Gå til innhold

er alle operativsystemer bygd opp av binærtallsystemet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er alle operativsystemer bygd opp av binærtallsystemet? altså 0 og 1 ?

 

Ja, men det er "bare" fordi maskinvaren i alle datamaskiner vi bruker i dag baserer seg på binært tallsystem.

 

Det er i prinsippet ingenting som stopper deg fra å lage en datamaskin som bruker 10-talls systemet, og så programmere et OS basert på titalls-systemet som kan kjøre på det. Jeg vet at det har blitt laget maskinvare som har brukt annet enn binær tallsystem, så det eksister i virkeligheten.

 

Grunnen til at vi endte opp med å bruke binær systemet er i grunnen bare det at det er enklere og billigere å lage microbrikker som kan behandle et veldig enkelt tallsystem slik som binær som går SVINRASKT fremfor å lage brikker som kan behandle et mer avansert tallsystem. Dermed brukte vi binær fordi det jo faktisk er det aller minst kompliserte tallsystemet man kan tenke seg. En slik decimal regnemaskin ville gjort langt mer arbeid pr. syklus, men pga. hvordan elektronikken nødvendigvis må bygges opp ville det også gjort at den ville jobbet langt tregere også (i frekvens) - og totalt sett jobber binære chipper langt raskere (og er billigere å lage). Dermed er det (litt motintuitivt) bedre å la en binær regnemaskin regne på et tall i flere dusin med seperate operasjoner enn det er å la en mer kompleks maskin regne samme oppgaven i bare ett eller to steg. Du kan sammenligne det med å måke snø med en spiseskje (binær) eller en bulldozer (decimal). Utrolig nok blir jobben raskere gjort med spiseskjeen ;)

 

Håper dette besvarte det du lurte på :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg ville si alt elektronisk gjennom kober komikasjon er 0 + 1.

 

Hvis du har driver med utvikling er det kjeldent man bruker biære tall, hvis vi ikke snakker om assamble programmering.

 

Man trenger enormt med godvilje for å få noe forståelig ut av dette.

Anbefaler deg å lese igjennom innleggene dine før du poster :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville si alt elektronisk gjennom kober komikasjon er 0 + 1.

 

Hvis du har driver med utvikling er det kjeldent man bruker biære tall, hvis vi ikke snakker om assamble programmering.

 

Man trenger enormt med godvilje for å få noe forståelig ut av dette.

Anbefaler deg å lese igjennom innleggene dine før du poster :hmm:

 

Jeg anntok nesten at det var snakk om en invandrer med begrenset beherskelse av norsk i dette tifellet. I så fall så er det jo forståelig til en viss grad. Hvis ikke, og vedkommende har norsk som morsmål så er det på tide med en kraftig skjerpings ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja, selv om maskinene i praksis alle fungerer på binær tallsystem så er det verdt å merke seg at det er ikke slik de programmeres. Det ville nok også vært teknisk mulig - men så tidskrevende at det ville tatt ukesvis å selv de aller enkleste programmer. Progammering i dag gjøres normalt i høyere nivå programmeringsspråk som er mye mer leselige for mennesker - og disse oversettes til slutt ned automatisk av en compiler til binær så de faktisk kan kjøres direkte på maskinvaren.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kvante pcer:

 

http://www.idg.no/pcworld/article19944.ece

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/06/090628171949.htm

 

http://www.forskning.no/artikler/2007/juni/1181113997.55

 

I en vanlig datamaskin består data av enere og nuller - såkalte "bits". I en kvantedatamaskin er bits erstattet av såkalte kvantebits eller "qubits", forteller Ovrum.

 

Et qubit kan for eksempel være et elektron, der tallet "en" betyr at elektronet spinner i en retning, mens tallet "null" betyr at elektronet spinner i en annen retning.

