Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien

Latias

Anbefalte innlegg

Ingen fare, om et par år får VIF mange lokaloppgjør på 16. mai mot Lyn :(

Det er sant, men vi kunne fått det allerede i år. Men NFF valgte å putte Vålerenga 2 i en annen avdeling enn Lyn.

Folk på tribunen er jo dritt!

Men Vålerenga 2 er i avdeling med Skeid da, så da er det alle mann til Bislett!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At 16. mai ikke er på Ullevaal forstår jeg godt. Var ikke akkurat folkefest mot TIL i år (9k tror jeg, rett meg om jeg tar feil).

Så da er det bedre å sette opp Vålerenga borte mot Start og Stabæk borte mot RBK i stede for Vålerenga - Stabæk?

I fjor var 16 mai en torsdag. Det var så og si ingen bortesupportere på kampen naturlig nok.

Mente jeg leste i går på twitter at vi får i snitt hjemmekamp den 16 mai hvert tredje år. Da er det vanskelig å få noe tradisjon rundt "fotballens festdag". (I 2012 hadde vi ikke 16 mai kamp.) I 2010 som var forrige gang vi hadde hjemmekamp var det over 18k som så Vålerenga slå Aalesund 3-0 og I 2009 var det 17k...

Poenget må vel være å gjøre kampen mest mulig tilgjengelig for folk flest? Det vil jo gavne alle parter om det kommer flest mulig på stadion (selv om ikke NFF skjønner dette).

Det at det var 9000 var veldig dårlig ja. Men potensialet for mye folk på tribunen er høyere om du setter opp Vålerenga - Stabæk enn Start - Vålerenga og RBK - Stabæk.

NFF må skjønne at skal 16 mai bli det det engang var så må de sette opp lokaloppgjør i disse kampene.

Jeg har tatt meg fri 16 mai allerede, for jeg skal på den kampen, men det handler jo ikke bare om meg. Det er jo best for alle om flest mulig kommer!

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Jeg kunne dratt på mitt lags 16.mai kamp, hadde det ikke vært for at jeg skal til en annen kant av landet for å feire 17.mai. For min del er det uaktuelt å sette kampen foran feiring og familiesamvær.

Ser at fire lag får en relativt "lokal" kamp, mens et blir lokalderby: Aafk - Sogndal, Godset - Sarp, Viking - Ulf. NFF kunne gjort vesentlig bedre enn det, og det burde de skjønne.

Lenke til kommentar

Ja, de hadde jo ett snitt på rett over 6000 mennesker i fjor og en stadion som har plass til 11.700.

Og de siste gangene har vi jo kun hatt snitt på 15k.

Stabæk er nyopprykket så da å frata mange der muligheten til å delta på "fotballensfestdag" er jo helt naturlig.

:thumbup:

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Jeg følger ikke helt argumentasjonen på slutten der, hvorfor skal et nyopprykket lag ha mer rett på 16.mai-kamp enn andre? Er heller ikke med på argumentasjonen om snitt-tilskuere, sammenligner du 6000 i snitt for en sesong med et snitt for 16-maikamper? Eller misforstår jeg?

Uansett, jeg synes det er flott at NFF velger å variere hvem som får 16-mai-kamp og synes også det er helt greit at det er forskjellige lag og ikke alltid lokaloppgjør som spilles da. Lokaloppgjørene trekker publikum uansett og det gjør en 16-maikamp også. Kombinerer man de så mister man antakeligvis tilskuere totalt sett.

Og en ting til: publikumsinteressen i Oslo er jo helt vanvittig dårlig sammenlignet med andre byer tar man nedslagsfelt/innbyggere i betraktning, hvorfor skal hovedstaden prioriteres da?

Lenke til kommentar

Var ikke meningen å sammenligne snittet, men mer at vårt 16 mai snitt er høyere enn deres tilskuerkapasitet.

Jeg mener ikke at hovedstaden skal prioriteres, det er helt fair at man varierer. Å går vi tilbake i tid ser man at det har vært ca 50/50 hjemme og borte.

Men jeg syns man skal tilrettelegge for at flest mulig skal få mulighet til å delta på en 16 mai kamp. NFFs slagord er jo "Fotball for alle". Og nå som 16 mai er en hverdag så hadde det vært mye mer gunstig med med kort reisevei for bortesupportere.
Hadde det vært bortekamp mot Strømsgodset feks så hadde det jo ikke vært så ille.

16 mai har muligheten til å bli den beste reklame for TL. Men da må man tilrettelegge for det.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det bare Brann og RBK som har innarbeidet denne 16. Mai-tradisjonen. De andre lagenes tilskuere lever ikke opp i det hele tatt. Da er det helt greit at resten av TL bytter på å ha hjemmekamp denne dagen. Og når man først har fastsatt en fotballens festdag i Norge er det best om man setter sammen kamper som ikke nødvendigvis hadde trukket så mange tilskuere ellers, som Solaar også er inne på. I år spiller Brann for eksempel mot Bodø/Glimt. Det hadde vært "sløsing" å sette oss opp mot et antatt topplag den dagen i og med at de kampene som regel trekker greit med tilskuere uansett.

16. Mai burde være insentiv nok til å lage fulle tribuner og fest. Klarer ikke klubbene det selv så burde de gjøre en bedre jobb med å implementere tradisjonen. Det er mye man med rette kan anklage NFF for, men på dette punktet gjør de alt rett etter min mening.

Lenke til kommentar

Det har kanskje ikke kommet tydelig frem, men jeg mener ikke at Vålerenga automatisk skal få hjemmekamp, men jeg vil gjerne slippe å ta meg fri fra jobb for å komme meg på 16 mai kampen.

Borte mot Odd, Stabæk (hadde kanskje vært litt dumt pga liten stadion), Sarpsborg 08, Strømsgodet og LSK hadde vært mye bedre enn borte mot Start. For da er nok sjansen større for å selge flere billetter.

Heldigvis får jeg overført 10 feriedager fra i år til 2014, så en av dem blir tatt ut den 16 mai ;)

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...