Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien

Latias

Anbefalte innlegg

RBK kjøper seg definitivt til suksess. Summene de har brukt på spillerkjøp de siste årene er så hinsides all fornuft i norsk fotball at seriegullet burde komme omtrent av seg selv.

Vi bruker også penger vi tjener inn. Vi solgte jo Tarik for 20M. Med salg kommer kjøp. Bitre, bitre bergensere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er verken bitter eller bergenser, men jeg stusser alltid litt over hvorfor RBK-fans er så livredde for å innrømme at de bruker mye mer penger enn alle andre lag, og at det er en meget viktig suksessfaktor. Spillerkjøp og overgangssummer blir godt dekket i media, så det er jo ikke akkurat noen hemmelighet eller overraskelse for resten av oss...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest alt her.. Men ser mine poenger går overens med andres..

Vi får disse pengene fordi vi gjør en god jobb med spillerne vi har, og vi utvikler dem, for å å selge de for mer enn hva vi betalte for de. Og en del av spillerne vi selger kommer også fra jr laget til klubben.

Økonomien RBK har, er så god fordi vi har vært et stabilt og godt lag gjennom veldig mange år, derfor har vi tjent mye penger både gjennom sponsorer og premiepenger.

Og når vi da selger spillere for mye penger, har vi økonomien til å bruke de pengene på nye spillere.

Men ja, jeg ser det at dere mener vi bør vinne Tippeligaen så enkelt og suverent, for all del...

Lenke til kommentar

Kan ikke alle bare ha likt budsjett da? Altså ikke mer enn 29 mill. Så kan vi sitte her å si at det er bra for norsk fotball at vi ikke klarer å utvikle talenter, skape rammer rundt fotballen og sitte å vente til norske herrefotball kommer på lik linje med damefotballen når det kommer til omdømme.

Det er så hinsides latterlige argumenter enkelte her kommer med. "ØHH, det er ikke rettferdig at Bayern vinner Champions League når de har så mye bedre forutsetninger enn Dortmund". "Det er ikke rettferdig ovenfor FC København at de møter United i CL fordi United har så mye større budsjett". Makan til sutring og jævelskap har jeg faktisk ikke lest her inne. Folk sutrer faen meg bastant på at tippeligaen har elendig nivå. Når en klubb (Rosenborg) faktisk budsjetter med å komme til Europa, vinne titler, skape talenter, ha en flott stadion og stort fokus på fotballen er faen meg det feil også.

Grunnen til at vi bare kommer lenger og lenger bak er at folk som husam sitter i NFF. De ønsker ikke at Norge skal ha et eller to lag som gjør det godt i Europa. De ønsker at alle norske lag skal stille med like midler og ikke bruke bedre spillere enn det man har klart å dyrke selv.

Et spørsmål. Tror dere det koster 29 millioner i året å drive La Masia? (En grei overdrivelse, men dog). Vi kommer aldri til å utvikle talenter og fotballen i Norge om klubben som har råd må holde igjen sparegrisen fordi sutre unger som husam klager på at andre har mer penger.

Lenke til kommentar

Godset gjør det like bra som dere med en tredjedels budsjett og stort sett norske unge spillere. Klart det er mer imponerende enn noen som kjøper seg til suksess slik dere har gjort de siste ti årene.

Emil, til forskjell fra Chelsea vil pengene en dag ta slutt, det kunne jo f.eks vært lurt å bruke pengene man nå har på å utvikle Nordens beste ungdomsakademi? Men nei, RBK har valgt å i stedet kjøpe de nest beste skandinavene, det er vel ikke så rart at folk ikke blir imponert av det men heller foretrekker det Godset/Molde gjør?

Må ikke være så hårsår nå, det kler deg dårlig :-)

Lenke til kommentar

Godset gjør det like bra som dere med en tredjedels budsjett og stort sett norske unge spillere. Klart det er mer imponerende enn noen som kjøper seg til suksess slik dere har gjort de siste ti årene.

Emil, til forskjell fra Chelsea vil pengene en dag ta slutt, det kunne jo f.eks vært lurt å bruke pengene man nå har på å utvikle Nordens beste ungdomsakademi? Men nei, RBK har valgt å i stedet kjøpe de nest beste skandinavene, det er vel ikke så rart at folk ikke blir imponert av det men heller foretrekker det Godset/Molde gjør?

Må ikke være så hårsår nå, det kler deg dårlig :-)

Det Molde gjør? Skaffe noen rike investorer å la de betale for spillerne? Hvorfor er det plutselig så mye bedre enn det RBK gjør?

Godset vil ha kanskje tur noen år, avhengig av hvordan de klarer å vedlikeholde stallen, men talentene blir borte og da sitter Godset også igjen med spillere som er begrenset om de ikke klarer å øke budsjettet.

Lenke til kommentar

Ha ha, selvsagt ikke. Det har jeg da aldri sagt. Det er selvsagt veldig lurt å bruke masse penger. Da blir det mye enklere å vinne.

Det er også en nødvendighet når man får inn masse penger fordi man mister kjernestammen i laget av talenter man har fostret opp selv. Tettey, Ciljan, Bakenga og Henriksen er vel de mest nærliggende eksemplene og der snakker vi 50-60 millioner bare der. Hva skulle man gjort med de pengene? Satt de i banken og sagt "job well done" og så begynte å kikke på om 17-åringene vi har igjen er like gode?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det ingen som direkte sier at det er "feige" lag og at det er dumt at rosenborg har bedre økonomi. Folk bare påpeker at det er tilfellet, og at det er svært imponerende det godset gjør.

