Gå til innhold

Treg overføring, gigabit nett

Anbefalte innlegg

Heisann forumbrukere.

Jeg har et problem med mitt nettverk. Jeg hentet min nye Netgear WNDR3700 i går. Jeg har en pc med gigabit nettverkskort, en NAS med gigabit støtte og routeren har naturligvis gigabit porter.

Da jeg satte den opp i går viste ruteren at jeg hadde 10/100 hastighet på nettverket (dette kan man se på lysnene på ruteren). I dag etter restart av både pc og ruter lyser den på en slik måte at den nå har gigabit hastighet på nettverket. (ser også at lokal tilkobling sier at hastigheten er på 1gbps)

Likevel er overføringshastigheten mellom pc'en og NAS'en mellom 4,2 og 6,3 mb/s.

Burde ikke dette gå mye fortere?

Hadde samme hastighet med min gamle 10/100 ruter..

Har 10 eller 15m kabel mellom pc og ruter men skal vel ikke ha noe å si.

Har kikket litt rundt og fant at en hadde ordnet litt med dupleks instillinger og slått av "jumbo frames", har prøvd det første men hadde ingen effekt. "jumbo frames" vet jeg ikke åssen jeg konfigurer. Ser at "jumbo frame size" er 1500. Tror jeg har funnet instillinger på ruteren men vet ikke hva den burde stå på eller om den er mulig å slå av.

Er litt kjipt når man har kjøpt en ny sak og ikke få utnyttet den fullt ut.

Håper noen kan hjelpe! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jumboframes 9000

På nettverkskortet ditt finner du det under egenskaper (Jumbo packet eller MTU size)

Du skriver ikke hvilken type NAS du har, så der må du nesten lete deg frem.(På Synology er det kontrollpanel-->nettverk-->nettverk et eller annet).

Om ruteren din støtter det vet jeg ikke.Det står både og på nett.

Jeg har en WNDR3500L med DD-WRT men kjører via en gigabit switch og får ca 45mb i RAID5 (budsjett synology 411j)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Ser at jeg kan stille på MTU-size på ruteren m en får beskjed om at 1500 er maks. Finner ingen instillinger om dette på nettverkskortet da. Jeg går inn på enhetsbehandling og velger nettverkskortet og "egenskaper" men finner ikke noe der...

Men uansett om jumboframes og MTU størrelse ikke kan stilles på så burde vel overføringshastigheten være bedre? Når jeg laster fra NAS til PC får jeg bedre hastighet, ligger da mellom 10 og 12 mb/s. nettverksharddisken er en Lacie: http://www.lacie.com/no/products/product.htm?id=10451

Sett bort i fra alt mulig så er dere vel enige at jeg burde ha høyere hastighet på overføringer? Mer enn mellom 4 og 7 mb/s er vel vanlig for gigabit nettverk?

Lenke til kommentar

Men uansett om jumboframes og MTU størrelse ikke kan stilles på så burde vel overføringshastigheten være bedre? Når jeg laster fra NAS til PC får jeg bedre hastighet, ligger da mellom 10 og 12 mb/s. nettverksharddisken er en Lacie: http://www.lacie.com/no/products/product.htm?id=10451

Sett bort i fra alt mulig så er dere vel enige at jeg burde ha høyere hastighet på overføringer? Mer enn mellom 4 og 7 mb/s er vel vanlig for gigabit nettverk?

Ja, absolutt. 4 - 7 megabyte/s er middelmådig for et 100 Mbit-nett, og for gigabit er det mildt sagt elendig.

Jeg la merke til at du sa at indikatorlysene på routeren først viste 100 Mbit da du først satte diske opp, og først etter en omstart viste den Gb-hastighet. Det er heller ikke normalt. Jeg ville prøvd med andre kabler og kjørt tester med PCen koblet direkte i NAS-disken og overført direkte mellom to PCer koblet i routeren. Det er noe meget vesentlig galt med en eller annen komponent i nettet ditt.

Ikke nødvendigvis. De fleste nettverksdisker har sikkerhetsfunksjoner som Netgears Journaling, og det er ganske stor forskjell på hastigheten mellom de tregeste NAS på markedet og de raskeste.

Journaling påvirker da bare skriveytelsen?

Lenke til kommentar

Takk for hjelp så langt.

Jeg har ikke mulighet til å prøve hastigheten mellom to pc'er da jeg bare har en med gigabit nettverkskort. Men kan tilføye at jeg hadde samme fart med min gamle ruter på 10/100 mbit.

Og hvis jeg kunne hatt bedre med den så kan det jo bety at problemet ligger i hos min PC.

Jeg skal prøve litt kabler og andre ting og komme tilbake igjen med resultater. Vil nok gå en tid ettersom det er litt hektisk om dagen.

Igjen takk så langt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...