Gå til innhold

Problemer med GTX 280 - Nytt skjermkort - (2560x1600)

ugotabanana

Anbefalte innlegg

Hei,

Planlegger å kjøpe et nytt skjermkort. Egentlig av to årsaker, den ene er at jeg har en stor skjerm og kjører en høy oppløsning så mitt 280 GTX kort sliter til tider noe om jeg dytter alt på ultra.

Har i det siste fått denne skjermen her når jeg spiller WoW:

imag0046x.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Det er ganske irriterende, men det kan virke som blant annet viftestyringen på skjermkortet ikke fungerer. Jeg har måtte installere "Performance" fra nvidia og styre opp vifte hastigheten manuelt fordi skjermkortet ikke virker å gjøre det selv under belastning.

Jeg ser ikke helt at det er CPU eller noe annet da jeg ikke får noe BSOD, men kun to skjermer som "får det helt". Maskinen skrur seg ikke av når dette skjer.

Uansett idag morges fikk jeg denne eksakt like skjermbildet som på foto jeg tok med telefonen rett etter at jeg hadde logget inn med min bruker og det er omtrent ikke noe utenom vesentlige drivere i oppstarten, hvilket er merkelig.

-

Når jeg nå kjøper nytt er det vel vesentlig at jeg bør ha 3072 minne når jeg kjører en såpass høy oppløsning? Noen som også kunne svare på hvordan type feil de to skjermene er? Jeg synes det er merkelig at den ikke rebooter eller BSODer om det er noe overoppheting eller liknende.

Jeg lurer også på hvilket output jeg bør bruke med ny skjerm jeg kan velge mellom HDMI, Displayport og (DVI-I eller D)

Endret av ugotabanana
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi oi! Du har fått PSOD ser jeg (Pink Screen Of Death)

Det betyr at skjermkortet er dødt grunnet produksjonsfeil hos NV og skjer etter ca 2 år.

Uansett, før du vurderer å handle nytt så fikser du en reklamasjon! Godt mulig du FÅR ett nytt kort gratis eller pengene tilbake (Avhengig av sjappa du handlet det ifra) og det er en mye bedre og billigere måte å komme igang på enn å kaste ut og så bruke mer penger.

Du sitter på pen 5 års rekamasjonsrett så fyr løs!

Lenke til kommentar

3GB VRAM trenger du ikke.

Med tanke på at du ikke får reboot, så tyder det på at det er problemer med VRAM eller DVI-porten som forårsaker problemet, altså ikke selve grafikkjernen siden du da hadde fått BSOD/spontanreboot.

DVI eller displayport for å vise bilde på skjermen. HDMI er en TV-standard.

Noe du kan prøve er å bake kortet i stekeovnen noen minutter, det kan hjelpe i enkelte tilfeller og det kan være et problem med dårlige kontakter på kortet her som forårsaker grafiske feil.

Ellers har du en litt uheldig timing da nye kort kommer i januar.

Lenke til kommentar

3GB VRAM trenger du ikke.

Med tanke på at du ikke får reboot, så tyder det på at det er problemer med VRAM eller DVI-porten som forårsaker problemet, altså ikke selve grafikkjernen siden du da hadde fått BSOD/spontanreboot.

DVI eller displayport for å vise bilde på skjermen. HDMI er en TV-standard.

Noe du kan prøve er å bake kortet i stekeovnen noen minutter, det kan hjelpe i enkelte tilfeller og det kan være et problem med dårlige kontakter på kortet her som forårsaker grafiske feil.

Ellers har du en litt uheldig timing da nye kort kommer i januar.

Hei,

Du må lese mitt innlegg nøyere. Jeg skriver at jeg bruker "Performance" verktøyet til Nvidia for å skrive opp viftehastighten da den har problemer med å styre viftehastigheten selv under belastning. Om jeg ikke setter opp viftehastighten under spill oppstår denne skjermen.

Det er dog første gang den oppstår under oppstart. Jeg tror heller ikke dårlige kontakter er feilen.

Når man kjører 2560x1600 så er det en fordel med mer minne enn 1.5 GB, men jeg tror faktisk ikke jeg trenger å spørre deg om så mye da jeg tror jeg besitter større faglig kompetanse.