Og da går enkelte rett i skyttergraven og forsvarer seg og snakker om ting som ikke er blitt nevnt en gang. Helt ufattelig så hårsåre folk er så fort pengene blir nevnt, De har mer penger, det var egentlig det hele. Ikke lag det til en større sak enn det er.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Det er også en nødvendighet når man får inn masse penger fordi man mister kjernestammen i laget av talenter man har fostret opp selv. Tettey, Ciljan, Bakenga og Henriksen er vel de mest nærliggende eksemplene og der snakker vi 50-60 millioner bare der. Hva skulle man gjort med de pengene? Satt de i banken og sagt "job well done" og så begynte å kikke på om 17-åringene vi har igjen er like gode?

De fleste klubber som mister "kjernestammen" sin i Norge er nødt til å hente inn nye spillere omtrent gratis. Det slipper RBK, som har et skyhøyt budsjett og mer handlerom. Hva dere skal gjøre med pengene har jeg allerede svart på. Det lureste dere kan gjøre er som sagt akkurat det dere gjør - kjøpe dyre kvalitetsspillere som sikrer dere suksess og enda mer inntekter.

Lenke til kommentar

De fleste klubber som mister "kjernestammen" sin i Norge er nødt til å hente inn nye spillere omtrent gratis. Det slipper RBK, som har et skyhøyt budsjett og mer handlerom. Hva dere skal gjøre med pengene har jeg allerede svart på. Det lureste dere kan gjøre er som sagt akkurat det dere gjør - kjøpe dyre kvalitetsspillere som sikrer dere suksess og enda mer inntekter.

Det er fordi de fleste spillerne ikke har gode nok spillere i kjernestammen til at de går til store nok klubber som er villig til å betale for de og de ikke har status nok til å hente gode spillere. Det er ikke Rosenborg sin feil at de nettopp gjennom gullgenerasjonen av lokale og norske spillere klarte å bygge et navn og etablere seg til det punktet hvor det er et steg opp fra majoriteten av norske lag og det kommer mye større lag på banen og plukker spillere.

Det riktigere blir da altså at RBK selger og kjøper seg til suksess. Så skal det sies at egenoppfostrede spillere var sentrale forrige gang RBK faktisk hadde suksess (gull i 2010) med Henriksen og Iversen som stod for ca. halvparten av målene.

Lenke til kommentar

Kan ikke alle bare ha likt budsjett da? Altså ikke mer enn 29 mill. Så kan vi sitte her å si at det er bra for norsk fotball at vi ikke klarer å utvikle talenter, skape rammer rundt fotballen og sitte å vente til norske herrefotball kommer på lik linje med damefotballen når det kommer til omdømme.

Det er så hinsides latterlige argumenter enkelte her kommer med. "ØHH, det er ikke rettferdig at Bayern vinner Champions League når de har så mye bedre forutsetninger enn Dortmund". "Det er ikke rettferdig ovenfor FC København at de møter United i CL fordi United har så mye større budsjett". Makan til sutring og jævelskap har jeg faktisk ikke lest her inne. Folk sutrer faen meg bastant på at tippeligaen har elendig nivå. Når en klubb (Rosenborg) faktisk budsjetter med å komme til Europa, vinne titler, skape talenter, ha en flott stadion og stort fokus på fotballen er faen meg det feil også.

Grunnen til at vi bare kommer lenger og lenger bak er at folk som husam sitter i NFF. De ønsker ikke at Norge skal ha et eller to lag som gjør det godt i Europa. De ønsker at alle norske lag skal stille med like midler og ikke bruke bedre spillere enn det man har klart å dyrke selv.

Et spørsmål. Tror dere det koster 29 millioner i året å drive La Masia? (En grei overdrivelse, men dog). Vi kommer aldri til å utvikle talenter og fotballen i Norge om klubben som har råd må holde igjen sparegrisen fordi sutre unger som husam klager på at andre har mer penger.

Ingen her som har sagt at det er urettferdig, så slutt å legg ord i munnen på folk.

At du påstår at det er tur (les: flaks) det Godset holder på med er jo latterlig. Det er et resultat av målrettet satsing over flere år.

Det jeg sier er at ingenting ved Rosenborg imponerer meg mer. De burde ligger langt foran resten av landet, kanskje med unntak av Molde.

Lenke til kommentar

Er vel faktisk 70-80M for de du nevner der.

Lenke til kommentar

Penger vi får fordi vi har et navn ute i Europa forøvrig. Noe vi har gjort på egenhånd med å imponere i Champions League i år etter år. Godset hadde aldri fått de samme summene for de samme spillerne, det er jeg 100% sikker på.

Det oser misunnelse av mange norske fans to be honest. Molde var i CL i 99/00 (??), men har i ettertid fulgt opp med flere nedrykk, tom stadion og dårlig økonomi, men har overlevd pga. Røkke og Aker. At andre norske klubber ikke makter å prestere ute i Europa, samtidig som de ikke er stabile nok i den hjemlige ligaen er ikke Rosenborgs problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...