Gå til innhold

Tips til CPU

Jon-d

Anbefalte innlegg

På jobben skanner vi mye dokumenter, og etterbehandlingen at dette (Fjerne blanke sider, fjerne sorte kanter,rette opp sider, tekstgjenkjenning (OCR) etc) tar veldig mye tid. Vi bruker et program som heter PixEdit, og et problem er at det kun bruker en kjerne pr batch med dokumenter. Flere batcher parallelt har vært forsøkt, men det blir bare rot, og er ikke et reellt alternativ. Vi har en maskin med en Q9500 (2,83GHz), og når maskinen jobber brukes da bare 25% av CPU.

Hvilken CPU er kjappest til denne type jobb? Og hvor mye besparelse av tid kan jeg evt forvente?

Evt tips til annen software (som benytter all tilgjengelig CPU kraft) til skanning og etterbehandling...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva slags prosessor som yter best per enkelt kjerne, men core i5 2500k er muligens bedre, på grunn av turboboost 2

Hvis ikke overklokking er løsningen i så fall da på 2500k, har jeg ikke noe bedre råd.

Sjekk f.eks http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html for å få ca hva prosessoren klarer.

Så sier ca hvor mye du man anta prosessoren klarer raskere oppgavene, riktignok er det ved bruk av alle kjernene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vel, om du er ute etter raskest mulige prosessor pr-kjerne så er ikke det så vanskelig å foreslå - men det slår meg som en bedre løsning total sett å heller skifte software-pakke dersom dette er en mulighet - eller er det slik at dette ikke er aktuellt?

En annen mulighet for paralellisering osm du kanskje ikke har tenkt på er virtualisering. Hvis dette programmet etterbehandler dokumentene som løse filer i batcher etter at selve scanningen er gjort (altså at det ikke er en integrert del av scanneprosessen) så burde det være problemfritt å smelle opp VMware med 3 ekstra instanser av OSet og dermed kjøre paralellt på alle 4 kjernene. Det er kanskje ikke den mest elegante løsningen når man tenker på hvor effektivt ressursene på maskinen da egentlig blir brukt, men det skulle ikke være så veldig upraktisk i bruk om dette er oppgaver som man bare må sette i gang i ny og ne i batcher - og i forhold til hastighet så skulle den kunne øke med en faktor på x3,8+

Vil du krype til korset og bare skaffe den raskeste enkel-kjernen du kan så er det vel en 2500K som ville vært svaret. Overklokk den (latterlig enkelt) til 4,4Ghz++ selv på stock kjøler. Det vil jo være til å grine av å sitte og se på den bare bruke 1 kjerne dog =P

En litt mer økonomisk løsning (pga dualcore) ville vært en 2125 (3,3Ghz) eller G860 (3Ghz). Ytelse pr. kjerne vil være rimelig identisk pr. Mhz i forhold til 2500K'en - men de kan jo selvfølgleig ikke overklokkes. Med tanke på din eksisterende CPU så virker det ikke som en verdig oppgradering.

Jeg holder ved at beste løsning er nok en mer "smart" løsning fermfor å brute-force seg gjennom problemet, for selv en høy overklokk på den beste CPUen på markedet vil bare i aller beste tilfelle komme i nærheten til å doble hastigheten.

-Stigma

EDIT:

Hvor lange batch jobber og hvor mange dokumenter snakker vi egentlig om her? Sitter bare å tenker på andre mulige løsninger - og da det litt relevant å vite bruksmønsteret.

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for fyldig svar.

Vel, det er snakk om all post (brev og skjemaer) inn til Statens Pensjonskasse så det blir litt ark. Det er vel en 2-3 timers jobb, hvor etterbehandlingen er ca 75% av tiden.

virtualisering ideen er interessant, men da trenger vi kanskje flere lisenser til programmet, og de er ikke spesielt billige, så jeg tror ikke det blir aktuelt.

Personlig synes jeg det virker greit nok å OC'e dritten ut av en 2500K og bruke den dersom det kan halvere tiden jeg bare sitter og venter på data'n, men jeg er ikke helt overbevist om at IT avd. er helt komfortable med det. Får undersøke litt...

Lenke til kommentar

virtualisering ideen er interessant, men da trenger vi kanskje flere lisenser til programmet, og de er ikke spesielt billige, så jeg tror ikke det blir aktuelt.

Det finnes en del gratis alternativer ute og går når det gjelder virtualisering også. Jeg er bare ikke helt kjennt med hvor grensene går der når det er snakk om et firma fremfor privat non-profit bruk. Jeg skal se om jeg kan undersøke det raskt. Det er langt fra umulig at det finnes en gratis løsning for virtualisering og at alt du evt. må avse er direkte grafisk støtte (altså at du heller bruker remote desktop for tilgang til de virtualiserte maskinene hvilket tross alt ikke er noen big deal).

EDIT:

http://www.vmware.com/products/datacenter-virtualization/server/compare.html

VMware player står at den er gratis da. mulig du må grave litt i vilkårene for å se at det er spesifikt gratis for bedrifter også for å være sikker, men det pleier å stå ganske klart opplyst om slik. Dette er kanskje en grei løsning? Det ville jo i så fall være gratis å teste for å se om det fungerte bra i praksis eller ikke. Virtualbox skal også være gratis AFAIK.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på PixEdit lisensen. Er sånn USb dongle variant...

Aha - det kan jeg ikke svare på med noe sikkerhet. Godt mulig at de virtualiserte OSene kan dele USB ressursen, men om en slik løsning ville være lovlig eller ikke i forhold til lisensen kan jeg ikke svare på.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...