 

Et lyskvant eller foton kan på sin side ha ulik polarisasjon, for eksempel vannrett for en og loddrett for null. Polarisering av lys utnyttes blant annet i solbriller som fjerner ubehagelige reflekser av sollys med en bestemt polarisering.

 

Problemet er at qubits ikke lar seg avlese uten videre. Skal du bestemme spinnretningen på ett bestemt elektron, så mister du informasjonen. Den eneste måten du kan finne ut av spinnretningen på, er ved å ha mange like kopier og så finne gjennomsnittet av mange målinger.

 

Slik sett er kvantedatamaskiner basert på sannsynlighetsberegninger

Lenke til kommentar

Jeg ville si alt elektronisk gjennom kober komikasjon er 0 + 1.

 

Hvis du har driver med utvikling er det kjeldent man bruker biære tall, hvis vi ikke snakker om assamble programmering.

 

Man trenger enormt med godvilje for å få noe forståelig ut av dette.

Anbefaler deg å lese igjennom innleggene dine før du poster :hmm:

 

Jeg anntok nesten at det var snakk om en invandrer med begrenset beherskelse av norsk i dette tifellet. I så fall så er det jo forståelig til en viss grad. Hvis ikke, og vedkommende har norsk som morsmål så er det på tide med en kraftig skjerpings ;)

 

-Stigma

 

Det er ingen som tjener nevneverdig på pedanteri. Tolkning vil være en logisk ting å diskutere, men å falle så lavt at man må bruke logikk på dette... USJ! Vakum.

 

Kvante pcer:

 

http://www.idg.no/pcworld/article19944.ece

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/06/090628171949.htm

 

http://www.forskning.no/artikler/2007/juni/1181113997.55

 

I en vanlig datamaskin består data av enere og nuller - såkalte "bits". I en kvantedatamaskin er bits erstattet av såkalte kvantebits eller "qubits", forteller Ovrum.

 

Et qubit kan for eksempel være et elektron, der tallet "en" betyr at elektronet spinner i en retning, mens tallet "null" betyr at elektronet spinner i en annen retning.

 

Et lyskvant eller foton kan på sin side ha ulik polarisasjon, for eksempel vannrett for en og loddrett for null. Polarisering av lys utnyttes blant annet i solbriller som fjerner ubehagelige reflekser av sollys med en bestemt polarisering.

 

Problemet er at qubits ikke lar seg avlese uten videre. Skal du bestemme spinnretningen på ett bestemt elektron, så mister du informasjonen. Den eneste måten du kan finne ut av spinnretningen på, er ved å ha mange like kopier og så finne gjennomsnittet av mange målinger.

 

Slik sett er kvantedatamaskiner basert på sannsynlighetsberegninger

 

You beat me to it, så posten mens jeg skrev min :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

All maskinkode som kjøres på en datamaskin, er binær kode. Dette fordi en transistor bare kan ha to tilstander. Enten leder den strøm(1) eller så leder den ikke strøm(0).

Nå forskes det på transistorer som har tre tilstander, men disse ville ikke kunne bli brukte i et datasystem. Et tretall-system ville ha store mangler og totalt ubrukelig til data prosessering.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kan man ikke tenke seg en annen tilnærming, f.eks ved at man bruker to og to bits og får fire kombinasjoner (00-01-10-11) eventuelt ved at 0 deles opp i en 0 og 1 variant (00 og 01) mens 1 også deles opp i en 0 og 1 variant (10-11). Teknisk sett handler det vel bare om å lage et system som forstår dette slik at man kan bygge programmer på det. Det blir vel kluss om man lager et os til vanlig bruk med et nytt binærsystem, men til spesialiserte maskiner som skal tygge seg gjennom mengder av data så kunne man vel laget noe tilsvarende?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er ikke jeg helt inne på, men trodde fortsatt man brukte ren 0 og 1 og ikke f.eks 01001100 dirkete i et 8 bits system for å vise 50. I og med at det eksisterer vel minst 16, 32 og 64 bits programmer idag så må man vel ha et system for å skille?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...