Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I det hele tatt synes jeg nivået er høyere enn på lenge i Tippeligaen, mange gode lag og profiler.

Det har helt klart høynet seg. Bare synd at de beste spillerene forsvinner så fort. Tenk hva lag som Molde og Strømsgodset kunne vært om de ikke mistet de beste spillerene siste åra.

Lenke til kommentar

Americaner? Koolt! det var jeg faktisk ikke obs på, leste om han nå.

Josimar hadde en fantastisk artikkel om han for en stund tilbake, anbefales.

Fyr som har opplevd mye.

Hadde han vært europeer med like mye VM og klubbe suksess ville han bli trener på større lag enn Stabæk. Det samme gjelder amerikanske fotball spillere. De undervurderes bare fordi de er amerikanere (unntatt keepere)

Gjelder det norske fotball spillere også tror dere?

Lenke til kommentar

Jeg tror at en spiller som er god (nok) havner i en toppklubb uavhengig av nasjonalitet.

Njaa til dels uenig, det vil jo alltids være land som har bedre speider-nettverk enn andre, samt at man ofte tyr til andre europeiske ligaer fordi man regner med at man vet hvordan de ligger i forhold til hverandre med tanke på nivå.

Tror det finnes mange spillere fra USA som kunne spilt i europeiske topp-ligaer (henholdsvis Nederland, Tyskland, England etc hvor fotballen er mer fysisk).

Men det blir spekulering fra min side.

Edit:

Landslag er vel det nærmeste man kommer en fasit, men det er mye "om, hvis og kanskje" der.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Jeg tror at en spiller som er god (nok) havner i en toppklubb uavhengig av nasjonalitet.

Njaa til dels uenig, det vil jo alltids være land som har bedre speider-nettverk enn andre, samt at man ofte tyr til andre europeiske ligaer fordi man regner med at man vet hvordan de ligger i forhold til hverandre med tanke på nivå.

Tror det finnes mange spillere fra USA som kunne spilt i europeiske topp-ligaer (henholdsvis Nederland, Tyskland, England etc hvor fotballen er mer fysisk).

Men det blir spekulering fra min side.

Edit:

Landslag er vel det nærmeste man kommer en fasit, men det er mye "om, hvis og kanskje" der.

Det har blitt mange amerikanere som spiller/har spilt på topp ligaene i Europa, den viktigste idag er Michael Bradley, sønnen til Stabæk treneren. Clint dempsey(fulham, tottenham). Bradlnfriedel, Tim howard, Claudia reyna, Tim Ream, Jozy Altidore er bare noe få som spiller i EPL

Problemet er at de under vurderes og diskrimineres slik at de får mindre sjanser enn de som kommer fra Brasil eller Tyskland, for eksempel

Hvordan kan en forklare hvorfor en landslagstrener som vant sin gruppe i VM ovenfor England uten stor fotball stjerner blir trener i lille Stabæk uten diskriminasjon?

Lenke til kommentar

Det henger kanskje noe igjen av synet på Usa som ikke et fotball land, som helst satser på andre sportsgrener. Man tror kanskje ikke Amr. spillere og trenere vil yte på samme måte som de som kommer fra tradisjonelle fotball land som Brazil, England, Spania..

Jeg kommer til å holde med Usa i VM, og ser med stor interesse på sportens utvikling i Usa. Tror de kommer veldig sterkt snart.

Lenke til kommentar

Fordi han som han selv har sagt så liker han spesielle/anderledes utfordringer. Han gikk dessuten ikke rett fra USA til Stabæk, men via Egypt sitt landslag, nok et spesielt valg.

Det er heller ikke akkurat veldig mange gode spillere som er fra USA, så det har lite med diskriminering å gjøre at ikke flere spillere drar ut. Mikkel Diskerud er fast i troppen til USA, en spiller som ikke er dominerende i Tippeligaen en gang.

En grunn til at spillere fra Sør Amerika kan bli prioritert foran Amerikanere (og engelskmenn f.eks) er språk og kultur, mye lettere å få en argentiner til å sette seg inn i Spania, og en brasilianer i Portugal (som er en fin mellomstasjon). Skal vel heller ikke undervurdere transfersystemet i USA som en mulig fartsdump for overgang til Europa.

I tillegg går "alle" europerne inn under EU-kvota og trenger dermed ikke å ta opp en plass som utlending i stallen slik som amerikanerne gjør.

Lenke til kommentar

Det er heller ikke akkurat veldig mange gode spillere som er fra USA, så det har lite med diskriminering å gjøre at ikke flere spillere drar ut. Mikkel Diskerud er fast i troppen til USA, en spiller som ikke er dominerende i Tippeligaen en gang.

USA har en bedre liga enn oss og et landslag som er milevis bedre enn oss... I tillegg har USA langt flere spillere som spiller fast i store ligaer enn det vi har.

Lenke til kommentar

USA har en bedre liga enn oss og et landslag som er milevis bedre enn oss... I tillegg har USA langt flere spillere som spiller fast i store ligaer enn det vi har.

Hvordan kan landslaget deres være milevis bedre om Mikkel Diskerud spiller fast der? Han er jo som nevnt ingen stor spiller i tippeligaen engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...