Utenom det så vil jeg foreslå at du holder trollingen din for deg selv når jeg bruker tid på å skrive et seriøst innlegg.

Endret av ugotabanana
Lenke til kommentar

Jeg mente faktisk å bake kortet i en stekeovn bokstavelig. http://www.tech-forums.net/pc/f78/bake-your-video-card-back-life-208533/

Mer enn 1.5GB VRAM på 2560x1600? Kan kanskje være nyttig, men ikke med noe så "svakt" som et 580.

Jeg har heller ikke forsøkt å trolle deg, trolling er ikke jeg vanligvis liker.

EDIT:

MSI GTX 580 Lightning 3GB review

The simple fact is, as we've discovered, that 2560x1600 isn't a high enough resolution to benefit from the 3GB on board the MSI N580GTX Lightning XE. Unfortunately, NV Surround (i.e. multi-display gaming across multiple displays) is not supported with one NVIDIA GPU graphics card. You need at least two with SLI enabled to use NV Surround. It is at these high multi-display resolutions in a triple-display configuration that we feel the MSI N580GTX Lightning XE will shine.
Endret av arni90
Lenke til kommentar

Oppløsningen som kjøres er 2560x1600, det er helt klart at det er på oppløsninger som dette hvor du merker forskjellene mellom middelmodige kort og high-end kort på 3 GB. Hvorvidt det er nødvendig er en sak, men skal man kjøre alt på max så holder det ikke med 1.5 GB.

Ellers har du en litt uheldig timing da nye kort kommer i januar. - Kilde please.

Endret av ugotabanana
Lenke til kommentar

Oppløsningen som kjøres er 2560x1600, det er helt klart at det er på oppløsninger som dette hvor du merker forskjellene mellom middelmodige kort og high-end kort på 3 GB. Hvorvidt det er nødvendig er en sak, men skal man kjøre alt på max så holder det ikke med 1.5 GB.

Ellers har du en litt uheldig timing da nye kort kommer i januar. - Kilde please.

Holder LETT med 1.5 GB. Kjører samme oppløsning i spill med 896 MB, liksom.

Kan jeg spørre hvorfor du velger å poste en post i dette forumet for å få hjelp når du mener du allerede sitter på svarene selv? I mine øyne fremstår du som en hoven liten dritt, be nice ;)

AMD kommer ihvertfall med sitt nye superkort 7970 (mest sannsynlig) i Januar, les. Et raskt googlesøk ga meg 28800 resulateter på 0,16 sek...

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ga jeg den en link til der HardOCP testet 3GB-utgaven av et 580, siterte deres konklusjoner og tanker om 1.5GB vs 3GB, og du mener likevel at jeg tar feil?

Jeg kan vel gjenta igjen at et 580 er for svakt for å nyttegjøre seg 3GB VRAM, du må minst ha 2 kort for å få nytte av dette, helst 3 eller 4 kort og 1.5 ganger oppløsningen din. DA kan du begynne å vurdere om 1.5GB VRAM er for lite.

Tahiti XT-lanseringen i form av HD 7970 i januar er etterhvert ganske kjent kunnskap.

Lenke til kommentar

Mitt GTX 280 tok kvelden på samme måte, rett og slett noen av loddepunktene til kjernen har røket grunnet at det varmes opp og kjøles ned (Artikkelen til hvordan dette skjedde var Inquirer og nå sannsynligvis på SemiAccurate, og rammet 8xxx, 9xxx og GT200 serien til NV. Om GT 4xx og 5xx er rammet er det enda for tidlig å si, men 2 år var ett tall som kom opp igjen og igjen i disse døde NV kort sakene.)

GTX 280 kortet mitt var litt kranglete når det skulle inn i 3D modus og kortet var kaldt.

Da ville jeg få PSOD som du har avbildet ovenfor, mens i 2D modus (På skrivebordet) så funket kortet helt perfekt uten problemer.

Dette har ingenting med overoppheting å gjøre dessverre da dette kortet har innebyggete sikkerhetsmekanismer, for eksempel vil vifte snurre opp på høyt turtall automatisk når tempen når 100 grader, og selv på den tempen vil kortet holde seg oppegående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...