Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien

Latias

Anbefalte innlegg

Problemet med hands-regelen tror jeg alle kan si seg enige i, nemlig at den åpner for "skjønn", som igjen åpner for at dommere kan dømme på helt forskjellig grunnlag og fortsatt kunne forsvare seg bak regelen.

Slik skal det ikke være, og da tenker jeg ikke på Godset-handsen for den har jeg strengt talt ikke sett.

Ja, men då er det regelverket ein diskuterer, og ikkje dommarens innsats. Det er ei heilt anna sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men då er det regelverket ein diskuterer, og ikkje dommarens innsats. Det er ei heilt anna sak.

Jo for all del, men det er vel ikke uforståelig at dette vil være en kilde til frustrasjon for flere supporter-grupper, nettopp fordi dommeren kan bruke regelverket til sitt forsvar uten at man kan "arrestere han" på det.

Frustrasjonen vil jo uansett gå ut over "lovens håndhever", i dette tilfellet, dommeren.

Jeg sier ikke at det er riktig, men det er forståelig.

Lenke til kommentar

Handa er ute fra kroppen av di han snur seg rundt. Heilt naturleg. Han veit ikkje kor ballen er, altså er det ikkje med vilje. Dommaren ser at ballen treff handa, men tykkjer det ikkje er ein straffbar hands. Heilt greitt, og ingenting å klaga over. Om ein kjenner regelverket, altså. Noko ikkje altfor mange her gjer.

Nå får du faen meg gi deg med den "jeg vet mer enn alle andre"-taktikken din. Om den situasjonen ikke er hands så er det faen meg på tide at man revurderes reglene. Dere har så lite og si hva mener om det er med vilje eller ikke. Han bruker hånden og kan drar en stor fordel av det. Noe som ikke er lov blant ute spillere.

Lenke til kommentar

Viljehands er da fjernet fra den regelen for all herrens år siden. Greia er vel med at han drar en enorm fordel av at den treffer hånda, selv om det ikke er med vilje. Og hånda er langt ut fra kroppen i tillegg. Hadde ikke armen vært en halv kilometer ut fra kroppen hadde han aldri fått ballen med seg. Det er frispark, enkelt og greit.

Vil seie meg enig her

Lenke til kommentar

Nå får du faen meg gi deg med den "jeg vet mer enn alle andre"-taktikken din. Om den situasjonen ikke er hands så er det faen meg på tide at man revurderes reglene. Dere har så lite og si hva mener om det er med vilje eller ikke. Han bruker hånden og kan drar en stor fordel av det. Noe som ikke er lov blant ute spillere.

Men i alle dagar.. Først skriv du at det er på tide å revurdera reglane. Heilt greit. Så skriv du at det ikkje er lov å bruka handa og dra fordel ut av det. Jo, det er nettopp det som i følgje reglane er lov, så lenge det ikkje er med vilje, og så lenge armen ikkje står i ein unaturleg posisjon med tanke på situasjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om regelen er god er nå så. Men her diskuteres jo ting som overhodet ikke har noe med regelen å gjøre.

Enig i at den kunne inneholdt mindre rom for tolkning, men veldig usikker på hvordan det skulle blitt gjort.

Edit:ser nå hvorfor du svarte på det innlegget. Det var igrunn ikke et svar til ditt innlegg selv om det havnet rett etter.... Beklager den.... Var mer generelt.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Men i alle dagar.. Først skriv du at det er på tide å revurdera reglane. Heilt greit. Så skriv du at det ikkje er lov å bruka handa og dra fordel ut av det. Jo, det er nettopp det som i følgje reglane er lov, så lenge det ikkje er med vilje, og så lenge armen ikkje står i ein unaturleg posisjon med tanke på situasjonen.

Så man har kun to typer hands da? VIljehands og ufrivillig, og hvor sistnevnte er lov?

Lenke til kommentar

Om det ikke er en regel nå, så syns jeg det burde innføres. Alle situasjoner der spilleren drar nytte av å handse burde vært frispark, om ikke hånda ligger så å si klistret inntil kroppen.

Det kommer et skudd inn i straffefeltet og treffer en forsvarer som står rett foran han som skyter. Ballen går i hånda uten at han kan gjøre noe det. Skal det bli straffe?

Da åpner du jo for at villskudd inn i 16-meteren blir meget attraktivt da sjansen for straffe er relativt stor.

Endret av Patrick123
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir en dårlig regel føler eg.

Dagens regel er ikke ufeilbarlig, men en sånn regel som foreslås over her blir hvertfall ikke bedre og fører til enda mer bingo og diskusjon.

Spillerne kommer også til å se teite ut der de farter rundt på banen med armene ned langs siden.

Lenke til kommentar

Merkelig stille her før morgendagens kamp, mistenker en del trøndere for å være rimelig nervøse. Blir garantert en underholdende kamp med et Moldelag uten noe å tape og et gulljagende Rbk.

Så hva tror folket utfallet blir? Jeg tipper Rosenborg vinner etter en kontroversiell dommeravgjørelse med Bille aka kattekvinnen involvert.

Uansett utfall tror jeg denne kampen avgjør om RBK vinner ligaen eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...