Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å uttrykke meg klart da sånn at RBK-fansen ikke misforstår: Hvis noen jukser er jeg imot det, uansett hvem det går utover, spesielt hvis det skjer med viten og vilje.

Det som startet denne diskusjonen har imidlertid ikke med det å gjøre, ingen har jukset. Det som skjedde er slikt som kan skje og som jeg har fått lære meg av RBK-fans, jevner seg ut over en hel sesong. I tillegg er ingen regler brutt.

Som Molde-fan gjennom en halv mannsalder har jeg sett nok av slike tvilsomme avgjørelser gå i favør Mordor, så det er "klart som korvspad" at jeg godter meg de tre gangene det går utover hele Nord-Trøndelags Rosenborg, hva annet forventer dere etter tiår med hoven holdning fra den verste rivalen?

Lenke til kommentar

Så hver gang ballen går i hånda skal det blåses hands uansett om det var med viten og vilje eller ikke?

Viljehands er da fjernet fra den regelen for all herrens år siden. Greia er vel med at han drar en enorm fordel av at den treffer hånda, selv om det ikke er med vilje. Og hånda er langt ut fra kroppen i tillegg. Hadde ikke armen vært en halv kilometer ut fra kroppen hadde han aldri fått ballen med seg. Det er frispark, enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Viljehands er da fjernet fra den regelen for all herrens år siden.

Mulig det er andre regler i Norge, men reglene i England som solaar gravde fram i går sier følgende:

A direct free kick is also awarded to the opposing team if a player commits any of the following three offences:

holds an opponent

spits at an opponent

handles the ball deliberately (except for the goalkeeper within his own penalty area

Så....... Isje vett eg.....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Viljehands er da fjernet fra den regelen for all herrens år siden. Greia er vel med at han drar en enorm fordel av at den treffer hånda, selv om det ikke er med vilje. Og hånda er langt ut fra kroppen i tillegg. Hadde ikke armen vært en halv kilometer ut fra kroppen hadde han aldri fått ballen med seg. Det er frispark, enkelt og greit.

Men han snur seg, han står ikke stille. Når du snur deg er det naturlig at armene følger en bane rundt kroppen.

Men æ e itj nån ækspært...

Lenke til kommentar

Vel, jeg mener at iom. det ikke er viljehands skal dommeren ikke dømme. Jeg vil heller ikke si at armen er i en unaturlig posisjon, han snur seg og da er det naturlig at armen vender rundt. Spillerne kan ikke løpe rundt med håndjern og henda bak ryggen heller.

Endret av Patrick123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Handa er ute fra kroppen av di han snur seg rundt. Heilt naturleg. Han veit ikkje kor ballen er, altså er det ikkje med vilje. Dommaren ser at ballen treff handa, men tykkjer det ikkje er ein straffbar hands. Heilt greitt, og ingenting å klaga over. Om ein kjenner regelverket, altså. Noko ikkje altfor mange her gjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei? Han drar en fordel av den fordi han får den med seg...

Slå opp i regelverket og sjå om du finn noko som går på om det er ein fordel eller ikkje i samanheng med at ballen treff handa i ein situasjon som denne. Det har ingenting å seia!

Vel, jeg mener at iom. at det ikke er viljehands skal dommeren ikke dømme. Jeg vil heller ikke si at armen er i en unaturlig posisjon, han snur seg og da er det naturlig at armen vender rundt. Spillerne kan ikke løpe rundt med håndjern og henda bak ryggen heller.

Dette er det korrekte i henhold til regelverket.

Lenke til kommentar

Problemet med hands-regelen tror jeg alle kan si seg enige i, nemlig at den åpner for "skjønn", som igjen åpner for at dommere kan dømme på helt forskjellig grunnlag og fortsatt kunne forsvare seg bak regelen.

Slik skal det ikke være, og da tenker jeg ikke på Godset-handsen for den har jeg strengt talt ikke sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...