Gå til innhold

Ta PhD i næringslivet - noen erfaringer?

ManicMonday

Anbefalte innlegg

Hei!

Var ferdig utdanna for noen år siden, følte litt for å ta doktorgrad og hadde mange tilbud om dette fra professorer ved ulike universitet, men endte opp med å gå til næringslivet - hadde brukt så mange år på universitetet at jeg nok trengte å komme meg litt videre i livet.

Nå har jeg jobbet noen år som konsulent og trives svært godt i firmaet mitt. Likevel ligger drømmen om PhD der, og jeg tenker vel at det er lettere å ta PhD nå enn senere, bl.a. fordi jeg enda ikke har familie, og fordi artiklene jeg har fått publisert enn så lenge fortsatt er relevante.

Siden det er lov å drømme skulle jeg aller, aller helst ha kombinert jobb med PhD. Er det noen som har erfaring med dette innen IT? Vet at en del tar PhD i næringslivet innen andre retninger, men har litt vanskeligere for å se for meg hvordan dette kan gjøres innen IT. Det jeg jobbet med på üniversitetet var i tilknytning til digitale mediabibliotek, søk, lifelogging og den slags. Firmaet jeg jobber i liker meg og gjør mye for meg, men å skulle kombinere en PhD med en konsulentstilling blir vel vanskelig...

Lønn er selvsagt også en utfordring. Tjener godt nå, og har selvsagt kjøpt leilighet og stilt meg slik at det blir vrient å gå altfor mye ned i lønn...

Men hovedspørsmål: Noen som har tatt IT PhD i næringslivet i Norge, og kan dele erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke hjelpe, men har du sjekket etter jobbannonser hvor de søker etter personer med phd i IT? Ville også kontaktet universitetene/høyskolene og spurt om de har erfaring.

Aker solutions har i hvertfall tilbud om phd utdanning til endel med realfagsutdanning.

Ville også sjekket ut jobber i det offentlige,

Doktorgradsstipendiater ved universitetene får vel greit betalt de også, nesten 400 000?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...