Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp, wireing.


xission

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte å prøve ut dette forumet siden jeg har kjøpt meg to amp'er og to subber som jeg trenger litt hjelp med:)

 

Tidligere har jeg hatt en amp(billig drit) en 15'' lanzar max pro (2000w?) og 2x 12'' lanzar max pro (1600w?)

 

Uansett, alle subbene sluttet brått å fungere, prøvde med flere amp'er feks med en de brukte i butikken (Torshow, sarpsborg). Alle var helt døde.

 

Nå har jeg kjøpt meg 2 stk A/D/S 750.1 og to stykk a/d/s R12S 12" subwoofere. Grunnet pengemangel og vil ha garanti!:) (fikk 2 år på alt)

 

Nå lurer jeg på hvordan jeg skal koble det for best mulig lyd og bra trøkk, hadde vært moro om innvendig speielen hadde ristet sånn som den gjorde før:P

 

Jeg har innstalert: Pwr, Grnd, remote, signal, og de man stiller volumet med, hehe:P

 

Fra amp til høytaler har jeg koblet fra den ene siden på subber (pluss og minus) til den ene pluss&minus som er på amp'en (tror jeg kan kalle det left channel. Slik er begge koblet. (jeg splitta signalkabelen og viderekobla remoten.)

 

Nå lurer jeg litt på hvordan jeg burde koble det (må være gjort slik at jeg får igjen på garantien hvis noe skjer).

Har lest noe om brokobling og sånt, men har både lest positivt og neggative om det.

 

Jeg kjøpte amp'ene og subbene i dag, jeg minnes at han i butikken sa jeg skulle koble pluss fra en siden på subben og minus fra andre siden på subbe, til pluss på en siden av ampen og minus på den andre siden av amp'en. Håper du som leser dette forstår hva jeg mener:P Uansett så har jeg ikke gjort dette, ble litt usikker. Høytalerne spiller nå, men har lyst på mer tryyk som nevnt ovenfor.

 

Tusen takk for all hjelp! Bare til å si ifra hvis det er noe du lurer på!

 

Mvh Tobias S P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, gratulerer med å ha kjøpt katta i sekken, og pass godt på kvitteringene dine, hehe....

 

Forsterkerene du har kjøpt, er MONO, så de har bare 1 utgang hver og kan da ikke brokobles. Det står ikke noe info om subene på torshov sine sider, og jeg tar ikke i dritten om jeg får betalt for det, så jeg aner da heller ikke om hver sub har en eller to spoler. Går vi ut i fra at hver sub har en spole, så er det bare å koble pluss og minus fra suben inn på pluss og minus på en forsterker, og så gjøre det samme med den andre suben, altså en forsterker til hver sub.

Lenke til kommentar

Da har subene to spoler, mens forsterkeren fortsatt er en MONOforsterker, men den ene utgangen er delt i to for enklere kobling.

Du skal da koble begge plussene og begge minusene fra et element til den ene forsterkeren, og det samme med den andre suben til den andre forsterkeren. Du vil da kjøre i 2ohm på hver forsterker.

Lenke til kommentar

Med koblingen jeg beskrev, så kjører du i 1ohm, og det er ikke noe problem med den forsterkeren. Men sørg for nok strøm og skikkelig jording ;)

 

Suverent!:)

Jeg har pusset så det har blitt ganske blankt(var ikke så lett) og brukt en del kobberfett. Festet joringa i karroseriet bak lykta.

 

Jeg sliter litt med strømmen på bilen, lysa blinker og må ruse motorn om morran. Skader dette anlegget hvis jeg kobler etter din beskrivelse?

Lenke til kommentar

Ja, da har du spenningsfall, og det er ikke bra. Jordinga di er heller ikke bra, bruk heller setebeltefestet bak/under baksetet. Så legge opp ekstra kabel mellom dynamo og batteri, og mellom batteri og karosseri. Så måler du spenningen ved batteriet uten motor i gang, så med motor i gang og ser om det er mye forskjell osv...

Lenke til kommentar

Ja, da har du spenningsfall, og det er ikke bra. Jordinga di er heller ikke bra, bruk heller setebeltefestet bak/under baksetet. Så legge opp ekstra kabel mellom dynamo og batteri, og mellom batteri og karosseri. Så måler du spenningen ved batteriet uten motor i gang, så med motor i gang og ser om det er mye forskjell osv...

 

Takk! Men er dette vanskelig? Har få kontakter og lite peiling..

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke.... pluss på dynamo er der den tykke røde går innpå, og der bør det være plass til en kabelsko og en mutter ekstra. Jord strekker du fra minus og dit hvor det går en ledning fra før til karosseriet.

 

Det burde jeg fikse, tusen takk!

 

Forslag til størrelsene på kablene?

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke.... pluss på dynamo er der den tykke røde går innpå, og der bør det være plass til en kabelsko og en mutter ekstra. Jord strekker du fra minus og dit hvor det går en ledning fra før til karosseriet.

 

Det burde jeg fikse, tusen takk!

 

Forslag til størrelsene på kablene?

 

Dobble det som er der fra før feks.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Når trenger jeg mer hjelp, hehe:)

 

Har forresten ikke fått gjort noe med strømmen enda, har ikke hatt noe sted å fått ordna det i vinter.

 

Uansett så har jeg kjøpt meg en 2-kanalas forsterker og 1 par (6.25''??) fra Mac Audio.

 

Og nå lurer jeg litt på hvordan jeg skal få strøm til den nye forsterkeren, har nemlig kjøpt meg en kondensator også.

 

Slikt det er koblet nå, har jeg en strømkabel fra batteriet til bagasjerommet, der har jeg splittet kabelen for å få strøm til de to forsterkerne mine som jeg bruker til sub'ene mine. Nå tenkte jeg å koble kondensatoren mellom batteriet og forsterkerne bak, men hvordan skal jeg få strøm til den nye forsterkeren jeg skal bruke til høytalerne?:) dra to strømkabler fra batteriet? (En kabel med kondensator og splitt til subforsterkerne, og en annen som går rett til den lille forsterkeren til høytalerne?)

 

Takk på forhånd for svar!

Lenke til kommentar

Huff da, den kondensatoren vil nok ikke hjelpe deg noe, med mindre du har et steingammelt batteri, men da bør du uansett bytte batteri, hehe....

 

Hvis kabelen du har fra batteriet er tykk nok til alle tre forsterkerene, så splitter du bare til den siste forsterkeren også.... Det er begrenset hvor mye dynamoen din lader, så du burde vurdere å oppgradere den også, samt kjøpe deg et skikkelig batteri i steden for den kondensatoren, for den er bare oppskrytt og ikke verdt pengene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...