LMH1 Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Kan noen av dere si (Eksperter) hvordan core i7 950 @ 3.86 på Noctua NH-D14 CPU gir de beste kjølegenskaper? Har delevis åpen kabinett, siden jeg har tatt bort pexiglasset. Bilde er bare et eksempel, skjermkortet er lengere nede på PCI-E sporet, så jeg har plass. Er det slik på bilde der er det mest optimale på Noctua? Nå klarte jeg å snu kjøleren slik at den er 45 grader (Altså viften går fra PSU ned mot skjermkort) plass er ikke noe problem, men jeg tenker på hva som gir best kjøleegenskaper i mitt tilfelle? Er slik som det bare 90% altså viften er på strømforsyning siden overfor dårlig effektivt? Nå har jeg ikke luftinntak på toppen av kabinettet, så varmen måtte i så fall gått gjennom strømforsyningen i så fall. Hva mener dere er den beste løsningen? Skal forsøke å overklokke så mye som mulig. Ønsker helst enkel tilgang til ram. Nå syns jeg ikke det er gøy å prøve litt forskjellig siden jeg håper dere gir råd hvordan man peker viften mot for mest optimal kjøling. Endret 8. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Den på det øverste bildet står feil vei, sett at du har en vifte i front og en vifte bak (inntak forran og uttak bak) Så hvis du har en vifte forran og en bak til det beste være å montere den motsatt av det øverste bildet. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Men kan noen gi dokumentasjon? På tempraturforskjellene? kabinettet er lukket bare strømforsyningen sin vifte, og sidedøren har tatt av pexiglasset. Kabinettet er Raidmax Mirage 278 ønsker ikke å bytte kabinett. Snakker vi muligens om få grader forskjell, eller kan forskjellene blir opp mot 10-20 grader? Så i prinsippet kan en dårlig mountert Noctua NH-D14 gir like dårlig kjøling som en Cooler Master Hyper 212 Plus eller Thermalright Cogage True Spirit? Endret 8. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Atald Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) I ørska greide jeg å montere min feil vei, slik at den sto som på det øverste bildet. Av ren nysgjerrighet sjekket jeg temperatur både ved idle og load før jeg byttet, og forskjellen var på 1-2 grader ved idle og opp til 5 grader ved load i et Fractal Design Define R3. Den største forskjellen merket jeg på hovedkort, ettersom mer varme ble værende i kabinettet. Jeg har en inntaksvifte foran, og en uttaksvifte bak. Endret 8. desember 2011 av Atald 1 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 I ørska greide jeg å montere min feil vei, slik at den sto som på det øverste bildet. Av ren nysgjerrighet sjekket jeg temperatur både ved idle og load før jeg byttet, og forskjellen var på 1-2 grader ved idle og opp til 5 grader ved load i et Fractal Design Define R3. Den største forskjellen merket jeg på hovedkort, ettersom mer varme ble værende i kabinettet. Jeg har en inntaksvifte foran, og en uttaksvifte bak. Gjorde nøyaktig det samme som deg og fikk ca 10 grader i forskjell. Har også Define R3, men jeg har 2 inntaksvifter forran. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Ok så da må jeg skru ut hovedkortet å endre plassering og bytte kjølepasta for best effekt. Hjelper det noe særlig å flytte viften til skjermkortsiden slik at varmen blåses oppover istedenfor nedover? Er det skjermkortet som da blir raskere varm? Eller strømforsyningen som blir rask varm? Kan jo forstå at å dytte luften ut av kabinettet hjelper, men nå har jeg nok et kabinett som er litt gammeldags, så muligens alikevell blir effekten minimal, kanskje plastrør hadde hjelpet slik at da tvinger jeg luften å gå en bestemt rettning? Endret 8. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Hvor har du vifter fra før, og hvilken vei blåser de? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Foreløpig nå har jeg kun pcen satt sammen, uten tilkoblet vifter av noen slag. 2x Prosessorkjøler viften er montert. Men ellers har jeg ikke kommet lengere. Men kan godt koble på noen ekstra vifter (12 CM/14 CM) hvis dere gir råd hvor de bør være plassert. Nå er det bare snakk om kabinettvifter, så kvaliteten kan neppe måle seg mot Noctua sine. Jeg ønsker å få maskinen å gå så stillegående som mulig også. Skjermkortet er nok den største bråkmarkeren uansett. Endret 8. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Hvis du har plass bør du montere en i front som inntak og en bak som uttak. Hvis du da monterer Noctuaen slik som på første bildet, bare andre veien vil du få fine temperaturer. Da vil luften komme inn forran, gå igjennom Noctuaen og ut bak. Med andre ord, en fin luftflyt. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Plass er ikke noe problem. Men som du ser her, er ikke kabinettet så godt tilrettelagt for effektiv lufting. Så må bruke sidedøren på en måte i så fall. Selv hadde jeg håpet å kunne ha en NZXT FS 200RB Silent 20 cm Case Fan 11 Blade Rifle bear kjøler ved kabinettdøren eller noe tilsvarende. Altså en stor vifte med lav turtall. Men jeg kan jo bare prøve maskinen og se hvordan det går, så sant tempraturen er under 70 grader på prosessoren ved hard belasting, så går det nok bra. Så får jeg heller vurdere å bytte hovedkort + prosessor med tiden. Er litt kjedlig å kjøpe en kjøler som gir minimal effekt på grunn av plassering, er også litt irriterende at med denne kjøleren montert som du anbefaler må man ta ut hovedkortet for å bytte ram. Endret 8. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Atald Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Neida, det er bare å vippe av den ene viften på kjøleren. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 Hvilken da? den i midten eller noe annet? Så det er slik med mitt kabinett vil en vifte gi lavere tempraturer en med 2 på grunn av varme luften blir klemt fast i et gjørne? Lenke til kommentar
Atald Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Jeg åpnet kabinettet mitt og så at jeg tok feil der, kjøleribben alene stikker over to av slottene, så bytte av ram er nok litt tungvindt. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Nå er jeg ferdig med installasjonen, tempraturene holder seg 65 grader under hard belasting, så jeg syns det det er greit nok. Riktignok er maskinen ganske så stillegående også, skjermkortet støyer mest. Endret 9. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå