gjør det vanskligere å få ny jobb. Og dette gjeldet trenere fra alle land, det har ingen ting med å være fra USA å gjøre.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

Helt greit at han får konsekvenser for det sparket, uavhengig av hvor irritert han var på Samuel så gjør man ikke slikt.

Og før man blander inn "albuene" til Samuel, så er det vel noe helt annet å være litt på kanten i duellspillet, og det å bokstavlig talt sparke en spiller som ligger nede.

Skuffende.

Lenke til kommentar

Da gleder jeg meg til det skjer med noen andre spillere fra andre lag og.

Jeg anbefaler å legge bort sytingen om at RBK blir negativt forskjellsbehandlet av NFF. De av oss som har fulgt med i noen år vet hvor latterlig idiotisk en slik påstand er.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Da gleder jeg meg til det skjer med noen andre spillere fra andre lag og.

Jeg anbefaler å legge bort sytingen om at RBK blir negativt forskjellsbehandlet av NFF. De av oss som har fulgt med i noen år vet hvor latterlig idiotisk en slik påstand er.

lol.

Lenke til kommentar

Et fantastisk slående argument der!

Hvis man mener NFF har et slags korstog mot RBK skal man for all del få tro det, men ikke overraskende vil man finne lite støtten utenfor egen supportergruppe.

Med en gang det er motgang begynner alt for mange RBK-supportere å peke fingre mot syndebukker, i stedet for å innse at slike anklager er latterlige.

Så får man heller protestere mot de som sitter på Brakka og stille kritiske spørsmål ved driften av klubben.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Som for eksempel mot treneren.... man sier det er spillerne som spiller og det er nok sant MEN det er ingen tvil om at hadde vi fått spilt de kampene på "nytt" med en opplagt Eggen med glimt i øyet er ikke jeg i tvil om at vi hadde hatt en helt annen plass på tabellen.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Så ikke forvent å bli tatt seriøst?

Til og med "kopiér og lim inn" ville vært bedre alternativ.

Igjen, du skal få tro hva du vil, men selv jeg er lei av "med-supportere" som skal klage på NFF og media og hvermannsen hver gang en RBK-spiller fremstilles negativt.

Lenke til kommentar

Da Svensson ble slått ned i fjor mot Haugesund lagde Dagbladet ordspill av det og postet bilde av Svensson bevisstløs med blod ut av munn. Ingen straff i ettertid for spilleren som gjorde det heller.

Å derfor spiller RBK elendig i år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...