Gå til innhold

Eldre PC nytt Skjermkort fungerer det?

shegood

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ikke oppdatert på PC fronten men har en del eldre PC'er som har CPU'er som E8400, E8500, Q6600, E6600, + en "AMD PC" som i dag kjører med GTX295 kort (som muligens er ødelagt). Resten kjører 8800GT(S, X) i forskjellige varianter og en med 4870.

Disse kortene fungerer fremdeles noenlunde men vurderer å kjøpe inn en del nye i julegaver.

Vurderer da f.eks Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB eller liknende men ser at dette er PCI Express 2.1

Er det noen som kan svare meg på om jeg vil kunne bruke dette eller liknende kort i de gamle PC'ene?

Svakeste Strømforsyning er vel på 450W.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge hovedkortet har PCI-E port så vil de fungere rent teknisk sett, og det har de nok med tanke på de prosessorene du nevner.

Det sagt så vil det største problemet gjerne ligge i at maskinen kan bli ganske ubalansert. Det hjelper ikke å ha et svinfort grafikkort dersom CPUen ikke klarer å jobbe raskt nok til å holde tritt. Da vil bare skjermkortet ende opp med å sitte og vente på CPU og mye av den potensielle oppgraderingen blir dermed bortkastet i praksis.

Jeg vil si generellt at dersom et slikt kort som du nevner skulle være en god match så må disse CPUene ihvertfall være overklokket en god del. Om de har intel baserte hovedkort så er det dog godt rom for slikt. Dualcore prosessorene kan evt. slite selv med overklokket frekvens - dog det vil nok variere litt med hvilke spesifikke spill vi snakker om da det enda er store forskjeller mellom hvor godt tilpasset diverse spill er tilpasset mer enn 2 kjerner (spesiellt non-mainstream spill fra mindre developers).

Jeg tørr ikke å si sikkert om disse ville være gode nok til å gi en godt balansert ytelse eller ikke - men får du den Q6600'en opp i nærmere 3,6-3,8Ghz (relativt lett oppnåelig med de aller fleste Q6600'er på de aller fleste intel baserte kort) så burde denne holde tritt enda på det aller meste og gi en god totalopplevelse sammen med det kortet.

Håper dette hjalp :)

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei :)

Takker for fint svar.

Jeg regnet med at CPU kunne medføre noe begrensninger her men var mest spent på om Hovedkortene eventuelt Strømforsyningene ville være tilstrekkelige. Flere av PC'ene bør nok få en generell oppgradering eller rett og slett byttes ut, men da kan jo eventuelt skjermkortet brukes i en ny/ oppgradert maskin.

Selv med begrensninger i forhold til CPU er det vel fremdeles en del å hente på å oppgradere skjermkortet? De fleste her er 3Ghz + men ingen opp mot 3,6 - 3,8. Det er for store begrensninger på resten av delene til at jeg har hatt noe suksess med det. Er ikke så veldig drevet på klokking heller. :)

Det spilles spill som Skyrim, Battlefield, COD, Batman, Crysis. For tiden er vi 4x Skyrim spillere i huset. (Var så heldig å få det til farsdagen så kan ikke fruen klage alt for mye når jeg spiller det ;)

Mvh

Shegood

Lenke til kommentar

Jada, du vil nok nesten garantert få bedre ytelse uansett - men som nevnt så er det ikke du får brukt det fulle potensialet til kortet uten nok CPUkraft. Det er vanskelig å si noe nøyaktig på generell basis da hvert enkelt spill har en egen balansegang mellom belastning av CPU og GPU - så hvor viktig CPUen er varierer altså fra spill til spill.

Annående strømforsyning så bør du heller sjekke hvor mange watt PSUen kan levere på 12volt. Det er det som er egentlig relevant (det står på siden av PSUen).

Hvor mye strøm som det egentlig er behov for kan du regne ut med en slik kalkulator:

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Men røff hoderegning tilsier at det skal gå helt greit på en 450watter - ihvertfall så lenge den kan gi mesteparten av sin totale effekt på 12volt. Det er nok ikke voldsomt mye å gå på, men jeg tipper det du nevner vil trekke under 400watt totalt så lenge det ikke er snakk om et lass med harddisker og CD-drev i tillegg.

-Stima

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jada, du vil nok nesten garantert få bedre ytelse uansett - men som nevnt så er det ikke du får brukt det fulle potensialet til kortet uten nok CPUkraft. Det er vanskelig å si noe nøyaktig på generell basis da hvert enkelt spill har en egen balansegang mellom belastning av CPU og GPU - så hvor viktig CPUen er varierer altså fra spill til spill.

Annående strømforsyning så bør du heller sjekke hvor mange watt PSUen kan levere på 12volt. Det er det som er egentlig relevant (det står på siden av PSUen).

Hvor mye strøm som det egentlig er behov for kan du regne ut med en slik kalkulator:

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Men røff hoderegning tilsier at det skal gå helt greit på en 450watter - ihvertfall så lenge den kan gi mesteparten av sin totale effekt på 12volt. Det er nok ikke voldsomt mye å gå på, men jeg tipper det du nevner vil trekke under 400watt totalt så lenge det ikke er snakk om et lass med harddisker og CD-drev i tillegg.

-Stima

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Takker igjen for utfyllende og oppklarende svar. Det er til kjempegod hjelp! :)

Det er fantastisk greit for oss som ikke er i øvre skiktet på datakompetanse å kunne benytte forumet som dette og få hjelp av oppegående folk som har interesse for "faget" og som er så empatiske at dere tar dere tid til å hjelpe oss andre.

Tusen takk!

Mvh

Shegood :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...