QuiZZer Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Hei folkens, Tenkte dette ville vare rette plassen og sporre om hjelp. Hadde over lengre tid irritert meg over at noen disker startet som IDE og forstod ikke grunnen til dette. Jeg apnet PC'en for a sjekke SATA tilkoblinger og fant noe irriterendes. SSD'en og min WD Black disk var ikke koblet til SATA 6GB/s controller. Jeg sjekket kablene og satte disse inn i de korrekte diskene og satte deretter de 4 andre diskene mine inn i "vanlige" SATA porter (3 Gb/s). Tok etter dette a startet maskinen i BIOS og endret "Storage Configuration" - SATA Configuration [Enchanced] fra [iDE] til [AHCI]. Gjorde ogsa endringer i "Boot" sa SSD'en var valg 1. Startet deretter maskinen, men den stoppet litt ved W7 logo'en for den gikk i BoD og restartet. Endret deretter oppsettet under "Storage Configuration" tilbake til [iDE], men samme resultat under boot. Linux booter fint pa min WD Black disk... Noen hjelp til hvorfor dette skjer, har jeg skadet noe eller er det bare til a sette SSD'en tilbake i en "vanlig" SATA port og deretter boote? Andre tips/forslag? Specs: OS : W7 Ultimate Motherboard: P6X58D Premium HDD : Intel X-25M SSD, 160GB, SATA2 HDD 2 : WD Caviar Black 2TB, SATA 3 Gb/s Hilsen, QuiZZer PS: Beklager mangelen pa norske bokstaver, fikk litt problemer med a endre keyboard layoutunder skrivingen av dette. Lenke til kommentar
CrazyD Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Er AHCI drivere installert/aktivert? http://support.microsoft.com/kb/922976 Lenke til kommentar
johome Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Koble SSD'en bort ifra 6 Gb/s porten og tilbake til ICH10R (3Gb/s) ICH10R er bedre enn disse bonusportene. Lenke til kommentar
QuiZZer Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 CrazyD: AHCI drivere er muligens ikke aktivert, men maskinen startet heller ikke etter at dette ble endret tilbake til IDE. johome: ICH10R porten skal jo ha støtte for raskere skrive/lese hastighet, du mener altså at dette ikke stemmer eller er det ikke vits uten en skikkelig SATA3 disk? Takker for hjelpen så langt, endrer nok tilkoblingen til SSD disken når jeg kommer hjem. Noen andre hint/tips? Lenke til kommentar
johome Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Bonusporten på 6 Gb/s har støtte for større skrive/lesehastighet enn ICH 10R. Problemet er at den ikke er av god kvalitet , med høyere latency. Bør ikke brukes av SSD'er. Forøvrig er SSD'en din regnet for å være meget bra. Er det G1 eller G2 ? Lenke til kommentar
QuiZZer Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 SSD'en er en G2, såvidt jeg husker. Skal sjekke dette, om noen timer. Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
johome Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Du finner dette ut ved å kjøre en runde med AS SSD Nedlasting helt nederst på siden. Kjør testen , og legg så ut screenshot av den. Det kommer som regel frem interressante opplysninger da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå