Kennyha Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Hei, har en Audi 100, 1993,2.8e. Fikk nylig problemer med nærlys som ikke fungerte, hva kan være årsaken? har skiftet pære,skjekket sikring.. finnes det noe form for lysrele? eventuelt hvor? Prøvde å putte nærlys på langlys bryter og da funka de plutselig, men fungerer ikke om jeg putter ledningen tilbake der den hører hjemme... tenkte kanskje bryter, parklys og instrument lys fungerer når jeg tar bryteren ett hakk opp. har prøvd en annen lys bryter men det funket heller ikke. Noen ide? Er ganske så ny innen for bil så må da spørre Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Feil på lysbryter? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Kjørelysrele som sansynligvis er defekt. Så nærlysene virker når du skrur de på manuelt med bryteren? Lenke til kommentar
Kennyha Skrevet 9. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2011 (endret) Er det noe måte å finne ut om bryter er gåen. Har kjørelys på langlys pga når jeg jeg putter lys bryter helt opp så er det parklys som lyser den går ikke ifra park til kjørelys . Finnes det kjørelys rele? Har leitet men finner ikke det Endret 9. desember 2011 av Kennyha Lenke til kommentar
trra Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 VAG har ikke rele på nærlyset fra denne tiden, alt strøm går via bryteren, så mest sannsynlig er denne gåen. Ganske vanlige på VAG at bryteren går istykker siden alt strømmen går gjennom den. Bytter du bryteren anbefaler jeg deg å bygge på et rele slik at strømmen går gjennom relet, da sparer du bryteren inni bilen og du får bedre lys, da relet kan stå plassert nærmere lyset. Lenke til kommentar
Kennyha Skrevet 9. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2011 VAG har ikke rele på nærlyset fra denne tiden, alt strøm går via bryteren, så mest sannsynlig er denne gåen. Ganske vanlige på VAG at bryteren går istykker siden alt strømmen går gjennom den. Bytter du bryteren anbefaler jeg deg å bygge på et rele slik at strømmen går gjennom relet, da sparer du bryteren inni bilen og du får bedre lys, da relet kan stå plassert nærmere lyset. Hva er VAG? vanskelig å bygge på rele? Lenke til kommentar
trra Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 (endret) VAG er aksjeselskapet som består av Audi, Vw, Skoda, Seat osv. Nei, det er ikke vanskelig å bygge om til at strømmen skal gå gjennom et Rele istedenfor bryteren. Strømmen fra bryteren vil da kun gi signal til relet om at det skal gi strøm til lysa. Mener det skal følge med anvisning på relesett du får kjøpt. f.eks på biltema. Endret 9. desember 2011 av trra Lenke til kommentar
Kennyha Skrevet 10. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2011 VAG er aksjeselskapet som består av Audi, Vw, Skoda, Seat osv. Nei, det er ikke vanskelig å bygge om til at strømmen skal gå gjennom et Rele istedenfor bryteren. Strømmen fra bryteren vil da kun gi signal til relet om at det skal gi strøm til lysa. Mener det skal følge med anvisning på relesett du får kjøpt. f.eks på biltema. Er det nå sånt du mener: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/Monteringssett-for-ekstralys-42686/ ? Lenke til kommentar
trra Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Ser ut som alt du trenger følger med der. Strømmen som tidligere gikk fra hovedbryteren til nærlys kobler du da til på signalet til relet. Da vil Relet slå på strømmen når du skrur på nærlyset via orginal bryteren. På det orginale ledningsnettet kan du tape så mye som 1-1,5V pga strømmen går via bryteren, med rele blir spenningstapet minimalt og du får bedre lys. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Jeg lurer på; den andre bryteren du prøvde, var det en NY bryter, eller en brukt? Litt usikker på om jeg oppfatter eksakt hva du har gjort når du "puttet nærlys på langlys-bryter", men hvis det er hva det høres ut som, så har du jo fått bekreftet at systemet fungerer etter bryter. Så da gjenstår vel såvidt jeg kan se bare to muligheter; 1. Bryteren er ødelagt- (sender ikke strøm videre til systemet du vet virker.) 2. Nærlys har separat strøm inn på bryter. (som isåfall mangler hos deg) Jeg ville gjettet nr 1, men uten å se skjema, eller kjenne spesifikt til bilens el-system, blir det kun gjetting. Vil forøvrig bare stille meg bak det Trra sier. Kan ikke huske å ha byttet på Audi 100, men har byttet diverse lysbrytere på andre VAG-biler fra samme epoke, så det er slett ikke ukjent fenomen. Legge opp eksternt relè er sikkert ikke noen dum ide, men du trenger jo uansett først å ha en lysbryter som er i orden da. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Dette settet er litt enklere å montere (med mellom-kontakter som passer på lyspærene (H4), så det blir bare ny pluss-tilførsel og jording som må "mekkes selv"), men tilsynelatende litt dyrere. Dette settet har imidlertid to releer, et for fjernlys (som kanskje har rele fra før) og et for nærlys, og ferdig koblede kabler for signal fra original kontakt og ny tilførsel til lyspærene. Lenke til kommentar
Kennyha Skrevet 10. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2011 Den var brukt ja. Hvis det er bryter som er gåen så må nesten være sikker. Fant en for 150 usd vet ikke om det er dyrt jeg er det? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Fant en for 150 usd vet ikke om det er dyrt jeg er det? Tja, 150$ (eller ca. 900kr) er ikke direkte billig, akkurat... På den andre siden har jeg vært borti (på traktor) en lignende (nær/fjern/lyshorn+vinduspusser+vindusspyler+horn) kombi-bryter til 1850kr, og det var ikke hos merkeforhandler.. Mål kontinuitet med multimeter ("pipelyd-funksjonen") gjennom bryteren, og/eller mål (multimeter/prøvelampe) om du har 12V på nærlys-utgangen med nærlys påslått. Lenke til kommentar
joka Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 ca 400 kr i england + norsk moms bryter 1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Den var brukt ja. Hvis det er bryter som er gåen så må nesten være sikker. For å være helt sikker på noe som handler om elektriske feil så må man først være sikker på nøyaktig hvordan det virker. (Dvs man må enten kunne se på ledinger, brytere, ol hvordan de er koblet sammen, eller man må skaffe et kobling-skjema for den aktuelle delen av strømnettet, og på den måten se hvor man skal måle hva.) Normalt er å begynne med det enkleste, som sikringer og kontakter, og eventuelt siden måle seg frem enten fra pærer og trinnvis bakover til batteri, eller omvendt. Hvis jeg forstår din "putting" korrekt, så har du allerede fått avkreftet at du har strøm UT fra lysbryter (som Inge nevner du kan måle), og du har fått bekreftet at det fungerer etter lysbryter. Som nevnt i forrige innlegg er det neste du da må finne ut om du har strøm INN på lysbryter. Dersom nær og fjern-lys deler strøm inn så vet du allerede at du har strøm inn, men det er ingen selvfølge at de deler kilde (de går som regel over forskjellig sikringskurs). Dette er nøkkelen til å finne sikkert hvorvidt det er bryter eller ei. Du må enten se det på brytere og ledninger, eller du må se det på et kobling-skjema. Har du strøm inn til bryter, men ikke ut, så må den byttes. Har du ikke strøm inn til bryter så ligger feilen et sted mellom bryter og kilden (batteri/sikringsboks). Er i grunn ikke verre en som så. Dersom det ikke er mulig å se, så kan det hende du finner kobling-skjema på nett, få det fra noen som har en Haynes-manual eller tilsvarende for bilen, eller få svaret fra noen som kjenner akkurat dette i detalj på din bil. 1 Lenke til kommentar
Kennyha Skrevet 11. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2011 Prøvde å skru av bryter men får den ikke av. ser ut til å være en skrue lengere inn får å få av under deksel, som jeg ikke vet hva slags skrue det er. noen ide? trudde det var umbraco men de har 6 kantet, ser ut til å være 5 kantet? Noen som har skrudd ut lysbryter på audi som vet? mvh Kenny Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 (endret) Torx? Edit: I såfall vil jeg gjette på T20 eller T25 Endret 11. desember 2011 av Pluggen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Prøvde å skru av bryter men får den ikke av. ser ut til å være en skrue lengere inn får å få av under deksel, som jeg ikke vet hva slags skrue det er. noen ide? trudde det var umbraco men de har 6 kantet, ser ut til å være 5 kantet? Neppe 5-kantet, men dersom det er en 6-kantet med litt stjerneform, er det Torx. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 Det meste på interiør og dashbord som ikke er klipset fast sitter som flere over har nevnt med Torx; Ser isåfall sånn ut; På nyere Audi er i hvertfall lysbryter festet med et sinnrikt system, en fjærbelastet mothake. For å løse ut mothaken må man først trykke lysbryter inn, og mens man holder den inne vri mot høyre til parklys-posisjon. Deretter kan bryteren trekkes rett ut. Men hvordan dette ser ut på Audi 100, og om den er skrudd, klipset, eller "mothaket", kan jeg ikke huske. Men hvis du ikke finner ut av det kan du jo poste et bilde, så drar sikkert noen kjensel på det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå